ارزش دارایی‌های زاکربرگ درسال جاری ۷۰ میلیارد دلار کاهش یافته است

پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ارزش خالص دارایی‌های مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل متا درسال جاری ۷۰ میلیارد دلار کاهش یافت و شاید تا فردا ۱۰ میلیارد دلار دیگر از ارزش دارایی‌های او کم شود.
تبلیغات

وضعیت مالی متا درسال جاری چندان جالب نبود. انتظار می‌رود ویژگی‌ شفاف‌سازی ردیابی اپلیکیشن اپل که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد دسترسی برنامه‌ها را برای ارائه‌ی تبلیغات شخصی‌سازی شده مسدود کنند، در سال ۲۰۲۲ منجر به ضرر ۱۰ میلیارد دلاری برای فیسبوک شود؛ موضوعی که سرمایه‌گذاران را به خارج‌کردن دارایی‌های خود از سهام متا سوق داد.

سهام متا از ابتدای سال جاری ۶۱٫۷ درصد کاهش یافته و ارزش هر سهم این شرکت از ۳۳۸ دلار به ۱۲۹٫۸۲ دلار رسیده است. این شرایط باعث شد ارزش دارایی‌های مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک در سال جاری ۷۰ میلیارد دلار کاهش یابد. این درحالی است انتشار گزارش درآمد متا برای سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ باعث شد ارزش هر سهم این شرکت در پایان ساعت کاری بازار، به ۱۰۴٫۳۰ دلار (حدود ۲۰ درصد) کاهش پیدا کند.

به‌گزارش فون‌آرنا، دارایی خالص زاکربرگ بدون احتساب خسارتی که احتمالاً فردا به دلیل کاهش ارزش هرسهم متا روی آن اعمال خواهد شد، از ۱۲۵ میلیارد دلار ابتدای سال به ۵۳٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. این احتمال وجود دارد زاکربرگ فردا شاهد کاهش ۱۰ میلیارد دلاری سرمایه‌ی خود باشد.

متا در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم خود اعلام کرد که در این بازه‌ی زمانی به درآمدی ۲۷٫۷۱ میلیارد دلاری دست یافته است که نسبت به درآمد ۲۹٫۰۱ میلیارد دلاری سه‌ماهه‌ی سوم سال گذشته حدود ۴ درصد کم‌تر است. بااین‌حال، این رقم بالاتر از پیش‌بینی ۲۸٫۳۸ میلیارد دلاری تحلیل‌گران وال‌استریت بود. حاشیه‌ی سود عملیاتی این شرکت که درصد سود باقی‌مانده پس‌از کسر هزینه‌ها را نشان می‌دهد از ۳۶ درصد سال گذشته به ۲۰ درصد کاهش یافته است. درآمد خالص غول رسانه‌های اجتماعی جهان در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ به ۴٫۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به درآمد ۹٫۱۹ میلیارد دلاری بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۵۲ درصد کم‌تر است.

نمودار ارزش سهام متا

سود هر سهم متا در سه‌ماهه‌ی جولای تا سپتامبر سال جاری با کاهش ۴۹ درصدی به ۱٫۶۴ دلار رسید. درمقام مقایسه سود هر سهم این شرکت در سه‌ماهه‌ی مشابه سال ۲۰۲۱ معادل ۳٫۲۲ دلار بود. این درحالی است که وال‌استریت پیش‌بینی کرده بود درآمد هرسهم متا در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری ۱٫۸۹ دلار باشد.

میانگین درآمد متا از هرکاربر در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ به ۹٫۴۱ دلار رسیده است که نسبت به پیش‌بینی ۹٫۸۳ دلاری وال‌استریت کم‌تر بود. تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این شرکت برای سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشت و به ۱٫۹۸ میلیارد نفر رسید. علاوه‌براین طبق برآوردها، کاربران فعال ماهانه‌ی این شرکت برای بازه‌ی زمانی مذکور ۲٫۹۴ میلیارد نفر اعلام شده است اما این شرکت موفق شد در این مدت ۲٫۹۴ میلیارد کاربر فعال ماهانه را ثبت کند.

ارزش هر سهم متا در روز آینده می‌تواند پایین‌ترین قیمت آن از نوامبر ۲۰۱۵ باشد

زاکربرگ درمورد نتایج مالی سه‌ماهه‌ی سوم متا گفت:

جامعه‌ی ما همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و من از تعامل قوی که ناشی از پیشرفت در موتور اکتشافی و محصولاتی مثل Reels است، خوشحال هستم. درحالی‌که ما فعلاً با چالش‌های کوتاه‌مدت مواجه شده‌ایم، اما برای بازگشت به رشد درآمد، اصول اولیه‌ی خود را درپیش خواهیم گرفت. ما با تمرکز بر اولویت‌بندی و کارایی به سال ۲۰۲۳ نزدیک می‌شویم؛ اقداماتی که به ما کمک می‌کند در محیط کنونی حرکت کرده و شرکت قوی‌تری داشته باشیم.

متا علاوه‌بر فیسبوک، مالکیت اینستاگرام را نیز دراختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ و با پرداخت فقط یک میلیارد دلار، شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام را خریداری کرد؛ شرکتی که اکنون براساس تخمین‌ها، به‌تنهایی ۱۰۲ میلیارد دلار ارزش دارد و یکی از بهترین خرید‌های صنعت فناوری محسوب می‌شود. فیسبوک دوسال بعد واتساپ را خریداری کرد که البته این معامله حدود ۲۱ میلیارد دلار برای غول رسانه‌های اجتماعی جهان هزینه داشت.

پیش‌بینی متا درمورد درآمد سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ در محدوده‌ی ۳۰ تا ۳۲٫۵ میلیارد دلار است. اگر فردا معامله‌ی هر سهم این شرکت با قیمت ۱۰۴ دلار شروع شود، این رقم پایین‌ترین قیمت از نوامبر ۲۰۱۵ (تقریباً حدود هفت سال قبل) خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات