ایلان ماسک با وام ۲۵ میلیارد دلاری بودجه هنگفت تصاحب توییتر را تأمین می‌کند

جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک با تأمین سرمایه‌ی ۴۶٫۵ میلیارد دلاری، اعلام کرده که همچنان برای تصاحب توییتر پافشاری می‌کند. ۲۱ میلیارد دلار از این هزینه مستقیماّ از جیب ایلان ماسک پرداخت خواهد شد.
تبلیغات

آن‌طور که Ars Technica می‌نویسد ایلان ماسک، میلیارد معروف و مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا،‌ همچنان به علاقه‌ی خود برای تصاحب کامل شبکه‌ی اجتماعی توییتر (Twitter) پای‌بند است. ماسک در پرونده‌ی جدیدی که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شده است، اعلام کرده ۴۶٫۵ میلیارد دلار سرمایه برای بستن قرارداد در نظر گرفته است.

ظاهراً ایلان ماسک در طرحش برای تصاحب توییتر قصد دارد ۲۱ میلیارد دلار از هزینه را خودش پرداخت کند. کنسرسیومی متشکل از چند بانک قصد دارند با ضمانت سهام ایلان ماسک در تسلا، به او ۱۲٫۵ میلیارد دلار وام بدهند. ماسک ۱۳ میلیارد دلار دیگر نیز تأمین خواهد کرد.

ایلان ماسک هفته‌ی گذشته با پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری برای تصاحب توییتر، تقریباً همه را شگفت‌زده کرد. پیشنهاد ایلان ماسک مدتی پس از تصاحب ۹٫۲ درصد از سهام توییتر مطرح شد. چند روز بعد مدیرعامل توییتر اعلام کرد ایلان ماسک به جمع اعضای هیئت‌مدیره اضافه می‌شود؛ اما ماسک برای این‌که بتواند سهم بیشتری را تصاحب کند از پیوستن به هیئت‌مدیره منصرف شد.

ایلان ماسک در گفت‌و‌گویی اعلام کرده پرداخت حقوق هیئت‌مدیره، سالانه هزینه‌ی میلیون‌دلاری روی دست توییتر می‌گذارد و در صورتی که موفق به تصاحب این شبکه‌ی اجتماعی شود، حقوق اعضای هیئت‌مدیره را قطع می‌کند.

ایلان ماسک بارها حمایت خود را از آزادی بیان اعلام کرده است و می‌گوید همین موضوع باعث شده سراغ سرمایه‌گذاری در توییتر برود. با وجود پیشنهاد اغواکننده‌ی ایلان ماسک، اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر به درخواست ثروتمندترین فرد دنیا پاسخ منفی دادند. توییتر سراغ استراتژی موسوم به قرص سمی رفت تا با این روش تمامی سهام‌داران به‌جز ایلان ماسک بتوانند با تخفیف سهم خود را افزایش دهند و سهم ایلان ماسک رقیق شود. استراتژی قرص سمی، تصاحب کامل توییتر را برای ایلان ماسک سخت‌تر می‌کند.

حال‌که ایلان ماسک سرمایه‌ی موردنیاز را تأمین کرده، احتمالاً سراغ تمامی سهام‌داران توییتر می‌رود تا سهم آن‌ها را با پرداخت قیمتی مشخص خریداری کند. این کار اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر را مجبور می‌کند وارد مذاکراتی جدی با ایلان ماسک شوند.

در صورتی که توییتر با این روش به تصاحب ایلان ماسک دربیاید شاهد یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های تملک اهرمی در تاریخ خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات