هشت نفر از پولدارترین چهره‌های فناروی در سال ۲۰۲۲، بیش‌از ۲۵۰ میلیارد دلار از دست دادند

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
به‌تازگی بلومبرگ فهرست جدیدی از ثروتمندترین افراد سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است که ۸ نفر از برترین‌ها، از رهبران دنیای فناوری هستند.
تبلیغات

برکسی پوشیده نیست که رهبران فناوری در رتبه‌بندی ثروتمندترین افراد جهان تآثیر زیادی دارند. بنابر گزارشی که توسط یو‌اس‌ای‌تودی منتشر شده و براساس فهرستی که بلومبرگ از رتبه‌بندی میلیاردرها تهیه کرده است، در بین ۲۰ نفر از ثروتمندترین میلیاردرهای دنیا، ۸ نفر ثروت خود را با فعالیت در حوزه‌ی فناوری به‌دست آورده‌اند که ۷ نفر از آن‌ها نیز در بین ۱۰ ثروتمند برتر دنیا قرار دارند.

میلیاردرهای حوزه‌ی فناوری دارایی‌های خود را ازطریق کار در زمینه‌های خودرو، خرده‌فروشی آنلاین، نرم‌افزار و شبکه‌های اجتماعی به‌دست آوردند. مجموع دارایی خالص هفت کارآفرین برتر فناوری به بیش‌از ۹۳۶ میلیارد دلار می‌رسد. اما، این افراد نسبت‌به زمان مشابه در سال گذشته ثروت زیادی ازدست داده‌اند.

براساس فهرست بلومبرگ، مجموع خالص دارایی‌های ازدست رفته‌ی ۸ میلیاردر فناوری حاضر در فهرست ۲۰ نفره‌ی ثروتمندترین‌ها، برابر با ۲۵۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم براساس اطلاعات بانک جهانی، با تولید ناخالص داخلی کشور نیوزلند برابری می‌کند.

اما، آن هشت نفر میلیاردر چه کسانی هستند و چگونه دارایی خود را به‌دست آوردند؟

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ

دارایی خالص: ۶۳/۸ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۶۱/۷ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه هفدهم (۱۷)

چگونه به این دارایی رسیده است: زاکربرگ هم‌بنیان‌گذار فیسبوک بوده است که با برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و افراد تصادفی دوران دبیرستان که درواقعیت با آن‌ها صحبتی نمی‌کنید، به آغاز عصر رسانه‌های اجتماعی کمک کرد. فیسبوک درنهایت، به ابرشرکت متا تبدیل شد تا تغییر شرکت به‌سمت‌وسوی واقعیت مجازی و متاورس را بهتر منعکس کند.

لری الیسون

لری الیسون

دارایی خالص: ۸۸/۸ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۱۸/۴ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه دهم (۱۰)

چگونه به این دارایی رسیده است: الیسون هم‌بنیان‌گذار غول نرم‌افزاری دنیا شرکت اوراکل در سال ۱۹۷۷ میلادی (۱۳۵۵ شمسی) در سیلیکون ولی بوده است. ۱۰ سال بعداز شروع کار، این شرکت تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت مدیریت پایگاه‌داده در دنیا شد. آقای الیسون همچنین، یک جزیره‌ی اختصاصی در هاوایی دارد.

استیو بالمر

استیو بالمر

دارایی خالص: ۹۴/۶ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۱۱ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه نهم (۹)

چگونه به این دارایی رسیده است: بالمر از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۷۹ تا ۱۳۹۳ شمسی) به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت فعالیت داشته است و دارایی خود را تا زمان بازنشستگی به ۸۰ میلیارد دلار رساند. آقای بالمر بخشی از سهام مایکروسافت (حدود ۴ درصد) را دراختیار دارد و اکنون مالک تیم بسکتبال لس آنجلس کلیپرز است.

سرگی برین

سرگئی برین

دارایی خالص: ۱۰۳ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۲۰/۹ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه ششم (۶)

چگونه به این دارایی رسیده است: برین یکی از هم‌بنیان‌گذاران شرکت گوگل است که به ابزار جست‌وجو و بهره‌وری ضروری برای میلیاردها نفر تبدیل شده است. تا زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار آلفابت، شرکت مادر گوگل، به ۱/۵ تریلیون دلار می‌رسد.

چهره خندان لری پیج هم بنیان گذار گوگل

لری پیج

دارایی خالص: ۱۰۷ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۲۱/۳ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه پنجم (۵)

چگونه به این دارایی رسیده است: لری هم‌بنیان‌گذار دیگر شرکت گوگل به‌همراه سرگئی برین است و درحال حاضر، هردوی آن‌ها، برین و پیج، در هیئت مدیره‌ی آلفابت مشغول هستند.

بیل گیتس

بیل گیتس

دارایی خالص: ۱۱۶ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۲۲/۴ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه چهارم (۴)

چگونه به این دارایی رسیده است: گیتس هم‌بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت است که درحال حاضر، حدوداً ارزشی برابر با ۲ تریلیون دلار دارد. بعداز مایکروسافت، او بنیاد بیل و ملیندا گیتس را با اهداف بشردوستانه راه‌اندازی کرد تا با فقر و تهی‌دستی در سطح جهانی مبارزه کند.

جف بزوس

جف بزوس

دارایی خالص: ۱۴۰ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۵۲/۵ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه دوم (۲)

چگونه به این دارایی رسیده است: هربسته‌ای که از آمازون برای مشتری ارسال می‌شود به‌لطف تلاش‌های او برای بنیان‌گذاری بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در جهان است. جف بزوس به‌عنوان بنیان‌گذار آمازون، خرده‌فروشی آنلاین که به یکی از ابزار اصلی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است. به‌خصوص درطول همه‌گیری کووید-۱۹ که محدودیت‌های موجود، بسیاری را خانه‌نشین کرد. البته، آقای بزوس مدتی است که جایگاه مدیریت عامل در آمازون را ترک کرده است و خود را با موشک‌های فضایی سرگرم می‌کند.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

دارایی خالص: ۲۲۳ میلیارد دلار

تغییر نسبت‌به یک سال گذشته: ۴۷/۸ میلیارد دلار کم‌تر

رتبه در فهرست: جایگاه اول (۱)

چگونه به این دارایی رسیده است: ماسک مالک تولیدکننده‌ی خودروهای الکتریکی تسلا است و مانند بزوس علاقه‌ی بسیار زیادی به موشک‌های فضایی دارد و ۴۴ درصد از سهام شرکت SpaceX را دراختیار دارد. ازطرفی دیگر، در تلاش بود که شرکت توییتر را با قراردادی ۴۴ میلیارد دلاری تصاحب کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که این قرارداد در خطر لغو قرار گرفته است و سرنوشتش فعلاً مشخص نیست.

این هشت نفر دربین ۲۰ ثروتمند برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی تا این لحظه قرار می‌گیرند که روی‌هم‌رفته ۲۵۰ میلیارد دارایی ازدست داده‌اند. اما، دیگر فعالان حوزه‌ی فناوری نیز هستند که ممکن است در بین ۲۰ ثروتمند برتر قرار نگیرند درحالی‌که ازطریق فناوری به ثروت میلیاردی دست پیدا کرده‌اند.

برای مثال، مایکل دل که درحال حاضر دارایی خالصش ۵۱/۷ میلیارد دلار محاسبه می‌شود نسبت‌به سال گذشته با میزان ۵۰/۴ میلیارد دلار افزایش داشته است. ازسویی دیگر، جک ما نیز با دارایی خالص ۴۸/۴ میلیارد دلار در سال گذشته اکنون حدوداً نیمی از دارایی‌اش را ازدست داده است و به ۲۵/۲ میلیارد دلار رسیده است.

بااین‌حال، هیچکس اندازه‌ی ساتوشی ناکاموتو دارایی‌هایش ازدست نرفته است. ساتوشی ناکاموتو که در سال گذشته دربین ۲۰ ثروتمند برتر دنیا قرار داشت و ارزش دارایی‌های او به ۷۳ میلیارد دلار می‌رسید؛ اما درحال حاضر با توجه به آشفتگی بازار رمزارز ارزش دارایی‌های حساب متعلق به این شخص مرموز حدوداً به ۲۰/۵ میلیارد دلار می‌رسد.

پیر امیدیار

درنهایت می‌توانیم دربین ثروتمندترین افرادی که در سال گذشته مبالغ زیادی را ازدست دادند به پیِر امیدیار اشاره کنیم که از هم‌بنیان‌گذاران شرکت Ebay است؛ البته، بیشتر دارایی پیر امیدیار مربوط به ۶ درصد سهامی می‌شود که او از پی‌پال دراختیار دارد. امیدیار در سال گذشته دارایی‌اش حدود ۲۴/۱ میلیارد دلار برآورد شده است؛ اما امسال ارزش دارایی او به رقم ۹/۳ میلیارد دلار می‌رسد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی فهرست ثروتمندترین افراد فعال در حوزه فناوری چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات