افزایش ۳۲۹ میلیارد دلاری ارزش انویدیا از ابتدای سال ۲۰۲۳ به‌دلیل تقاضا برای هوش مصنوعی

شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
Nvidia GEFORCE RTX 4070ti
ارزش بازار انویدیا از شروع سال ۲۰۲۳ حدود ۹۴ درصد رشد کرده است.
تبلیغات

در چهار ماه اخیر، ارزش بازار انویدیا افزایش سرسام‌آوری یافته است. درواقع از ابتدای ۲۰۲۳ تا‌کنون، ارزش بازار تیم سبز بیش‌ از ۹۴ درصد رشد کرده و دلیل اصلی آن احتمالاً افزایش تقاضا در حوزه‌ی هوش مصنوعی است. اگرچه هوش مصنوعی شکل جدیدی از فناوری به‌حساب نمی‌آید، از اواخر سال گذشته و زمانی‌که OpenAI چت‌بات ChatGPT را رونمایی کرد، این تکنولوژی در سرتاسر جهان در کانون توجه همگان قرار گرفت.

مایکروسافت نیز با ادغام چهارچوب ChatGPT با موتور جست‌وجوی بینگ و گوگل با معرفی چت‌بات Bard سعی می‌کنند سهمی از این بازار را ازآنِ خود کنند. ChatGPT، گوگل Bard، بینگ جدید مایکروسافت و هر چت‌بات دیگری برای ارائه‌ی خدمات به کاربران به قدرت محاسباتی بسیار زیاد و آموزش و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی نیاز دارند و کارت‌های گرافیک‌ انویدیا توان پردازشی موردنیاز چنین پروژه‌هایی را تأمین می‌کنند.

محققان تخمین زده‌اند ChatGPT برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های کاربران به ۳۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا A100 نیاز دارد که قیمت هر واحد آن بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است. این یعنی انویدیا فقط ازطریق تأمین توان پردازشی موردنیاز ChatGPT به درآمدی ۳۰۰ میلیون‌دلاری دست یافته است.

با‌توجه‌به آنچه گفته شد، افزایش ارزش سهام انویدیا جای تعجب ندارد. ۱۹ آوریل ۲۰۲۳، ارزش کلی این شرکت تقریباً ۶۹۰ میلیارد دلار اعلام شد و این یعنی فقط در سال جاری ۳۲۹ میلیار دلار به ارزش آن اضافه شده است.

ارزش بازار، تنها عاملی نیست که برای ارزیابی عملکرد شرکت مدنظر قرار می‌گیرد؛ البته وقتی در مقیاس کلان به سازمان‌ها نگاه کنیم، این معیار اهمیت فراوانی دارد. ارزش سهام شرکت‌ها می‌تواند به‌سرعت نوسان کند و هر‌روز رقم متفاوتی را نشان دهد؛ اما روندهای کلی در ارزش شرکت‌ها می‌تواند بینش خوبی از وضعیت آن‌ها ارائه دهد.

به‌گزارش ویندوز سنترال، ارزش هر سهم انویدیا در نوامبر ۲۰۲۱ به ۳۲۹٫۸۵ دلار رسید و سپس در اکتبر ۲۰۲۲ به ۱۱۲٫۲۷ دلار کاهش یافت.در پایان سال گذشته، ارزش هر سهم این شرکت با صعود نسبی به ۱۴۶٫۱۲ دلار افزایش پیدا کرد. اکنون به‌دلیل افزایش علاقه‌ی عموم مردم جهان به هوش مصنوعی، سهام تیم سبز به ۲۷۰٫۶۴ دلار رسیده است.

انویدیا با هوش مصنوعی، سرعت طراحی نسل بعدی تراشه‌ها را ۳۰ برابر افزایش می‌دهد
انویدیا می‌گوید از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی و افزایش حدود ۳۰ برابری سرعت طراحی نسل بعدی تراشه‌های خود استفاده کرده است.
انویدیا با هوش مصنوعی، سرعت طراحی نسل بعدی تراشه‌ها را ۳۰ برابر افزایش می‌دهد

ناگفته نماند هوش مصنوعی، تنها منبع تقاضا برای گرافیک‌های انویدیا نیست؛ چراکه پردازنده‌های این شرکت مثل سری RTX 40 در میان گیمرها و سازندگان کامپیوتر بسیار محبوب‌اند. به‌هر‌حال، می‌توان گفت افزایش ناگهانی ارزش بازار انویدیا تا حدود زیادی به هوش مصنوعی ارتباط دارد.

هوش مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت است و به‌نظر می‌رسد مایکروسافت نیز قصد دارد تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی خود را تولید کند. طبق گزارش‌ها، غول فناوری اهل ردموند از سال ۲۰۱۹ در حال آزمایش تراشه‌ی هوش منصوعی خود با رمز Athena بوده است. مایکروسافت می‌تواند با استفاده از این پردازنده‌ها در هزینه‌های خود بسیار صرفه‌جویی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات