ارزش بازار اپل برای نخستین‌بار در دو سال اخیر به زیر دو تریلیون دلار رسید

چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم کوک Tim Cook مدیرعامل اپل با دست های به هم چسبیده
اپل که سال گذشته با ارزش بازار سه تریلیون دلاری رکوردشکنی کرده بود، در ۱۲ ماه اخیر با افت ۲۷ درصدی ارزش سهام مواجه شده است.
تبلیغات

با افت چهار درصدی ارزش سهام اپل در ۲۴ ساعت اخیر، برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ ارزش بازار این شرکت به زیر دو تریلیون دلار رسیده است. سهام اپل بدترین عملکرد خود را از اواسط ۲۰۲۱ تاکنون ثبت کرده و نگرانی درباره‌ی حجم تولید آیفون و کاهش تقاضا برای برخی از محصولات همچنان ادامه دارد.

با وجود افت قابل‌توجه سهام اپل، این شرکت همچنان وضعیت بهتری نسبت‌به سایر بزرگان صنعت فناوری دارد. اپل در یک سال اخیر ۲۷ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده، این در حالی است که در همین بازه‌ی زمانی شاخص نزدک ۳۳ درصد افت کرده است. اپل ۱۴ فصل متوالی است که افزایش درآمد تجربه می‌کند. انتظار می‌رود درآمد این شرکت در فصل چهارم ۲۰۲۲ به‌میزان یک درصد پایین بیاید.

فاکسکان، شریک تجاری اپل و اصلی‌ترین تولیدکننده‌ی دستگاه‌های این شرکت، به‌دلیل قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا در چین با مشکلات متعددی مواجه شده است. همین موضوع باعث شد حجم تولید آیفون‌های جدید در فصل پر اهمیت تعطیلات افت کند. فاکسکان می‌گوید کارخانه‌ی اصلی‌اش در چین (ملقب‌به آیفون‌سیتی) به ۹۰ درصد ظرفیت تولید بازگشته است و شرایط در گذر زمان بهتر می‌شود.

مک‌رومرز می‌نویسد اپل به شماری از تأمین‌کنندگان خود اعلام کرده است قطعات کمتری برای ایرپاد، اپل واچ و مک بوک تولید کنند چون تقاضا برای این محصولات در فصل اول سال ۲۰۲۳ افت خواهد کرد. حتی پیش‌بینی شده است که فروش آیفون نیز در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.

اپل دقیقا یک سال پیش برای مدت‌زمانی کوتاه از ارزش بازار سه تریلیون دلاری عبور کرد تا رکوردی دست‌نیافتنی ثبت کند. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تقاضا برای محصولات الکترونیکی - خصوصا دستگاه‌های اپل - رشد قابل‌توجهی تجربه کرد و این شرکت توانست از همه‌گیری ویروس کرونا نهایت استفاده را ببرد.

در لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله هر سهم اپل با قیمت حدودا ۱۲۴ دلار معامله می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات