فروش پردازنده‌های کامپیوتر شخصی به کمترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسید

شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سی پی یو چیست - CPU
طبق گزارشی جدید، به‌نظر می‌رسد اخیراً شاهد بیشترین رکورد فروش در بازار پردازنده‌های کامپیوتری بوده‌ایم.
تبلیغات

همه می‌دانیم کسب‌وکار رایانه‌های شخصی و صنعت فناوری به‌طور کلی درحال عبور از وضعیتی سخت است. بااین‌حال، گزارش جدید دین مک‌کارون از مرکز تحقیقات مرکوری، تصویری فوق‌العاده تیره از وضعیت موجود ارائه می‌دهد. احتمالاً بزرگ‌ترین خبر این است که بازار پردازنده‌های x86 بیشترین کاهش سه‌ماهه‌ی خود را در ۳۰ سال گذشته تجربه کرده است. براساس داده‌های موجود، مک‌کارون اطمینان دارد که آمار سه‌ماهه‌ی چهارم و سال ۲۰۲۲، بدترین رکورد در تاریخ پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی را نشان می‌دهند.

به گزارش TomsHardware، رکود پردازنده‌های x86 با کاهش سطح تقاضا و اصلاح موجودی‌ها، بیشتر شده است. این حرکت تهدیدآمیز منجر به فروش ۳۷۴ میلیون پردازنده (غیر از نمونه‌های مبتنی‌بر Arm) در سال ۲۰۲۲ شده است که ۲۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است. درآمد ۶۵ میلیارد دلاری از فروش این پردازنده‌ها نیز نسبت‌ به سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته است. مک‌کارون یادآوری می‌کند درآمد کلی حاصل‌ از فروش پردازنده‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۲۲ نسبت‌ به کل سال‌های قبل‌از شروع دهه‌ی ۲۰۲۰ همچنان بالاتر است.

امید دیگر در بازار پردازنده‌ها از جانب AMD است زیرا سهم پردازنده‌های سرور این شرکت یکی از معدود بخش‌هایی بود که در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ رشد کمی را تجربه کرد. این برند همچنین سهم خود را در بازارهای کاهشی دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها حفظ کرد. مرکوری همچنین نمودارهایی را برای افراد علاقه‌مند به بررسی سهم بازار پردازنده‌های x86 به‌اشتراک گذاشته است. براساس آمار مذکور، سهم AMD در این بخش از حدود ۲۳ درصد درسال ۲۰۲۱ به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

مک‌کارون مایل است تأکید کند آمار بد مرکوری درمورد محموله‌های x86 تا سال ۲۰۲۲ الزاماً ارتباط مستقیمی با میزان عرضه‌ی رایانه‌های شخصی مبتنی‌بر پردازنده‌های x86 به کاربران نهایی ندارد.

آمار مرکز تحقیقاتی مرکوری

تحلیلگر مرکوری توضیح داد:

بیشترین رکورد در محموله‌ها به‌دلیل ارسال موجودی اضافه در سه‌ماهه‌ی قبل است که بر فروش فعلی تأثیر دارد. بنابراین طوفانی کامل در راه است زیرا تأمین‌کنندگان پردازنده‌ها عمدتاً محموله‌ها را محدود می‌کنند تا به افزایش میزان مصرف موجودی کمک کنند.
- مک‌کارون

مرکوری همچنین اعلام کرد این روند احتمالاً تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. تاکنون چندین شرکت بزرگ فناوری و تحلیلگر نشان داده‌اند نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ نقطه‌ی عطفی در بازار رایانه‌ها خواهد بود که در آن شاهد شکسته‌شدن روند نزولی فروش این محصولات خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات