عربستان اقتصاد نفتی را با فناوری جایگزین می‌کند

سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
عبدالله السواحه وزیر ارتباطات عربستان در کنفرانس LEAP
عربستان سعودی می‌گوید بیش از ۹ میلیارد دلار بودجه از شرکت‌های بزرگ فناوری جهانی مثل مایکروسافت، هواوی و اوراکل برای سرمایه‌گذاری دریافت کرده است.
تبلیغات

شرکت‌های مایکروسافت، هواوی و اوراکل بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌ای هستند که در پروژه تبدیل عربستان سعودی به خانه جدید رایانش ابری، سرمایه‌گذاری داشتند.

کشور عربستان سعودی چندین میلیارد دلار سرمایه از شرکت‌های بزرگ در فناوری که علاقه‌مند به ساخت مراکز رایانش ابری در این منطقه هستند، جذب کرد. مطابق آنچه رویترز گزارش می‌کند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سعودی، عبدالله السواحه، در سخنرانی خود در کنفرانس فناوری بین‌المللی LEAP که در ریاض پایتخت عربستان برگزار می‌شود و تا سه روز ادامه دارد، برای اولین بار درباره‌ی این سرمایه‌گذاری خبر داد.

شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند مایکروسافت و اوراکل قصد دارند میلیاردها دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. رقم سرمایه‌گذاری مایکروسافت به بیش‌ از ۲٫۱ میلیارد دلار می‌رسد درحالی که اوراکل ۱٫۵ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در این کشور اختصاص داده است. از سوی دیگر کره زمین، شرکت چینی هواوی که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و تولیدکننده گوشی به‌شمار می‌رود نیز طبق گزارش ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

السواحه در سخنرانی خود در کنفرانس فناوری LEAP چنین گفت:

سرمایه‌های جذب‌شده، قرار است موقعیت پادشاهی عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار دیجیتال در خاورمیانه و شمال آفریقا را بهبود دهد.

با وجود اینکه محدوده زمانی این سرمایه‌گذاری‌ها مشخص نیست، اوراکل در پاسخ به پرسش رویترز گفته است که مبلغ سرمایه‌گذاری این شرکت در طی چند سال توزیع خواهد شد. گفته می‌شود السواحه این شرکت‌ها را با قراردادهای دولتی وسوسه‌انگیز جذب می‌کند، هرچند هنوز جزئیات منتشرشده قرارادادها ناچیز است؛ اما احتمالاً عربستان سعودی املاک و مستغلات اصلی را با هزینه‌ی اندک به این شرکت‌ها می‌دهد تا مراکز رایانش ابری خود را در ریاض احداث کنند.

این سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از برنامه‌ریزی‌های عربستان سعودی در راستای دورشدن و کاهش وابستگی به بازارهای نفتی و جایگزین کردن آن با بازارهای فناوری است که این کشور آن را چشم‌انداز ۲۰۳۰ می‌نامد.

چرخش از نفت به فناوری در حال حاضر آغاز شده زیرا Tonomus، یکی از شرکت‌های معماری، مهندسی تابعه حکومت عربستان با نام NOEM یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی و متاورس داشته است.

شهر آینده در بیابان؛ پروژه جاه‌طلبانه عربستان برای ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری
عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از پروژه نئوم می‌خواهد شهری به نام لاین را در نزدیکی دریای سرخ بسازد که به دیوار آخرالزمانی بسیار طویلی در بیابان شباهت دارد.
شهر آینده در بیابان؛ پروژه جاه‌طلبانه عربستان برای ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری

اگر نام نئوم آشنا به‌نظر می‌رسد به دلیل این است که این پروژه توسط خود ولیعهد عربستان سعودی با طرحی برای احداث یک ابرشهر باریک و آینه‌ای به‌طول حدود ۱۷۰ کیلومتر در صحرای عربستان موسوم به The Line، خبرساز شد.

پروژه لاین (The Line) یک شاهکار مهندسی کاملاً عظیم است که تنها یکی از معدود شهرهای آینده پروژه بزرگ نئوم است. با‌این‌حال، با تمام نقدها و شبهاتی که به این پروژه وارد شد، در ماه دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) عملیات ساخت آن در جریان قرار گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات