به‌لطف آمار فروش پلی استیشن ۵، سونی اکنون بزرگ‌ترین مشتری AMD است

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگو سونی روی پلی استیشن 5
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۶ درصد از کل درآمد خالص AMD در سال گذشته‌ی میلادی توسط سونی و کنسول پلی استیشن ۵ ثبت شده است.
تبلیغات

گزارش‌های مالی جدید نشان می‌دهند در حالی که صنعت فناوری دوران سختی سپری کرده، دو شرکت ای ام دی و سونی توانسته‌اند درآمد خود را افزایش دهند. بررسی دقیق این گزارش‌ها حقیقت جالبی را برملا می‌کند: سونی اکنون نقش پررنگی در درآمد ای ام دی دارد.

بر اساس گزارش تک‌اسپات، AMD در گزارش مالی اخیرش به یک «مشتری ناشناس» اشاره کرد که حدوداً یک‌ششم از درآمدش در کل سال ۲۰۲۲ را مدیون آن است. درآمدزایی AMD از این مشتری ناشناس در سال ۲۰۲۲، بسیار بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود.

یک تحلیلگر صنعت تراشه با بررسی گزارش مالی شرکت‌ها می‌گوید مشتری ناشناس مورداشاره، سونی بوده است. AMD پردازنده‌ی استفاده‌شده در پلی استیشن ۵ و ایکس باکس‌های نسل جدید را به سونی و مایکروسافت می‌فروشد.

بهترین فروش فصلی پلی استیشن ۵ در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۲ ثبت شد، جایی که آمار فروش این کنسول به ۷٫۱ میلیون واحد رسید. سونی مجموعاً در سه فصل اول سال مالی ۲۰۲۲ (که به فصل پایانی سال عادی ۲۰۲۲ ختم می‌شود) ۱۲٫۸ میلیون پلی استیشن ۵ فروخت تا آمار کل فروش به ۳۸ میلیون واحد برسد. سونی انتظار دارد که قبل از پایان فصل جاری میلادی، ۶٫۲ میلیون واحد دیگر از پلی استیشن ۵ را به فروش برساند.

سراوان کندوجالا، تحلیلگر، می‌گوید سونی ۱۶ درصد از درآمد خالص AMD در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. به گفته‌ی او اگر آمار شرکت زایلینکس را که توسط AMD تصاحب شده است از معادله خارج کنیم، سهم سونی به ۲۰ درصد می‌رسد. در این شرایط سونی به بزرگ‌ترین مشتری AMD تبدیل می‌شود.

با وجود رشد قابل‌توجه انویدیا، درآمد گیمینگ AMD تنها ۱۱ درصد کمتر است
با وجود رشد قابل‌توجه انویدیا، درآمد گیمینگ AMD تنها ۱۱ درصد کمتر است
مطالعه '2

کندوجالا ادعا می‌کند که بر اساس بررسی‌هایش، آمار فروش پلی استیشن ۵ بیش از ۶۰ درصد بیشتر از ایکس باکس است. مایکروسافت آمار فروش رسمی ایکس باکس را منتشر نمی‌کند و صرفا سراغ آمار مشترکان و فروش دیجیتالی می‌رود. با این‌وجود، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که فروش پلی استیشن ۵ در وضعیت بسیار بهتری به سر می‌برد.

دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، در کنفرانس مالی اخیر این شرکت گفت که انتظار دارد درآمد گیمینگ در سال جاری میلادی کاهش یابد. این یعنی احتمالا AMD پیش‌بینی کرده است که فروش کنسول‌های بازی در سال ۲۰۲۳ افت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات