افت شدید درآمد و سود شیائومی در بحبوحه وضعیت نابسامان بازار موبایل چین

جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی می‌گوید درآمدش در فصل دوم ۲۰۲۲ با افت شدید ۲۰ درصدی مواجه شده است. در همین بازه‌ی زمانی سود خالص شیائومی ۶۷ درصد کاهش یافت.
تبلیغات

شیائومی ساعاتی پیش اعلام کرد که درآمدش در فصل دوم سال جاری میلادی با افت شدیدی مواجه شده است. تحلیلگران می‌گویند افت درآمد شیائومی نتیجه‌ی کاهش ابعاد بازار موبایل چین (بزرگ‌ترین بازار گوشی هوشمند در دنیا) به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا است.

به گزارش رویترز، فروش محصولات شیائومی در فصل دوم ۲۰۲۲ نسبت‌به فصل اول ۲۰۲۱ به میزان ۲۰ درصد افت کرد و به ۷۰٫۱۷ میلیارد یوان (۱۰٫۳۱ میلیارد دلار) رسید. درآمد کسب‌شده توسط شیائومی کمتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بازار بود. میزان افت درآمد سالانه‌ی شیائومی در فصل دوم سال جاری میلادی شدیدتر از فصل اول گزارش شد. در فصل اول ۲۰۲۲ برای اولین بار از زمان تبدیل شدن شیائومی به یک شرکت سهامی عام، درآمد این شرکت کاهش یافت.

در فصل دوم ۲۰۲۲ سود خالص شیائومی با افت ۶۷ درصدی مواجه شد و به ۲٫۰۸ میلیارد یوان (۳۰۵ میلیون دلار) رسید. سود خالص شیائومی نیز کمتر از حد انتظار بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار چین هنوز بازیابی نشده و آثار ناشی از تعطیلی‌های گسترده در شانگهای و سایر شهرهای این کشور همچنان حس می‌شود. براساس داده‌ها، رشد اقتصاد چین در ماه جولای ۲۰۲۲ (تیر و مرداد ۱۴۰۱) به طرز غیرمنتظره‌ای کند شد. این نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ دنیا در مسیر مقابله با وضعیت فعلی با یک‌سری مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

بازار موبایل در چین بیش از یک دهه روندی روبه‌رشد داشت و هر سال از تعداد بسیار زیادی گوشی هوشمند میزبانی می‌کرد. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد عوامل مختلف دست‌به‌دست هم داده‌اند تا روزهای پررونق بازار چین کم‌کم به پایان برسد.

مشکلاتی که برای اقتصاد چین پیش آمده تأثیر زیادی روی بازار موبایل این کشور گذاشته است. آمار منتشرشده از سوی مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانالیس نشان می‌دهد در فصل دوم سال جاری میلادی تعداد گوشی‌های عرضه‌شده در بازار چین ۱۰ درصد کمتر از سال قبل بود.

فروش گوشی‌های شیائومی در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی ۲۹ درصد کاهش یافت. شیائومی بیش از نیمی از کل درآمدهای خود را ازطریق فروش گوشی کسب می‌کند.

به‌دنبال تحریم شدن هواوی، شیائومی توانست بیش از پیش خودش را در بازار چین بالا بکشد. در سال ۲۰۲۱ فروش گوشی‌های شیائومی رشد قابل توجهی تجربه کرد و این شرکت توانست بخش مهمی از سهم بازار هواوی را از آن خود کند. البته رشد فروش گوشی‌های شیائومی دوام چندانی نداشت.

طبق آمار رسمی، ارزش سهام شیائومی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته است.

شیائومی در هند (بزرگ‌ترین بازار این شرکت در خارج از چین) با اتهام فرار مالیاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و نهادهای نظارتی هند تحقیقاتی روی این شرکت آغاز کرده‌اند. در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱) مقامات مالیاتی هند ۷۲۵ میلیون دلار از دارایی‌های شیائومی را توقیف کردند. هند اتهامات متعددی به شیائومی وارد کرده، اما شرکت چینی هر گونه اقدام اشتباه را تکذیب می‌کند.

افت تقاضا در بازار موبایل چین و سایر بازارهای دنیا باعث شده است شیائومی به فکر فرصت‌های جدیدی برای درآمدزایی باشد. این شرکت چینی می‌گوید آزمایش خودروهای خودران را در برخی از شهرهای چین آغاز کرده است. شایعه‌ها می‌گویند اولین خودروی شیائومی در سال ۲۰۲۴ معرفی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات