قانون MiCA اتحادیه اروپا بازار رمزارزها را با هدف مقابله‌ با کلاه‌برداری و تغییرات اقلیمی قاعده‌مند می‌کند

شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طرح گرافیکی بیت کوین / Bitcoin لوگو بیتکوین
اعضای اتحادیه‌ی اروپا قانون جدیدی را به‌صورت اولیه تصویب کرده‌اند که بازار رمزارزها را قاعده‌مند می‌کند و به‌دنبال مبارزه با پول‌شویی و حفاظت از مصرف‌کنندگان است.
تبلیغات

کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به‌طورموقت درباره‌ی قوانین جدیدی در حوزه‌ی رمزارزها به توافق رسیده‌اند که به‌گفته‌ی آن‌ها از مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات مبتنی‌بر کریپتو محافظت می‌کند. پارلمان اروپا در بیانیه‌ای می‌گوید قانون MiCA در تلاش است با کلاه‌برداری و فعالیت‌‌های مجرمانه و آثار اقلیمی ارزهای رمزنگاری‌شده مقابله کند.

به‌گزارش انگجت، اشتفان برگر، نماینده‌ی آلمان در پارلمان اروپا، می‌گوید دنیای رمزارزها وارد دوران «غرب وحشی» شده و MiCA قرار است به استانداردی جهانی برای تنظیم مقررات این بازار تبدیل شود:

MiCA از ایجاد بازاری هماهنگ و توأم با عدالت اطمینان حاصل می‌کند، ثبات حقوقی دردسترس ارائه‌دهندگان دارایی‌های مبتنی‌بر رمزارز قرار می‌دهد، زمین بازی را برای ارائه‌دهندگان خدمات عادلانه می‌کند و استانداردهایی سخت‌گیرانه و سطح بالا به‌منظور محافظت از مصرف‌کنندگان وضع می‌کند.

اتحادیه‌ی اروپا با چهارچوب قانونی جدید در تلاش برای قاعده‌مندکردن رمزارزهای عمومی است تا از یکپارچگی بازار محافظت کند. یکی از شرایط تعیین‌شده ثبت عمومی دارایی‌های مبتنی‌بر کریپتو در سازمان اوراق بهادار و بازارهای مالی اروپا برای رفع نگرانی‌های مربوط به پول‌شویی است.

ارائه‌دهندگان سرویس‌ دارایی‌های مبتنی‌بر رمزارز (CASP) موظف‌اند درزمینه‌ی مصرف انرژی شفاف‌سازی و جزئیات اثرات زیست‌محیطی و اقلیمی ناشی از فعالیت‌های خود را به مقام‌های محلی ارائه دهند. درنهایت مقام‌های محلی جزئیات را دردسترس سازمان اوراق بهادار و بازارهای مالی اروپا قرار خواهند داد.

مقام‌های اتحادیه‌ی اروپا می‌گویند با قانون MiCA توانایی‌های اروپا درزمینه‌ی مقابله با پول‌شویی تقویت می‌شود و خطر کلاه‌برداری کاهش می‌یابد و امنیت تراکنش‌های مربوط به رمزارز بیشتر می‌رود. این چهارچوب قانونی جدید دورزدن تحریم‌ها با رمزارز را سخت‌تر و ردیابی دارایی‌های مبتنی‌بر رمزارز را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتر را دربر می‌گیرد؛ اما NFTهایی نظیر «بلیت‌های سینما یا آیتم‌های کلکسیونی دیجیتالی برندهای لباس یا آیتم‌های درون‌برنامه‌ای در بازی‌های کامپیوتری» از آن معاف هستند. مقام‌های اروپا می‌گویند که ممکن است در آینده این NFTها نیز شامل قانون MiCA شوند.

قانون MiCA فعلاً به‌صورت موقت تصویب شده است و به‌نوشته‌ی بلومبرگ، اتحادیه‌ی اروپا همچنان در حال بحث درباره‌ی بخش‌هایی از این قانون است.

برخی از سیاست‌مداران می‌گویند سرویس‌های CASP باید حتماً در اتحادیه‌ی اروپا فعالیت رسمی داشته باشند؛ اما برخی دیگر از افراد با این ایده موافق نیستند.

نسخه‌ی قبلی پیش‌نویس این قانون که در سال ۲۰۲۰ ارائه شده بود، پیشنهاد می‌کرد بیت کوین و دیگر رمزارزهایی که برای استخراج آن‌‌ها انرژی زیادی مصرف می‌شود، در اروپا مسدود شوند. پس از انتقادهای فراوان، این بخش از قانون MiCA حذف شد.

قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا در حالی به تصویب اولیه می‌رسد که بازار رمزارزها در وضعیت نامطلوبی به‌سر می‌برد. مدتی قبل در اتفاقی غیرمنتظره، ارزش TerraUSD و دیگر توکن‌ها به‌شدت سقوط کرد و زمان زیادی نگذشته بود که شرکت Celsius Network اعلام کرد برداشت پول را فعلاً به حالت تعلیق درمی‌آورد. همچنین، ارزش بسیاری از رمزارزها در چند وقت اخیر افت کرده است.

ایالات متحده فعلاً قانون جدیدی برای تنظیم مقررات بازار رمزارز تصویب نکرده است؛ اما سناتورهای آمریکایی به‌تازگی لایحه‌ی دوحزبی جدیدی ارائه داده‌اند که به‌دنبال قانونمندکردن این بازار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات