استخراج ارز دیجیتال هلیوم؛ رمزارز رادیویی و کسب درآمد از آن

شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
ارز دیجیتال هلیوم را با عنوان رمزارز رادیویی معرفی می‌کنند؛ اما علت این موضوع چیست؟ در این مقاله چیستی ارز دیجیتال هلیوم و چگونگی استخراج آن را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

استخراج ارز دیجیتال امروزه تبدیل به یکی از منابع استراتژیک کسب درآمد برای افراد و شرکت‌ها شده و علت این امر را می‌توان در کشیدگی و انبساط همه‌جانبه‌ی این فناوری فوق‌مدرن مشاهده کرد زیرا درحال دگرگون‌کردن بسیاری از سازوکارهایی است که پیش‌ از این مترقی به‌نظر می‌رسیدند و ازاین‌رو است که دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال، فناوری انقلابی قلمداد می‌شوند.

امروزه استخراج ارز دیجیتال شمایل استراتژیک به‌خود گرفته است زیرا اکنون در تمام سطوح جوامع، از دولت‌ها گرفته تا شرکت‌ها و کاربران، گروه‌هایی وجود دارند که با برنامه‌ریزی دقیق برای کسب درآمد از این پلتفرم‌ها قدم برمی‌دارند. نخستین مرحله برای درآمدزایی تکمیل دانش درباره‌ی پلتفرم بلاک چین مورد بحث است زیرا بلاک چین‌ها هرکدام با وجود اینکه اساساً مشابه عمل می‌کنند؛ اما در جزئیات اجرای سازوکارها و فلسفه‌ی وجودی تفاوت‌های عمده‌ای دارند و اهداف متمایزی را دنبال می‌کنند.

پیش‌از این، درباره‌ی ارزهای دیجیتال مختلفی از جمله بیت کوین، اتریوم و زی کش (ZEC) صحبت کردیم و چگونگی استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال را به صورت کلی مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه، قصد داریم سراغ ارز دیجیتال Helium برویم و در ابتدا وجه تمایز آن نسبت به سایر رمزارزها را بیان کنیم و سپس درباره‌ی روش استخراج آن توضیح دهیم. مثل همیشه همراه زومیت باشید.

آنچه در این مقاله درباره‌ی ارز دیجیتال هلیوم خواهید خواند:

ارز دیجیتال هلیوم (HNT) چیست؟

ارز دیجیتال هلیوم (HNT) چیست / What is Helium HNT

ارز دیجیتال هلیوم که آن را با سرواژه HNT برگرفته از Helium Network Tokens، نشان می‌دهند؛ به‌عنوان رمزارز رادیویی معرفی می‌شود که فرایند استخراج آن تقریباً بدون نیاز به اینترنت امکان‌پذیر است.

درواقع، بلاک چین هلیوم، بلاک چین جدید و متن‌باز است که از اساس به گونه‌ای ساخته شده است تا شبکه‌های بی‌سیم عمومی ایجاد کند و برپایه‌ی الگوریتم نوین Proof of Coverage کار می‌کند و به ماینرهای مشارکت‌کننده در توسعه‌ی شبکه، ارز دیجیتال هلیوم (HNT) اهدا می‌کند. این ارز دیجیتال توکن بومی شبکه بلاک چین هلیوم است. این شرکت با هدف ارائه‌ی طرح «شبکه مردمی» رسالتش را ایجاد تغییر الگو در زیرساخت بی‌سیم غیرمتمرکز توصیف می‌کند.

تعریف شبکه ارز دیجیتال هلیوم در اوراق سفید منتشرشده توسط شرکت این چنین است که نوعی شبکه بی‌سیم غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌شود و به دستگاه‌های سراسر جهان امکان می‌دهد به‌صورت بی‌سیم به اینترنت وصل شوند و بدون نیاز به سخت‌افزار موقعیت‌یابی ماهواره‌ای پرمصرف یا بسته‌های گران اینترنت، خود را در موقعیت جغرافیایی قرار دهند.

شبکه هلیوم در اتصال محدودیتی ندارد و انواع دستگاه‌هایی که داده منتقل می‌کنند را درون شبکه پوشش می‌دهد و آن را People's Network نامیده است. درواقع، Helium Systems به‌جای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری روی ساخت و تجهیز و نگه‌داری زیرساخت بی‌سیم مجزا، این دستگاه‌ها را ازطریق امواج رادیویی و با تکنیک شبکه LoRa به یکدیگر متصل می‌کند و فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم را جذاب‌تر می‌کند که بعداً مفصل به آن خواهیم پرداخت.

درحال‌حاضر، شبکه بلاک چین هلیوم به‌همراه ده‌ها هزار هاتسپات فعال در شبکه‌ی خود، دسترسی به بزرگ‌ترین شبکه LoRaWAN در سراسر جهان را فراهم می‌کند.

تاریخچه ارز دیجیتال هلیوم

ارز دیجیتال هلیوم و IoT

شرکت استارتاپی Helium Inc در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) با چشم‌انداز بزرگ جهانی برای راه‌اندازی شبکه بی‌سیم گسترده‌ای که دستگاه‌های مختلف را به اینترنت متصل می‌کند، تأسیس شد. در روزهای ابتدایی تمرکز شرکت روی اینترنت اشیا (IoT) معطوف شده بود و در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) شرکت به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد؛ اما نقطه‌ی عطف بلوغ ایده‌ی شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) شکل گرفت.

افزایش انقباض و انبساط پیرامون دنیای ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین و اتریوم و سایر پروژه‌های بلاک چین در آن سال سبب شد اولین جرقه‌‌های ایده ایجاد شبکه بی‌سیم غیرمتمرکز متکی بر رمزارز شعله‌ور شود و خیلی زود همه‌چیز در جای خود قرار بگیرد. اندکی بعد در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) شبکه بلاک چین هلیوم در شهر آستین تگزاس ایالات متحده با یک دسته هاتسپات هلیوم (Helium Hotspot) راه‌اندازی شد.

امروز بعد از گذشت چندین سال شبکه هلیوم که از آن با نام «شبکه مردم» یاد می‌شود، دارای بیش‌از ۶۸۲٬۰۰۰ هاتسپات است که توسط شرکت‌های دیگر تولید شدند و در سراسر دنیا به‌کارگیری شده‌اند و به‌طور هم‌زمان دغدغه‌ای برای آلودگی هوا و خطرها آتش‌سوزی جنگل‌ها ایجاد نمی‌کنند و به حیات جوامع محلی کمک می‌کنند. علاوه‌براین، هلیوم 5G دومین پروتکل بی‌سیم تأییدشده توسط کاربران است که امکان پشتیبانی از کلاس جدیدی از دستگاه‌ها مانند گوشی هوشمند را فراهم خواهد کرد.

در سال جاری میلادی، یکی از مؤسسان شرکت Helium Inc با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد که نام این شرکت به Nova Labs تغییر داده شده تا از این طریق تمایز بین نهاد اصلی شرکت و شبکه متن‌باز هلیوم که تحت مالکیت مردم است و به‌وسیله‌ی مشارکت آن‌ها اداره می‌شود، به‌نمایش درآید. شرکت Nova Labs نیز به فعالیت‌های خود برای توسعه پروتکل هسته‌ای، لاک چین هلیوم و زیرساخت‌های شبکه ادامه خواهد داد.

ارز دیجیتال هلیوم چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال هلیوم چگونه کار می‌کند

ازآنجاکه ارز دیجیتال هلیوم بر اتصال دستگاه‌های کوچک تمرکز دارد، همین مسئله موجب می‌شود نیازی به سرمایه‌گذاری کلان در بخش زیرساخت مرتبط به شبکه‌های سلولی (Cellular Network) سنتی مخابراتی نداشته باشد و اتصال دستگاه‌ها بدون نیاز به سیم‌کارت صورت پذیرد.

از سوی دیگر، ارز دیجیتال هلیوم به‌جای وای‌فای از پروتکل LoRaWAN بهره می‌برد که این امکان را فراهم خواهد کرد تا در مسافت‌های بسیار بیشتر ارتباط برقرار شود. اما، مانند هر فناوری دیگری، محدودیت‌هایی نیز شامل آن می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها کاهش ظرفیت نقل و انتقال داده ازطریق امواج رادیویی در قیاس با شبکه وای‌فای به‌شمار می‌رود.

کاملاً درست است که هر فناوری مسائلی دارد؛ اما هر مسئله‌ای نیز می‌تواند یک یا چند راه‌حل داشته باشد. شبکه بلاک چین هلیوم پیش‌ از آنکه با این مشکل مواجه شود برای حل آن پاسخ مناسبی داشته است. به این دلیل که شبکه هلیوم انواع وسیعی از بسته‌های کوچک داده ازجمله داده‌های مسیریاب جی‌پی‌اس یا حسگرهای حرکتی و کنترل‌کننده‌های کیفیت هوا و... را پوشش می‌دهد، مسئله ظرفیت کم نقل و انتقال داده خودبه‌خود در دل سازوکار ارز دیجیتال هلیوم حل خواهد شد.

درواقع، شبکه هلیوم برای دانلود فایل‌های حجیم مثل فیلم طراحی نشده و مهم‌ترین هدفش ردیابی داده‌های کم حجم در مسیرهای طولانی است. از این رو، افراد می‌توانند با خرید انواع حسگرهایی که در شبکه هلیوم کار می‌کنند، عضو شبکه شوند. برای مثال، حسگرهایی نظیر حسگر تشخیص صدا، حسگر تشخیص دود و دما، حسگر کنترل رطوبت خاک، حسگرهای حرارتی، حسگرهای حرکتی و بسیاری دیگر از انواع حسگرها وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان وارد شبکه هلیوم شد.

شبکه بلاک چین هلیوم به‌صورت پایه‌ای متمایز از سایر شبکه‌ها ظاهر می‌شود و به‌جای استفاده از برج‌های سلولی بی‌سیم مخابرات، شبکه‌ی مردمی را با به‌کارگیری افراد معمولی مثل من و شما ایجاد می‌کند. وقتی مالکان هاتسپات‌های هلیوم، به شبکه متصل شوند، عضوی از جامعه‌ی روبه‌رشد هلیوم در ایالات متحده، اروپا و چین می‌شوند.

مارک فیلیپس، معاون توسعه کسب‌وکار هلیوم در مصاحبه‌ای تأکید داشت:

تمام تلاش ما برای ارائه‌ی چیزی جدید است که از اساس متفاوت باشد. جامعه‌ای که ما در حال ایجاد آن هستیم بر امکان نقل و انتقال داده بین دستگاه‌های کوچک متمرکز شده است و همین نوع نگرش تفاوت اساسی محصول ما نسبت به سایر شبکه‌های بی‌سیم گذشته را نشان می‌دهد.

معماری شبکه بلاک چین هلیوم

همان‌طورکه اشاره شد شبکه هلیوم توسط هاتسپات‌ها ایجاد می‌شود. هاتسپات به دروازه‌ای (Gateway) از نوع LoRaWAN گفته می‌شود که با یک ماینر در ارتباط است و منظور از ماینر دستگاه کوچکی است که می‌تواند روی رایانه‌ی تک‌بردی رزبری پای (Raspberry Pi) راه‌اندازی شود و به‌راحتی در خانه قرار گیرد.

ماینر دستگاهی برپایه LoRaWAN است که نودهای LoRa موجود در محدوده‌ی خود را تحت پوشش قرار می‌دهد. ماینرها با اتصال دستگاه به اپلیکیشن سرور آن را پشتیبانی می‌کنند و درمقابل شبکه به ماینرها ازطریق پرداخت رمزارز بومی شبکه هلیوم یعنی توکن HNT پاداش می‌دهد. این توکن‌ها به کیف پول ماینر ارسال می‌شوند و مالک کیف پول می‌تواند آن‌ها را نقد کند.

Helium Network Architecture / معماری شبکه هلیوم

به‌طور خلاصه، شبکه هلیوم به نوعی شبکه ارتباطی LoRaWAN است که به یک لایه مشوق مجهز شده است و با کمک اجماع ازطریق الگوریتم PoC مطمئن می‌شود که هاتسپات در راستای توسعه‌ی پوشش شبکه فعالیت می‌کند. ماینرهایی در فرایند اعتبارسنجی مشارکت می‌کنند بعد از ایجاد هر ۳۰ بلوک در گروه اجماع انتخاب می‌شوند و تراکنش‌های ارسالی توسط دیگر ماینرها را دریافت خواهد کرد و وظیفه‌ی ذخیره‌ی آن‌ها در بلوک‌ها را به‌عهده دارند.

Helium Network Architecture / معماری شبکه هلیوم

در شبکه هلیوم کاربران یا ماینرها ازطریق هاتسپات به شبکه متصل می‌شوند و این هاتسپات‌ها توسط پروتکل WHIP به دروازه (گیت‌وی) محلی وصل خواهند شد که مجددا با استفاده از پروتکل WHIP به سایر دروازه‌های محلی متصل هستند و هاتسپات داده‌ها را به تمام دروازه‌ها ارسال می‌کند که منجر به افزودن داده‌ها به بلاک چین هلیوم می‌شود و سپس داده‌ها را به روت می‌فرستد و دستگاهی که داده‌ها را مخابره می‌کند، هزینه‌ای به شبکه پرداخت می‌کند.

انواع هاتسپات شبکه هلیوم

انواع هاتسپات شبکه هلیوم

هاتسپات هلیوم به هرکسی این امکان را می‌دهد که برای دستگاه‌های IoT خود شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کند. هاتسپات هلیوم صدها کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند با کسری از هزینه‌ی شبکه مخابراتی بی‌سیم و صرف تنها ۵ وات انرژی داده‌ها را منتقل کند. هلیوم از معماری متن‌باز LongFi بهره می‌برد که پروتکل بی‌سیم LoRaWAN را با بلاک چین هلیوم ترکیب می‌کند. علاوه‌براین، هاتسپات‌ها در این شبکه نقش ماینر را نیز ایفا می‌کنند و مالکان آن‌ها به‌ازای مشارکت در توسعه‌ی پوشش شبکه و نقل و انتقال داده‌های دستگاه IoT ارز دیجیتال هلیوم دریافت می‌کنند.

البته درنظر داشته باشید که راه‌اندازی یک هاتسپات در یک منطقه برای کسب درآمد و استخراج ارز دیجیتال هلیوم کافی نیست و باید در یک محدوده جغرافیایی تعداد مشخصی هاتسپات نصب شوند تا فرایند استخراج رمزارز برای آن گروه میسر شود. به‌بیانی دیگر، می‌توان گفت برای استخراج ارز دیجیتال هلیوم باید ازطریق چند هاتسپات در یک محدوده جغرافیایی استخر ماینینگ ایجاد شود.

اساساً سه مدل هاتسپات اصلی وجود دارد:

هاستپات فول (Full Hotspot): هاتسپات‌های فول فراهم‌کننده‌ی پوشش هلیوم به‌شمار می‌روند که می‌توانند در تمام فعالیت‌های دارای پاداش بالقوه دردسترس مشارکت کنند. در مقایسه با هاتسپات‌های مخصوص داده (Data Only Hotspots)، هاتسپات فول برای دریافت پاداش‌های اثبات پوشش واجد شرایط است. این دسته از هاتسپات‌ها فقط توسط تولید‌کننده‌های مورد تأیید ساخته می‌شوند که اعتبار آن‌ها به‌وسیله‌ی جامعه کاربران هلیوم و DeWi ارزیابی شده است و فرایند آن طبق دستورالعمل HIP19 مدیریت خواهد شد.

هاستپات سبک (Light Hotspots): هاتسپات‌های سبک تکامل نوع تعامل دروازه‌های LoRaWAN با شبکه بلاک چین هلیوم هستند. ازآنجاکه در بلوک نخستین (Genesis Block) بلاک چین هلیوم کاملاً روی هاتسپات فیزیکی خود راه‌اندازی شده است و با ادامه‌ی رشد شبکه بلاک چین، هر هاتسپاتی که در حال اجرای فول نود باشد بار فزاینده‌ای را تحمل می‌کند؛ درنتیجه، به دلیل نیازهای محاسباتی بالاتر احتمالاً این هاتسپات‌ها از سرایط همگام‌سازی‌شده با شبکه خارج شوند. بنابراین، برای کاهش احتمال از مدار خارج شدن هاتسپات‌ها، فرایند اجماع از هاتسپات‌های فیزیکی به اعتبارسنج‌ها منتقل می‌شود. بدین ترتیب، معماری شبکه تسهیل می‌شود و امکان توسعه‌ی بیشتر شبکه نیز در عین حفظ ثبات زمان و دوره‌های بلوک فراهم خواهد شد.

هاتسپات مخصوص داده (Data Only Hotspots): این دسته از هاتسپات‌ها فقط برای دریافت پاداش انتقال داده شبکه واجد شرایط هستند و از فرایند اثبات پوشش پاداشی عایدشان نمی‌شود. با توجه به اینکه پاداش PoC شامل حال این هاتسپات‌ها نمی‌شود، افزودن آن‌ها به بلاک چین بدون مجوز امکان‌پذیر است و به‌محض اضافه‌شدن به بلاک چین و اثبات موقعیت، پاداش HNT بابت ارسال داده‌های شبکه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

استخراج ارز دیجیتال هلیوم چگونه است؟

استخراج ارز دیجیتال هلیوم به‌طور کلی یک روش دارد و آن مشارکت در برقراری و نگه‌داری شبکه هلیوم است. اما، کاربران می‌توانند با ایفای نقش‌های متفاوت در این فرایند، میزان پاداش متفاوتی دریافت کنند. ابتدا بهتر است چگونگی فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم را بررسی کنیم تا درک بهتری از نقش‌ها و میزان فعالیتشان در شبکه به‌دست آوریم.

  استخراج ارز دیجیتال هلیوم / Helium Crypto Mining

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد شبکه هلیوم شبکه‌ای بی‌سیم و فیزیکی است که نتیجه‌ی موفقیت آن با میزان پوششی که برای کاربران متصل‌شده به شبکه ایجاد می‌کند، رابطه مستقیم دارد. بنابراین، با توجه به این امر، الگوریتم مورد نیاز شبکه طراحی شد که آن را «اثبات پوشش» یا همان Proof-of-Coverage نامیدند و با کمک آن فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم را به‌انجام می‌رسانند.

الگوریتم اثبات پوشش در استخراج ارز دیجیتال هلیوم از خواص منحصر‌به‌فرد و انکارناپذیر فرکانس رادیویی (RF) بهره می‌برد تا فرايند اعتبارسنجی معتبر برای شبکه هلیوم و مشارکت‌کنندگان در شبکه را تولید کند. اثبات پوشش به سه ویژگی وابسته است:

  • فرکانس رادیویی (RF) انتشار فیزیکی محدودی دارند؛ درنتیجه، مسافت کمی را پوشش می‌دهند.
  • توان سیگنال فرکانس رادیویی (RF) با مجذور فاصله از فرستنده نسبت معکوس دارد.
  • فرکانس رادیویی (RF) با سرعت نور و عملاً بدون تأخیر حرکت می‌کند.

شبکه بلاک چین هلیوم برای تشکیل و نگه‌داری شبکه و در پایان استخراج HNT، همواره از هاتسپات‌ها با استفاده از این ویژگی‌ها و تحت مکانیزم چالش اثبات پوشش (PoC Challange) تحقیق می‌کند. قدرت نهایی اثبات پوشش در این حقیقت نهفته است که داده‌های تولیدشده توسط اعتبارسنجی‌های مداوم و ثبت‌شده در بلاک چین هلیوم، پوشش بی‌سیم ارائه‌شده توسط هاتسپات‌ها روی شبکه را به‌صورت قطعی تأیید می‌کنند.

اثبات پوشش ارز دیجیتال هلیوم / Helium Proof of Coverage

فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم درواقع، با چالش (Challenge) آغاز می‌شود. چالش در شبکه هلیوم واحد واقعی کار است که تکمیل آن رضایت پروتکل اثبات پوشش (PoC) را به‌همراه دارد و در نهایت منجر به استخراج ارز دیجیتال هلیوم می‌شود. چالش‌ها شامل سه نقش اساسی می‌شوند: Challenger و Transmitter و Witness. هرکدام از نقش‌ها عملکرد ویژه‌ای دارند تا داده‌های منتقل‌شده با هاتسپات را اعتبارسنجی کنند.

Challenger: چالشگر هاتسپاتی است که چالش را ایجاد می‌کند. این هاستپات می‌تواند تقریباً در هر ۳۶۰ بلوک یک بار چالش ایجاد کند. البته، هدف توسعه‌‌دهندگان این است که فواصل ایجاد چالش را به ۲۰۰ بلوک برسانند.

Transmitter: فرستنده هاتسپاتی است که به چالش دعوت شده و مسئول ارسال بسته‌های داده‌ی مربوط به چالش است.

Witness: شاهدها هاتسپات‌های نزدیک فرستنده هستند که می‌توانند ارسال بسته‌های چالش توسط او را تأیید کنند.

در هر زمانی یکی از هاستپات‌های شبکه می‌تواند هرکدام از این نقش‌ها را ایفا کند و بابت مشارکتی که دارد. ارز دیجیتال هلیوم دریافت کند. درنظر داشته باشید که نصب ماینر هلیوم در منطقه‌ای که شبکه هلیوم فعال وجود دارد درقیاس با منطقه‌ای که هیچ پوششی ندارد، بازدهی سریع‌تری در استخراج ارز دیجیتال هلیوم خواهد داشت و زودتر می‌توان از شبکه پاداش گرفت.

اگر بخواهیم کمی در روند استخراج ارز دیجیتال جزئی‌تر شویم باید چگونگی اجرای الگوریتم اثبات پوشش را مرحله به مرحله بررسی کنیم. در اجرای این الگوریتم ابتدا چالشگر یک جفت کلید عمومی/خصوصی موقت برای استفاده در فرایند چالش تولید می‌کند. بخشی از کد رمزنگاری‌شده به‌روش SHA256 کلید عمومی و کلید خصوصی به‌همراه هش بلوک کنونی، به‌عنوان درخواست اثبات پوشش ارسال می‌شود. اگر درخواست معتبر باشد و توسط بلاک چین پذیرفته شود، هش بلوکی که اعلام وصول در آن ظاهر می‌شود با هش موقت کلید عمومی و هویت چالشگر ترکیب خواهد شد تا واحد آنتروپی قابل تأیید تولید شود. سپس، یک عدد تصادفی یکنواخت که به‌وسیله‌ی واحد آنتروپی تولید شده است برای انتخاب میان تمام هاتسپات‌های شبکه استفاده خواهد شد.

فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم

بعداز اینکه بسته‌ی چالش ساخته شد، ازطریق شبکه همتا‌به‌همتا به فرستنده تحویل داده می‌شود. هاتسپات هدف بسته‌ی چالش را دریافت می‌کند و خارجی‌ترین لایه را با استفاده از کلید خصوصی و کلید عمومی موقت برای این چالش رمزگشایی می‌کند و فورا بسته‌ی به‌دست‌آمده را به شبکه هلیوم منتقل می‌کند تا هر هاتسپاتی که در نزدیکی آن موقعیت جغرافیایی قرار دارد شاهد بسته باشد.

به‌طور خلاصه سه روش کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال هلیوم وجود دارد که شامل: ۱) مشارکت در انتقال داده؛ ۲) اثبات پوشش، ۳) گروه اجماع می‌شود. در مشارکت در انتقال داده، هاتسپات‌هایی که به نقل‌وانتقال داده در طول شبکه کمک می‌کنند پاداشی داده می‌شود. در اثبات پوشش به هاتسپات‌هایی که تصادفی انتخاب می‌شوند تا از موقعیت جغرافیایی آن‌ها اطمینان حاصل شود، پاداش داده می‌شود و در نهایت به گروهی از هاتسپات‌ها که تأیید و افزودن تراکنش‌ها به بلاک چین را به‌عهده دارند نیز پاداشی تعلق می‌گیرد.

محاسبه پاداش ماینینگ هلیوم

محاسبه میزان پاداش در فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم بدین گونه است که در هر دوره هر نوع پاداشی بین هاتسپات‌هایی که در استخراج نقشی داشتند، تقسیم می‌شود. برای مثال، اگر هاتسپات شما درطی یک دوره به‌چالش فراخوان شد، واجد شرایط برای دریافت ۵/۳۱ درصد از پاداشی است که به فرستنده‌ی اثبات پوشش تعلق می‌گیرد.

روش عملی برای درک تقسیم پاداش استخراج ارز دیجیتال هلیوم این است که فرض کنید یک هاتسپات برای موفقیت در یک چالش یک واحد پاداش می‌گیرد. اگر پنج هاتسپات دیگر نیز در طی همان دوره در یک چالش موفق باشند، هرکدام از آن‌ها نیز یک واحد پاداش به‌دست آوردند؛ بنابراین، هر هاتسپات یک ششم از ۵٫۳۱ درصد را از آن دوره دریافت خواهند کرد. همچنین، برای محاسبه‌ی دقیق پادش‌ها می‌توانید به وب‌سایت رسمی هلیوم مراجعه کنید.

آموزش نصب هاتسپات هلیوم

نصب و راه‌اندازی هاتسپات هلیوم به آسانی نصب مودم وایرلس است و پیچیدگی خاصی ندارد؛ بنابراین برای نصب آن می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱: آنتن را در کنار هاتسپات نصب کنید.

۲: کابل برق را به دستگاه وصل کنید؛ اما بلافاصله آن را روشن نکنید.

۳: اپلیکیشن هاتسپات هلیوم را با توجه به سیستم‌عامل مدنظر (اندروید، آی‌او‌اس) نصب کنید.

۴: اپلیکیشن نصب شده روی گوشی را اجرا کنید و حساب کاربری ایجاد کنید و ۱۲ کلمه امنیتی را (مانند کیف پول ارز دیجیتال) تولید کنید.

۵. برای اپلیکیشن پین انتخاب کنید.

۶. گزینه‌ی «Set Up Hotspot» را در اپلیکیشن انتخاب کنید و مدل هاتسپات خود را پیدا کنید.

۷. محلی برای قراردادن هاتسپات پیدا کنید (نکاتی درباره‌ی انتخاب بهترین مکان در اپلیکیشن نشان داده می‌شود، آن‌ها را مطالعه کنید).

۸. تأیید کنید که راهنما را خواندید.

۹. تأیید کنید که می‌دانید هلیوم به کلید خصوصی شما هیچ‌گونه دسترسی ندارد و موظف است هر روش ایمنی را برای تشخیص مشکلات هاتسپات شما به‌کار گیرد.

۱۰. مجوز دسترسی به موقعیت دقیق جغرافیایی را به اپلیکیشن هلیوم بدهید.

۱۱. کلید پاور روی هاتسپات را بزنید تا چراغ روی آن آبی شود.

۱۲. اجازه دهید اپلیکیشن روشن‌شدن هاتسپات را تشخیص دهد.

۱۳. ازطریق اپلیکیشن اسکن را انجام دهید.

۱۴. هاتسپات را به شبکه وای‌فای خود متصل کنید.

۱۵. موقعیت جغرافیایی هاتسپات را انتخاب کنید.

۱۶. نقشه را طوری تنظیم کنید که موقعیت کانونی هاتسپات را بهتر مشخص کنید.

اکنون هاتسپات شما راه‌اندازی شده است اگر در طی نصب و راه‌اندازی آن به مشکلی برخورد کردید می‌توانید با مراجعه به دیسکورد هلیوم آن را بررسی کنید.

باوجود اینکه هاتسپات با موفقیت راه‌اندازی شده و شما به شبکه مردمی متصل هستید هنوز استخراج ارز دیجیتال هلیوم آغاز نشده است. زیرا بعد از طی مراحل بالا باید کمی منتظر ماند تا فرایند همگام‌سازی با بلاک چین تکمیل شود. همگام‌سازی اولیه به‌گفته‌ی هلیوم، ممکن است بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت به زمان نیاز داشته باشد.

توصیه‌های مهم درباره‌ی هاتسپات هلیوم

  • هاتسپات را در جایی قرار دهید که بیشترین دسترسی را به فضای خارج‌از خانه داشته باشد. هرگز آن را داخل قفسه کتاب قرار ندهید.
  • بهتر است هاتسپات نزدیک پنجره‌ای باشد که در نزدیکی آن ساختمان بلندی وجود ندارد و پنجره دارای تور فلزی نباشد، زیرا ممکن است سیگنال‌های رادیویی را ازبین ببرد.
  • قرارگیری هاتسپات در بلندترین بخش خانه یا دفتر به افزایش پوشش آن کمک می‌کند.
  • درنظر داشته باشید که بهترین فاصله بین ماینرها ۳۰۰ متر است. بنابراین، برای تشکیل شبکه شش ضلعی ماینرهای استخراج هلیوم مسافت را رعایت کنید.
  • با مراجعه به وب‌سایت رسمی هلیوم می‌توانید نقشه پوشش هاتسپات‌ها در موقعیت مکانی مدنظرتان را مشاهده کنید و برآورد کنید که آیا راه‌اندازی هاستپات در آن منطقه بازدهی دارد یا خیر.

بهترین دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال هلیوم

ماینرهای مناسب استخراج ارز دیجیتال هلیوم انواع مختلفی دارند و شرکت‌های مختلف انواع آن را عرضه می‌کنند که توسط شرکت هلیوم مورد تأیید قرار گرفته‌اند. در این بین می‌توان به برندهای Nebra، Rakwireless و Babocat اشاره کرد. هاتسپات‌های رمزارز هلیوم به‌طور کلی به دو دسته‌ی داخلی (Indoor) و خارجی (Outdoor) تقسیم می‌شوند که نسخه‌های داخلی مناسب نصب در محیط داخل ساختمان طراحی شدند درحالی‌که نمونه‌های خارجی مقاومت بیشتری دارند و برای نصب در بیرون از ساختمان بهینه‌سازی شدند.

ماینر هلیوم Babcat Miner 300

ماینر هلیوم Babcat Miner 300

ماینر هلیوم Babcat توانایی آنتن‌دهی خوبی از خود نشان می‌دهد و هرچه قدرت آنتن‌دهی افزایش یابد وسعت پوشش نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین در فرایند استخراج ارز دیجیتال هلیوم می‌تواند نسبت‌به سایر رقبا بهتر عمل کند. گفته می‌شود توان آنتن‌دهی این ماینر ۴ دسی‌بل است و قادر است تا بیشتر از ۱۶ کیلومتر با دیگر دستگاه‌های Witness داده ردوبدل کند. بدنه‌ی این ماینر دارای گواهی IP30 است و در محیط‌هایی با دمای بین ۰ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد دوام می‌آورد؛ اما دربرابر نفوذ آب و رطوبت باید مراقب دستگاه باشید.

هاتسپات ماینر نبرا (Nebra)

هاتسپات نبرا در دو مدل داخلی و خارجی طراحی و تولید شدند و کاربران می‌توانند باتوجه به نیاز خود و سرمایه‌ای که درنظر دارند بین این دو مدل مناسب‌ترین نسخه را انتخاب کنند. ماینر هلیوم نبرا توسط شبکه هلیوم و جامعه کاربران آن آزمایش و تأیید شده است. تفاوت عمده‌ی مدل‌های داخلی و خارجی در حفاظت از بدنه است و معمولاً نمونه‌های خارجی در یک کیف جداگانه قرار می‌گیرند تا مقاومت بیشتری داشته باشند و دیگر تفاوت این دو مدل در جنس آنتن است که مدل داخلی آنتنی از جنس پلاستیک دارد و مدل خارجی ماینر نبرا هلیوم مجهز به آنتنی از جنس فایبرگلس است.

هاتسپات ماینر نبرا/ Helium Hotspot Miner Nebra

ماینر هلیوم نبرا مدل داخلی (Indoor) ۱۵ وات مصرف انرژی دارد و تا شعاع ۲ کلیومتر را در محیط‌های شلوغ شهری پوشش می‌دهد؛ البته، این مسافت در مناطق کم‌تراکم تا ۱۵ کیلومتر نیز افزایش می‌یابد. ماینر هلیوم نبرا مدل خارجی (Outdoor) نیز مشخصات مشابهی دارد به‌ غیر از اینکه محفظه‌ی مناسب برای نصب در خارج‌ از خانه با گواهی طراحی IP67 و آنتن فایبرگلس که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد.

جمع‌بندی

شبکه بلاک چین هلیوم متشکل از هاتسپات‌هایی است که اساس آن ایجاد شبکه‌ای با استفاده از امواج رادیویی است تا در نهایت بتواند دسترسی به اینترنت را برای تمام افراد در سراسر جهان فراهم کند و برای دستیابی به این منظور به‌ازای مشارکت هر هاتسپات در شبکه توکن بومی اهدا می‌کند. درواقع، با به‌کارگیری از شبکه هلیوم کاربران علاوه‌بر دسترسی به اینترنت ایمن، امکان کسب درآمد نیز دارند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اهدافی که شبکه هلیوم دنبال می‌کند چیست؟ آیا می‌توان دسترسی به اینترنت را غیرمتمرکز کرد؟

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌ای وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات