مایکروسافت برای کسب درآمد چند‌میلیارد‌دلاری از بازار جست‌وجو، به عبور از گوگل نیازی ندارد

سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طرحی از نوار جستجوی بینگ جدید مجهز به هوش مصنوعی مایکروسافت
مایکروسافت می‌تواند با ارائه‌ی چند ویژگی متمایز در موتور جست‌وجوی خود، بدون نیاز به پشت‌سر‌گداشتن گوگل، میلیاردها دلار درآمد به‌دست آورد.
تبلیغات

بینگ جدید سروصدای زیاد در حوزه‌ی فناوری ایجاد کرده است؛ اما این موتور جست‌وجو همچنان فاصله‌ی بسیار زیادی با گوگل دارد. دراین‌میان، این سؤال مطرح می‌شود: آیا مایکروسافت برای کسب موفقیت باید وضعیت موجود را تغییر دهد و حتماً رقیب قدرتمند خود را پشت‌سر بگذارد؟

می‌توان با اطمینان اعلام کرد مایکروسافت از تبدیل‌شدن به رهبر بازار جست‌وجوگرهای اینترنتی بسیار خوشحال خواهد شد؛ اما برای اینکه بینگ را به موفقیت برساند، به عبور از گوگل نیازی ندارد. جست‌وجوی اینترنت صنعتی بسیار بزرگ است که ارزش آن در سال گذشته بیش‌از نیم‌تریلیون‌ دلار رسید. غول فناوری اهل ردموند می‌تواند با جذب بخش بسیار کوچکی از سهم گوگل، درآمدی سرشار به‌دست آورد.

سهم کوچک، درآمد زیاد

درآمد از موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بینگ

مایکروسافت در تماس اخیر خود با سرمایه‌گذاران، درباره‌ی فرصت‌های تجاری ایجادشده با بینگ و اج جدید صحبت کرد که هر دو از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. این ارائه‌ شامل پیش‌بینی‌ها و اظهارات آینده‌نگرانه‌ی معاون اجرایی شرکت مذکور، امی هود و مدیر ارشد مالی، فیل اوکندن و معاون روابط سرمایه‌گذاری، برت اورسن بود. آن‌ها فرصت رشد بینگ را نشان دادند که تا حدودی به بزرگ‌بودن صنعت جست‌وجو اشاره می‌کند. اوکندن گفت:

براساس آمار Statcounter، سهم بینگ در بازار جست‌وجو فقط ۳ درصد است و گوگل با سهم ۹۳ درصدی روی این بازار بسیار تسلط دارد. احتمال اینکه بینگ فاصله‌ی ۸۹ درصدی کنونی را کاهش دهد، بسیار کم است؛ اما نیازی نیست روی چنین هدفی تمرکز کند. اگر غول فناوری ردموندی بتواند فقط چند درصد از سهم کنونی گوگل را ازآنِ خود کند‌، سالانه میلیاردها دلار درآمد به‌دست خواهد آورد.

براساس بازخورد بسیار مثبتی که در هفته‌ی اول پس‌ از معرفی موتور جست‌وجوی جدید بینگ مشاهده شد، این امکان وجود دارد که مایکروسافت بتواند هم در سهم بازار و هم در درآمد، دستاوردهای درخورتوجهی داشته باشد.

تأمین هزینه‌های ارائه‌ی خدمات هوش مصنوعی

مدل زبانی OpenAI در موتور جستجوی بینگ

درحالی‌که ChatGPT در کانون توجه عموم مردم قرار دارد، درحال‌حاضر سودآور نیست. سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفت هر درخواستی که کاربران از ChatGPT دارند، هزینه‌ای برای ما دارد. تام گلدشتاین، دانشیار دانشگاه مریلند، تخمین زده است زنده نگه‌داشتن خدمات ChatGPT تقریباً ۳ میلیون دلار در ماه برای OpenAI هزینه دارد.

آلتمن درباره‌ی این واقعیت که OpenAI باید راهی برای کسب درآمد از ChatGPT پیدا کند، صریح بوده است و بینگ جدید می‌تواند بخشی از این راهکار باشد.

به‌گزارش ویندوز سنترال، منطقی به‌نظر می‌رسد که OpenAI و مایکروسافت ازنظر مالی از این شرایط سود خواهند برد. همچنین، باید توجه کنیم غول فناوری اهل ردموند ارائه‌دهنده‌ی انحصاری خدمات ابری مبتنی‌بر ChatGPT است که می‌توان آن را راهکاری مناسب برای تأمین مالی چت‌بات مذکور در نظر گرفت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات