بیل گیتس از بازار NFT انتقاد کرد

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
بیل گیتس در مصاحبه‌ی اخیرش با نسبت‌دادن سرمایه‌گذاری روی NFT‌ها به تئوری «احمق بزرگ‌تر»، از این نوع معاملات انتقاد کرد.
تبلیغات

نظریه‌ای در دنیای اقتصاد وجود دارد که به «احمق بزرگ‌تر» (Greater Fool Theory) معروف است که براساس آن، قیمت کالا یا سهام براساس ارزش ذاتی‌اش تعیین نمی‌شد؛ بلکه انتظارات غیرمنطقی بازار آن را مشخص می‌کند. در‌نهایت نیز، ناگهان خرید‌و‌فروش متوقف می‌شود و حباب قیمت کالا می‌ترکد. حال بیل گیتس، میلیارد معروف و یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت، معتقد است سرمایه‌گذاری روی NFTها کاملاً بر تئوری «احمق بزرگ‌تر» استوار است.

به‌گزارش ورج، گیتس در رویدادی که تک‌کرانچ با موضوع تغییرات آب‌و‌هوایی برگزار کرد، گفت ترجیح می‌دهد روی دارایی‌هایی با خروجی‌های ملموس، مانند مزارع یا کارخانه‌ها یا شرکتی که در آن محصولی تولید می‌شود سرمایه‌گذاری کند. وی موضع خود دربرابر NFT را نیز مشخص کرد:

به‌هیچ‌عنوان در این نوع معاملات دخالتی ندارم.

سپس، بیل گیتس به مجموعه تصاویر Bored Ape Yacht Club اشاره کرد که با استقبال چشمگیر خریداران مواجه شده است. وی با کنایه گفت:

بدیهی است که تصاویر دیجیتالی گران‌قیمت از میمون‌ها جهان را بسیار بهبود می‌بخشد!

این اولین‌باری نیست که بیل گیتس نظر منفی خود درباره‌ی ارزهای دیجیتال را بیان می‌کند. در فوریه‌ی ۲۰۲۱، وی مصاحبه‌ای انجام داد و در آن بابت خطر‌های سرمایه‌گذاری افراد معمولی در بیت‌کوین، به‌خصوص زمانی که ارزش ارز دیجیتال بسیار بی‌ثبات بود، ابراز نگرانی کرد. یکی از دلایل او احتمال تغییر ارزش رمزارز براساس توییت سرمایه‌گذار برجسته‌ای مانند ایلان ماسک بود. گیتس در مصاحبه‌ی ۲۰۲۱ خود گفت:

فکر می‌کنم ممکن است افرادی که پا به این میدان می‌گذارند، پول زیادی برای ذخیره نداشته باشند. عقیده‌ی کلی من این است که اگر پول کمتری از ایلان ماسک دارید، احتمالاً باید مراقب باشید.

هشدارهای گیتس درباره‌ی نوسان‌ها به‌موقع بود. زمانی که او در سال ۲۰۲۱ نگرانی‌اش را ابراز کرد، قیمت بیت‌کوین در حال افزایش بود و در آوریل همان سال، به ۶۳ هزار دلار رسید. سپس، قبل از اینکه نوامبر گذشته این رمزارز دوباره به بیشترین قیمت خود، یعنی بیش از ۶۴ هزار دلار برسد، به‌طور چشمگیری سقوط کرد؛ البته بیت‌کوین بار‌دیگر با سقوط مواجه شده است. همین مسئله درباره‌ی پروژه‌های NFT نیز صدق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات