میلیاردها دلار صرف خرید زمین‌های متاورس شده است

یک‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
تحقیقات نشان می‌دهد طی ۱۲ ماه گذشته، تقریباً دو میلیارد دلار برای خرید زمین‌های مجازی هزینه شده است؛ زیرا مردم و شرکت‌ها برای به‌دست آوردن جای پای خود در متاورس، رقابت می‌کنند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد تا فراگیر شدن متاورس در سرتاسر جهان، همچنان سال‌ها باقی مانده است؛ جایی‌که مردم می‌توانند در دنیای واقعیت مجازی زندگی، کار و بازی کنند. اما سؤال این‌جا است که آیا خرید زمین‌های متاورس یک قمار بزرگ محسوب می‌شود؟

هنرمندی به‌نام انجی تیلور، یکی از نسل‌های روبه‌رشد افرادی است که به دنیای مجازی جدید امیدوار هستند. او می‌گوید:

اولین بسته‌ی متاورس خود را در ژوئیه‌ی ۲۰۲۰ خریدم و حدود ۱۵۰۰ پوند پرداخت کردم و آن را برای نمایش آثار خودم و همچنین برای اجرای رویدادهای متاورس که هنر من و همچنین هنر دیگران را نشان می‌داد، خریداری کردم.

انجی، دو گالری شامل آثار هنری عجیب‌وغریب و زیبای دیجیتالی را در دنیای Voxels ساخت و دیگران می‌توانند این آثار مجازی را با پرداخت رمزارز خریداری کنند. آثار انجی به‌اندازه‌ی یک خانه‌ی خانوادگی کوچک است. بلندترین آن در سه طبقه‌ امتداد دارد و شامل یک تراس، پشت بام با یک گذرگاه سفید و سیاه و یک تاکسی صورتی است که به‌طور دائمی برای تفریح به‌این طرف و آن‌طرف می‌رود.

فروشگاه در متاورس

اما شما یک حس واقعی از مقیاس این جهان را احساس خواهید کرد. انجی توضیح می‌دهد:

با نگه‌داشتن کلید F می‌توانید به‌سمت بالا پرواز کنید و به‌محله‌ی من نگاه کنید. در بالای گالری او می‌توانید هزاران جعبه‌ی یکسان از زمین را مشاهده کنید که تا افق کشیده شده‌اند.

Voxels یکی از دنیا‌های مجازی است که خود را متاورس توصیف می‌کنند. این گیج‌کننده است زیرا مردم اغلب طوری درمورد این دنیای مجازی صحبت می‌کنند که گویی تنها یک جهان مجازی وجود دارد، اما تا زمانی‌که پلتفرمی به این حوزه مسلط نشود، شرکت‌های مختلف زمین و تجریبات خود را در جهان‌های مخصوص خود می‌فروشند.

محققان DappRadar می‌گویند که فقط درسال گذشته، ۱٫۹۳ میلیارد دلار رمزارز صرف خرید زمین مجازی شده است که ۲۲ میلیون‌دلار از آن برای حدود ۳۰۰۰ قطعه زمین در Voxels هزینه شده است.

DappRadar می‌تواند روی موضوع نظارت کند زیرا Voxels روی سیستم‌های رمزارز اتریوم ساخته شده است که تراکنش‌ها در آن، مثل همه‌ی ارزهای مجازی، در یک بلاک چین عمومی ثبت و منتشر می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین دنیاهای متاورسی، دیسنترالند است. جهان مجازی که سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و زمین‌های آن گاهی با قیمت هزاران و حتی میلیون‌ها دلار به‌فروش می‌رسد. سامسونگ، UPS و ساتبیز ازجمله شرکت‌های مشهوری هستند که در این دنیای مجازی زمین خریداری کرده و حتی فروشگاه‌ها و مراکزی برای بازدید مشتریان در آن ساخته‌اند.

برند Philipp Plein طرحی به‌اندازه‌ی چهار زمین فوتبال دراختیار دارد که امیدوار است درنهایت آن‌ها را به فروشگاه متاورسی تبدیل کند. بااین‌حال، مالک این شرکت می‌گوید که مادرش با خرید ۱٫۵ میلیون دلاری او در متاورس، مخالف بوده است. او می‌گوید:

مادرم به من زنگ زد و گفت چه‌کار کردی؟ چرا؟ دیوانه‌ای؟ چرا این‌قدر پول خرج می‌کنی؟ این چیست؟
فروشگاه Ubisoft در متاورس

مالک Philipp Plein بیش‌از یک‌سال است که کالاهای خود را در ازای دریافت رمزارزهای مختلف به‌طور آنلاین می‌فروشد. او در اوایل سال ۲۰۲۲ یک فروشگاه جدید در لندن افتتاح کرد که در آن لباس و برخی توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را در ازای دریافت رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم و همچنین پوند، می‌فروشد. او می‌گوید باز کردن مغازه کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی متاورس به‌دست آورد. در بخشی از توضیحات وی آمده است:

خرید یک قطعه زمین در متاورس، گامی جسورانه برای من محسوب می‌شود. البته باید به این فکر می‌کردم که بیش‌از ۲۴ سال با نام تجاری خود کار کرده‌ام و اگر دوباره نیاز به شروع مجدد داشته باشم، چه‌کاری باید انجام دهم؟

بااین‌حال، DappRadar با سقوط ارزش رمزارزها اعلام می‌کند که ارزش املاک و زمین‌های متاورس نزدیک به پایین‌ترین سطح سالانه است. آدیداس، اتارس، یوبی سافت، بایننس، وارنر موزیک و گوچی در یکی دیگر از متاورس‌های رمزنگاری به نام سندباکس (Sandbox)، زمین‌هایی خریداری کرده‌اند که از آن‌ها برای فروش و تبلیغ محصولات و خدمات خود بهره می‌برند.

گوچی همچنین در Roblox نیز فعالیت دارد و در کنار سایر پلتفرم‌های بازی بزرگ مثل Minecraft و Fortnite به‌عنوان اصلی‌ترین جریان متاورس‌های نوپا، درنظر گرفته می‌شود. این شرکت‌های بازی‌سازی، زمینی به‌فروش نمی‌رسانند و بدون استفاده از فناوری‌های بلاک‌ چین اداره می‌شوند. بااین‌حال، از قبل برخی اجزای کلیدی که برای یک متاورس واقعی به آن‌ها نیاز داریم را دراختیار دارند.

  • امکان ایجاد گروه‌ها برای بازی
  • بهره گرفتن از ارزهای داخلی
  • فرصتی برای کسب درآمد از پلتفرم
  • جوامع کاربری گسترده و شلوغ

شهر گوچی در یک‌سال گذشته بیش‌از ۳۶ میلیون بازدید داشته است، درحالی‌که نایک‌لند در ۱۱ ماه بیش‌از ۲۵ میلیون بازدید به‌دست آورده است. بازیکنان در شهر گوچی می‌توانند با پول واقعی برای آواتارهای خود لباس بخرند. در نایک‌لند نیز می‌توان با استفاده از امتیازهایی که در بازی‌ها به‌دست می‌آیند، اقلامی مثل تی‌شرت و کفش برای آواتارها خرید.

فروشگاه گوچی در متاورس

به‌نظر می‌رسد که مد صنعتی است که بیش‌از همه مشتاق پذیرش فرصت‌ها و خطرات مرتبط با متاورس است. خانه‌ی مد دیجیتال The Fabricant واقع در آمستردام نیز لباس‌هایی برای آواتارها، طراحی مجموعه‌ها و لباس‌های سفارشی برای کاربران را در دیسنترالند، سندباکس و سایر متاورس‌های رمزارز تولید می‌کند. امبر جائه اسلوتن از بنیان‌گذاران The Fabricant می‌گوید:

وقتی شروع کردیم، همه ما را دیوانه صدا کردند زیرا می‌گفتند چرا به چنین چیزی نیاز دارید؟

بهترین رکورد فروش The Fabricant تاکنون یک لباس دیجیتال است که ۱۹ هزار دلار ارزش داشت؛ اگرچه این لباس به‌عنوان یک NFT عرضه شد و نمی‌توان آن را در دنیای واقعی پوشید. این شرکت به‌تازگی ۱۴ میلیون دلار سرمایه به‌دست آورده است که روی ایده‌ی آن در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بسیاری از ما به‌زودی بخشی از زندگی خود را در این جهان‌های مجازی زندگی خواهیم کرد. البته مشخص نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد. متاورس‌های رمزارز عموماً جمعیت کمی دارند و فقط در زمان برگزاری رویدادها مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی در آن شرایط نیز جمعیت حاضر نهایتاً هزاران نفر خواهد بود و هنوز خبری از جمعیت‌های میلیونی در این جهان‌های مجازی نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهند افراد حتی در دنیای مجازی متا که با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری توسعه داده شده است، زمان زیادی را سپری نمی‌کنند. البته افرادی مثل خانم اسلوتن متقاعد شده‌اند که با توسعه‌ی متاورس، مردم نیز در آنجا حضور خواهند یافت. او می‌گوید:

مطمئناً بازار بزرگی در حوزه‌ی متاورس وجود خواهد داشت زیرا اگر به‌ نسل جوان فکر کنید، آن‌ها از مدت‌ها قبل به انجام بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند و برای آن‌ها هیچ فرقی میان جهان مجازی و واقعی وجود ندارد. البته این جهان‌ها همچنان باید توسعه داده شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات