AMD درآمد پیش‌بینی‌شده فصل سوم ۲۰۲۲ را ۱٫۱ میلیارد دلار کاهش داد و ارزش سهامش ۱۳ درصد افت کرد

شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD که در فصل دوم ۲۰۲۲ عملکردی درخشان از خود برجای گذاشته بود، به سهام‌داران هشدار داده است که در فصل سوم سال جاری میلادی ۱٫۱ میلیارد کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه درآمد کسب می‌کند.
تبلیغات

AMD روز گذشته گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۲ را به‌صورت اولیه منتشر کرد تا به سهام‌داران اعلام کند کمتر از آنچه در ابتدا انتظار داشته، درآمد کسب کرده است. آن‌طور که تامز هاردور می‌نویسد، تیم قرمز پیش‌بینی کرده بود در فصل سوم به درآمد ۶٫۷ میلیارد دلار دست یابد،‌ اما اکنون پیش‌بینی خود را ۱٫۱ میلیارد دلار کاهش داده و به ۵٫۶ میلیارد دلار رسانده است.

ای ام دی هشدار داده است که حاشیه‌ی سود ناخالص این شرکت (بدون احتساب اصول عمومی پذیرفته‌شده‌ی حسابداری یا GAAP) معادل ۵۰ درصد خواهد بود. در ابتدا پیش‌بینی می‌شد حاشیه‌ی سود ناخالص تیم قرمز ۵۴ درصد باشد.

AMD می‌گوید کاهش فروش پردازنده‌ در بازار کامپیوترهای شخصی یکی از عواملی بوده که روی کاهش درآمدهای این شرکت اثر گذاشته است. AMD می‌گوید واحدهای تجاری دیتاسنتر، گیمینگ و پردازنده‌های توکار این شرکت هم‌سطح با انتظارات اولیه ظاهر شده‌اند.

بیانیه‌ی جدید AMD، پیش‌بینی درآمد این شرکت را از نرخ رشد سالانه‌ی ۵۵ درصد به ۲۹ درصد کاهش می‌دهد، بااین‌حال تیم قرمز گفته است که با وجود تمامی محدودیت‌ها به گسترش فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد. AMD به‌طور مشخص به کاهش فروش محصول و پایین آمدن میانگین قیمت فروش پردازنده‌های مصرفی خود اشاره کرده و گفته این دو عامل تأثیرات بزرگی روی درآمد نهایی گذاشته‌اند.

مشکلات مورد اشاره گریبان‌گیر سایر فعالان صنعت تراشه نظیر اینتل و انویدیا نیز شده است. بسیاری از شرکت‌های تراشه‌ساز با افزایش بیش از حد موجودی مواجه شده‌اند، چون با تمام توان مشغول تولید هستند؛ اما تقاضا از سوی مشتریان پایین آمده است. موجودی بیش از حد،‌ شرکت‌ها را وادار به کاهش قیمت محصولات می‌کند و در نهایت میانگین قیمت فروش پایین می‌آید.

کاهش میانگین قیمت فروش روی پایین آمدن حاشیه‌ی سود ناخالص AMD نیز اثر گذاشته است. تیم قرمز ۱۶۰ میلیون دلار از افت درآمد فصل سوم را به افزایش بیش از حد موجودی، قیمت‌گذاری و یک‌سری مسائل دیگر در واحد پردازنده‌های مصرفی و گرافیک مرتبط دانسته است.

گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۲ ای ام دی AMD

عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار AMD در فصل سوم ۲۰۲۲ در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت در فصل گذشته عملکردی درخشان از خود بر جای گذاشت و درآمدش را نسبت‌به یک سال قبل ۷۰ درصد افزایش داد. با وجود این‌که فروش پردازنده‌های کلاس دسکتاپ به کمترین حد در ۳۰ سال اخیر رسیده،‌ AMD همچنان به تصاحب بخش بیشتری از سهم اینتل در بازار ادامه می‌دهد.

اصلاح پیش‌بینی‌های AMD درباره‌ی درآمد فصل سوم مستقیماً به عملکرد واحد تجاری این شرکت ارتباط دارد که دربرگیرنده‌ی پردازنده‌های مرکزی است. تیم قرمز پیش‌بینی کرده درآمد این واحد تجاری با افت سالانه‌ی ۴۰ درصد و افت فصلی ۵۳ درصد مواجه شود. درآمد واحد تجاری گیمینگ که شامل گرافیک‌های AMD می‌شود تغییر خاصی تجربه نمی‌کند.

کسب‌و‌کار CPU ای ام دی بیشتر از بقیه‌ی واحدهای تجاری تحت تأثیر قرار گرفته است. رقبای تیم قرمز در بازار پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی نیز با افت درآمد مواجه شده‌اند. انویدیا مدتی پیش گفت به دلیل افت فروش پردازنده‌های گرافیکی درآمد پیش‌بینی‌شده‌ی خود را ۱٫۴ میلیارد دلار کاهش می‌دهد. در فصل گذشته‌ی میلادی اینتل برای اولین بار در چند دهه‌ی اخیر با افت درآمد فصلی مواجه شد و ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کرد.

در پی انتشار این خبر ارزش سهام AMD به‌میزان ۱۳ درصد افت کرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات