سقوط پیاپی فروش تبلت و کروم بوک در جهان همچنان ادامه دارد

شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
آمارهای جدید نشان می‌دهد به‌دلیل کاهش تقاضای تبلت به‌دنبال فروکش‌کردن همه‌گیری کرونا، فروش دستگاه‌های مذکور همچنان با روندی نزولی مواجه است.
تبلیغات

جدیدترین آمارهای وب‌سایت Canalys نشان می‌دهد فروش جهانی کامپیوتر و تبلت در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ نیز مانند سه‌ماهه‌ی اول کاهش یافته و با سقوط ۱۴ درصدی به ۱۰۵ میلیون دستگاه رسیده است. عوامل مختلفی همچون افزایش تورم و محدودیت‌های کرونایی و صرفه‌جویی افراد در خرید و هزینه برای تحصیلات، سه‌ماهه‌ی سختی را برای صنعت کامپیوتر رقم زده است.

سال گذشته، فروش تبلت در جهان نیز روند نزولی تجربه و با فروش ۳۴.۸ میلیونی درمقایسه‌با سال قبل ۱۱ درصد افت کرده است. کروم‌ بوک نیز برای چهارمین سه‌ماهه‌ی پیاپی با کاهش فروش مواجه شده و به‌دنبال کاهش ادامه‌دار تقاضا در بخش آموزش و تحصیلات، با افت ۵۷ درصدی و فروش ۵.۱ میلیون دستگاه در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ بدترین آمار را ثبت کرده است.

نمودار فروش تبلت از 2020 تا 2022

به‌دنبال مشکلات طولانی‌مدت بیماری کرونا و کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان و محصلان در دوران پساکرونایی، فروش جهانی تبلت همچنان سیر نزولی دارد و درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم سال گذشته ۱۱ درصد سقوط کرده است. در همین حال، شرکت اپل که با آیپد جایگاه پرفروش‌ترین تبلت جهان را ازآنِ خود کرده، با فروش ۱۲.۱ میلیونی شاهد سقوط ۱۵ درصدی بوده است.

سامسونگ نیز که در جایگاه دوم فروش تبلت جهان قرار دارد، با فروش ۷ میلیون دستگاه کاهش فروش سالانه‌ی ۱۳ درصدی را ثبت کرده است. دراین‌میان، لنوو با ۳.۵ میلیون و آمازون با ۳.۳ میلیون و هواوی با ۱.۷ میلیون نیز جایگاه‌های بعدی را دراختیار دارند که از بین آن‌ها تنها آمازون موفق شده است فروشش را درمقایسه‌با سال قبل ۶ درصد افزایش دهد؛ ولی لنوو و هواوی به‌ترتیب کاهش ۲۵ و ۲۶ درصدی داشته‌اند.

آمار فروش تبلت در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ و مقایسه با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

آمار فروش تبلت در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ در‌مقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

فروش تبلت سال ۲۰۲۲ در نقاط مختلف دنیا

هیمانی موکا، تحلیلگر وب‌سایت Canalys، در توضیح این اتفاق می‌گوید:

انتظار می‌رود بی‌میلی مشتریان به خرید تبلت در سه‌ماهه‌ی سوم سال نیز ادامه داشته باشد؛ اما رونمایی محصولات جدید پیش از تعطیلات زمستانی و پیشنهاد‌های ویژه‌ی بازگشت‌ به‌ مدرسه می‌تواند اندکی میزان تقاضا را افزایش دهد. اگرچه فروش در بخش تجاری همچنان چشمگیر نیست، چشم‌انداز روشن‌تری پیش‌ روی آن است.سفارش‌های انبوه دولت‌های آسیایی و اقیانوسیه سر جای خود باقی است و با کاهش تنگناهای زنجیره‌های تأمین و تورم تحویل آن‌ها آغاز می‌شود. کشورهای منطقه با تشویق دولت‌مردان به‌سمت خرید و حمایت از تولیدات داخلی می‌روند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل لنوو و ایسر و سامسونگ از این فرصت به‌ویژه در هند استفاده کرده‌اند.
آمار فروش کروم بوک در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ و مقایسه با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

آمار فروش کروم بوک در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

فروش جهانی کروم بوک نیز سال گذشته پس از افزایش تقاضای ناگهانی دوران کرونا در بازارهای اصلی دچار افت شد. ایسر که در این مدت توانسته با تصاحب یک‌چهارم بازار جایگاه اول فروش کروم بوک جهان را داشته باشد، با کاهش فروش ۲۸ درصدی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ مواجه شد که درمقایسه‌با سایر رقبا مقبول‌تر است.

افزون‌براین، آمارهای Canalys نشان می‌دهد لنوو با فروش ۲۰.۹ میلیون دستگاه مختلف در جهان، ازجمله دسکتاپ و نوت‌بوک و تبلت پیشتاز بازار کامپیوترها بوده و ۲۰ درصد از سهم بازار را دراختیار گرفته است. اپل نیز که به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی در چین با مشکلات وحشتناکی در زنجیره‌ی تأمین خود مواجه شد، با کاهش ۱۹ درصدی فروش سال‌به‌سال بازهم توانسته است با فروش ۱۶.۶ میلیون دستگاه جایگاه دوم را ازآنِ خود کند.

HP نیز برخلاف افت ۲۷ درصدی موفق شده است با فروش ۱۳.۶ میلیون دستگاه، جایگاه سوم را حفظ کند. بااین‌حال، دل به‌دلیل داشتن تقاضای اضافی از سه‌ماهه‌ی اول سال و قدرتمندبودن در فضای تجاری، کمترین افت را در فروشندگان بزرگ ثبت کرده است و با فروش ۱۳.۳ میلیونی، موفق شده است سهمش را از بازار ۱ درصد افزایش دهد. همچنین، سامسونگ با فروش ۷.۷ میلیونی جایگاه پنجم را در آمار فروش سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ کسب کرده است.

آمار فروش انواع دستگاه کامپیوتری در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ و مقایسه با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

آمار فروش انواع دستگاه کامپیوتری در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات