اسپیس‌ایکس به‌دنبال ارزش بازار ۱۷۵ میلیارد دلاری است؛ بالاتر از دیزنی و کام‌کست

شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
مطالعه 1 دقیقه
ایلان ماسک اسپیس ایکس
تصمیم جدید ایلان ماسک مبنی‌بر فروش سهام داخلی اسپیس‌ایکس می‌تواند به افزایش درخورتوجه ارزش این شرکت منجر شود.
تبلیغات

ایلان ماسک قصد دارد با فروش سهام داخلی شرکتش، اسپیس‌ایکس، ارزش این شرکت را به ۱۷۵ میلیارد دلار برساند. اگر چنین اتفاقی واقعاً رخ دهد، ارزش بازار اسپیس‌ایکس از غول‌هایی مانند دیزنی و کام‌کست پیشی می‌گیرد؛ شرکت‌هایی که هرکدام حدود ۱۶۷ میلیارد دلار ارزش دارند.

به‌گفته‌ی بلومبرگ، ایلان ماسک عزمش را جزم کرده است تا شرکت موشکی خود را به یکی از شرکت‌های ارزشمند جهان تبدیل کند؛ شرکتی که در سال ۲۰۰۲ با هدف پا‌گذاشتن روی مریخ تأسیس شد.

ظاهراً اسپیس ایکس می‌خواهد هر سهام خود را با قیمتی حدود ۹۵ دلار عرضه کند و پیشنهاد مناقصه‌ای با ارزش ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار را بدهد؛ البته ارزش این مناقصه با‌توجه‌به علاقه فروشندگان یا خریداران سهام می‌تواند تغییر کند.

در سال جاری میلادی، اسپیس‌ایکس ۶۹ پرتاب انجام داده که آن را درمقایسه‌با رقیب خود، یعنی آژانس فضایی چین با ۳۰ پرتاب، در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد.

جدیدترین پروژه ایلان ماسک برای اسپیس‌ایکس مگا موشک استارشیپ است که دو بار به‌سمت فضا پرتاب و هر دو بار با شکست مواجه شد؛ البته پرتاب دوم درمقایسه‌با اولین پرتاب که به انفجار این موشک ختم شد، موفق‌تر بود.

استارشیپ قدرتمندترین موشک فضایی به‌حساب می‌‌آید و اسپیس‌ایکس قصد دارد آن را به وسیله نقلیه‌ای برای حمل مسافران به مریخ تبدیل کند. پس از دو سال ضرر، اسپیس‌ایکس در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ درآمدی ۱٫۵ میلیارد دلاری را تجربه کرد که سود ۵۵ میلیون دلاری را به‌همراه داشت.

اگر رؤیای ایلان ماسک برای افزایش خیره‌کننده ارزش بازار اسپیس‌ایکس به‌حقیقت بپیوندد، این شرکت با چاینا موبایل و نایکی هم‌تراز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات