ایلان ماسک با ۴۳ میلیارد دلار چه خریدهای دیگری می‌توانست انجام دهد؟

سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کارهای زیادی با یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان می‌توان انجام داد؛ مثل ریشه‌کن کردن گرسنگی حداقل برای یک سال!
تبلیغات

شب گذشته ایلان ماسک تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را نهایی کرد، خریدی که چندان دور از انتظار نبود و اکثر صاحب‌نظران دنیای تکنولوژی آن را محتمل می‌دانستند؛ اما ایلان ماسک با ۴۴ میلیارد دلار چه چیزهای دیگری می‌توانست بخرد؟ در این مقاله نگاهی به دیگر گزینه‌های ایلان ماسک خواهیم داشت.

بازگشت به ماه

بازگشت به ماه و کلونی‌سازی در یگانه‌قمر زمین از جمله‌ی بزرگ‌ترین رؤیاهای ایلان ماسک است؛ اما او به‌خوبی می‌داند که تحقق رؤیای جاه‌طلبانه‌اش پیش‌ از هر چیز، ساخت پایگاهی در ماه را می‌طلبد؛ البته ماسک پیش‌تر نیز خود را برای راه‌اندازی پایگاه در ماه مشتاق نشان داده بود؛ پس چه‌ بهتر که پسر پرهیاهوی دنیای فناوری به‌جای تصاحب توییتر، در مسیر تحقق رؤیای پیشینش گام برمی‌داشت.

درحقیقت ناسا قصد دارد با برنامه آرتمیس خود انسان‌ها را بار دیگر به ماه بفرستد. پروژ‌ه‌ای که باعث شده تا شرکت SpaceX هزینه هنگفتی را از ناسا برای همکاری دریافت کند. در زمان شروع این برنامه، مدیر وقت ناسا، جیم برایدنستاین، هزینه تخمینی برای بازگشت انسان به ماه تا زمان اولین فرود را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار دانست. همچنین ناسا در بررسی‌های خود هزینه‌ای ۹۳ میلیارد دلاری را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۵ برای برنامه آرتمیس پیش‌بینی می‌کند.

ماسک می‌توانست به‌جای هزینه ۴۴ میلیاردی برای خرید توییتر، این مبلغ را در جیب SpaceX نگه‌ دارد تا نقدینگی لازم برای ارسال انسان به ماه را تأمین کند. درصورت رخ دادن این اتفاق، SpaceX می‌توانست ناسا را نیز در رقابت مستقر کردن انسان در ماه، شکست دهد! ‌یا حتی ماسک می‌توانست از این نقدینگی هنگفت خود برای سرعت بخشیدن به برنامه کاوش‌های فضایی خود در فضا استفاده کند. مواردی چون زیست‌گاه‌ها، لباس‌های فضایی و دیگر زیرساخت‌های لازم.

ناسا سال گذشته پس از عقد قراردادی با SpaceX به مبلغ ۲٫۹ میلیارد دلار، استارشیپ را به‌عنوان ماه‌نشین بعدی در پروژه آرتمیس انتخاب کرد. ایلان ماسک می‌توانست به تنهایی با ۴۴ میلیارد دلار، نزدیک به ۱۵ بار دیگر قراردادی این‌چنینی را عقد کند.

elon musk

کمک به حل مشکل گرسنگی در جهان

ماسک درمورد مسائل مختلفی توییت می‌کند، از گرمایش زمین گرفته تا پتانسیل‌های دوج کوین؛ اما یکی از مواردی که ماسک می‌تواند نقشی اساسی در آن ایفا کند، حل مشکل گرسنگی در جهان است.

با ۴۳ میلیارد دلار می‌توان یک سال غذای بیش از ۲۷۰ میلیون گرسنه را تأمین کرد!

سازمان ملل برنامه‌ای را در نظر گرفته است که طی آن می‌توان غذای مورد نیاز ۴۲ میلیون گرسنه را به مدت یک سال تأمین کرد؛ آن هم با صرف تنها ۶٫۶ میلیارد دلار. حال تصور کنید با نقدینگی ۴۴ میلیارد دلاری چه تعدادی از گرسنه‌ها را می‌توان سیر کرد.

خرید یک شرکت رسانه‌ای برای حمایت از روزنامه‌نگاری

سال ۲۰۱۳، رکورددار پیشین ثروتمندترین مرد جهان یعنی جف بیزوس برای حمایت از نشریه آزاد با هزینه ۲۵۰ میلیون دلار برای خرید واشنگتن پست پرداخت کرد. همچنین لورن پاول جابز، همسر استیو جابز فقید با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری قسمت بزرگی از سهام مجله The Atlantic را خرید.

قطعاً خریدهایی این‌چنینی صرفاً به‌خاطر خود شرکت‌ها یا منافع شخصی انجام نشده؛ بلکه از مستقل بودن آن‌ها درمقابل غول‌های تبلیغاتی دنیای مدرن محافظت کرده است. قطعاً ایلان ماسک با خرید یک یا دو نشریه این‌چنینی و پشتیبانی از آن‌ها، می‌توانست نام خود را به‌عنوان طلایه‌دار آزادی بیان مطرح کند. اقدامی که شاید بسیار بیشتر از خرید توییتر و بازگرداندن ترامپ به این پلتفرم، ماسک را در رسیدن به هدفش همراهی می‌کرد.

ساخت پل

بنا به گزارش وضعیت پل‌ها که در سال ۲۰۲۱ توسط راه و ترابری ایالات متحده منتشر شده است، یکی از هر سه پل موجود در آمریکا نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارند. البته فکر را خود را سمت پل‌های توریستی و محبوبی چون گلدن گیت یا جورج واشنگتن نبرید؛ بلکه پل‌هایی مد نظر ما است که روزانه هزاران نفر روی آن‌ها رانندگی می‌کنند، دوچرخه می‌رانند و پیاده‌روی می‌کنند. مانند پل فرن هولو که چندی پیش به‌طور کامل تخریب شد؛ اما هزینه ترمیم یا جایگزینی تمامی این پل‌ها چقدر است؟ چیزی در حدود ۴۲ میلیارد دلار!

همه ما می‌دانیم که زیرساخت ایالات متحده در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته جهان، جوکی بیش نیست! کافی است تا یک‌بار در جاده‌های آلمان رانندگی کنید تا با هر گردش لاستیک خودرو روی آسفالت، تغییر را حس کنید. اما اگر قرار باشد این حجم از پول توسط ثروتمندترین مرد جهان خرج شود، چرا در بخش‌هایی که واقعاً به مردم کمک می‌کند هزینه نشود؟ حتی با شیوه نام‌گذاری ماسک هم مشکلی نداریم. مثلاً می‌توانیم پل مدل B داشته باشیم یا هرچیزی که دلش می‌خواهد.ایلان ماسک با هزینه‌ای که برای توییتر کرده می‌توانست تمامی مشکلات تمامی پل‌های آمریکا را مرتفع کند و حتی چند میلیارد دلار هم برای خود نگه دارد. ثروتمندترین مرد جهان با انجام چنین کاری می‌توانست زندگی بیش از ۳۲۹ میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

تشکیل تیم روابط عمومی واقعی برای تسلا

احتمالاً تعجب خواهید کرد اگر بگوییم تسلا تیم روابط عمومی ندارد! در حقیقت این تیم تنها از یک نفر که خود شخص ایلان ماسک باشد، تشکیل شده است. معمولاً خودروسازی‌های بزرگ و شرکت‌های مطرح تکنولوژی در جهان برای خود تعداد زیادی (بعضا صدها نفر) از متخصصان روابط عمومی را استخدام می‌کنند تا به سؤالات رسانه‌ها پاسخ بدهند و شرایط شرکت‌ را هر روزه در وضعیتی بهتر از روز قبل قرار دهند. جایی که کاملاً نقطه ضعف تسلا به شمار می‌رود.

ایلان ماسک شخصیتی کاریزماتیک دارد و با وجود توییت‌های فراوانی که روزانه ارسال می‌کند، همچنان به روابط جدی‌تر با وب‌سایت‌های مطرح دنیای تکنولوژی نیاز دارد. موضوعی که یک تیم روابط عمومی با هزینه‌ای کمتر از یک چهل و سوم هزینه خرید توییتر، به‌راحتی می‌تواند انجام دهد.

Elon Musk Tesla Model X Loop / لوپ تسلا مدل ایکس ایلان ماسک

ساخت پروژه حمل و نقل واقعی

ایلان ماسک اهمیت زیادی برای حمل و نقل و حل مشکلات پیرامون آن قائل است. او یک شرکت تولید خودرو برقی (تسلا) دارد و در زیر سطح زمین نیز زمین مشغول حفر شبکه‌ای از تونل‌ها برای انتقال حرکت خودروها است. اما هیچ‌یک از پروژه‌های ثروتمندترین فرد جهان کمکی به حل مشکل ترافیک که تقریباً تمامی جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند،‌ نخواهد کرد. تولید خودروهای برقی تعداد خودروها را بیشتر می‌کند و حفر تونل نیز تنها به افزایش خودروها در زیر زمین کمک می‌کند!

بنابراین ماسک می‌توانست کامل یا مقداری از سرمایه هزینه‌شده برای توییتر را برای کاهش دی‌اکسید کربن ازطریق تسهیل دسترسی شهروندان به حمل‌و‌نقل عمومی صرف کند.

طی ۱۰ سال آینده ۱۹ درصد از وسایل‌نقلیه عمومی و ۶ درصد از زیرساخت‌های حمل و نقل مانند جاده‌ها و تونل‌ها در ایالات متحده در وضعیت «نامساعد» قرار خواهند گرفت که برای نوسازی و به‌روزرسانی آن نیاز به ۱۷۶ میلیارد دلار نقدینگی خواهد بود. ماسک با صرف‌نظر از خرید توییتر و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانست نزدیک به یک سوم هزینه یاد شده را کاهش دهد.

قطعاً استفاده از اتوبوس و حمل و نقل عمومی بسیار بهتر از استفاده از خودرو شخصی است (حتی اگر الکتریکی باشد). مجاب کردن مردم به استفاده از اتوبوس و ساده‌تر کردن دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر کاهش سطح دی‌اکسید کربن داشته باشد. ایلان ماسک فردی ثروتمند و تأثیرگذار است و اگر ثروت خود را عاقلانه‌تر هزینه کند، می‌تواند در زندگی تک‌تک افزار جهان تأثیر پررنگ‌تری داشته باشد.

سکونت در کاخ باکینگهام

احتمالاً شنیده‌اید که ایلان ماسک درحال‌حاضر خانه‌ای ندارد و در منزل دوستان خود زندگی می‌کند. برای ثروتمندترین فرد جهان برازنده نیست تا در منزل دوستان خود یا در خانه‌های اجاره‌ای زندگی کند. بنابراین به‌جای خرید توییتر، بهتر بود که در وهله اول برای خود خانه‌ای بخرد.

بدیهی است که برای افراد ثروتمند، خانه‌های لوکس و گران‌قیمت بهترین گزینه خواهند بود؛ بنابراین چه گزینه‌ای بهتر از خرید کاخ باکینگهام! بله مجموعه کاخ‌های باکینگهام به ارزش تقریبی ۶٫۷ میلیارد دلار، یکی از گزینه‌های مناسب برای ایلان ماسک محسوب می‌شود تا در مجلل‌ترین کاخ جهان سکونت کند.

تصاحب شرکت‌های مختلف

در سال ۲۰۲۰ انویدیا پیشنهادی ۴۰ میلیارد دلاری را برای خرید آرم مطرح کرد که در نهایت با آن موافقت نشد. ایلان ماسک به‌راحتی می‌توانست صاحب آرم شود و به توسعه آن کمک کند. علاوه براین ARM می‌توانست در توسعه پردازنده‌های بهتر برای خودروهای تسلا یا پروژه نورالینک به ماسک کمک کند.

وودافون

شرکت مخابراتی وودافون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی سیار در جهان، گزینه‌ای بسیار مناسب برای توسعه شبکه Starlink و اینترنت سیار به‌شمار می‌رود. شرکتی که ماسک می‌توانست با پرداخت ۴۳ میلیارد دلار آن را تصاحب کند و از زیرساخت و تکنولوژی‌های آن برای پیش‌برد هدف‌های خود استفاده کند.

موتورولا

شرکت موتورولا با قیمت تخمینی ۴۲٫۷ میلیارد دلار از دیگر گزینه‌های مخابراتی برای ایلان ماسک به شمار می‌رفت. شرکت موتورولا درحال‌حاضر در زمینه تحقیق و توسعه در زمینه ساخت و تولید زیرساخت‌های مخابراتی فعالیت دارد و برای توسعه شبکه استارلینک و تجهیز آن به فناوری‌های جدیدتر، بازویی قدرتمند محسوب می‌شد. بد نیست برای شفافیت بیشتر اشاره‌ای هم به موتورولا موبایل کنیم که دیگر جزوی از موتورولا نیست و زیرمجموعه‌ای از لنوو به حساب می‌آید.

فیات کرایسلر

خرید یک شرکت خودروسازی هم چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. آن هم شرکتی مثل فیات کرایسلر که درحال‌حاضر یکی از بهترین خودروسازی‌های اروپا به‌شمار می‌رود که شرکت‌هایی چون آلفا رومئو، جیپ، دوج، کرایسلر، فیات و RAM را در زیرمجموعه خود دارد. قطعاً وجود چنین شرکت‌هایی به همراه مهندسان ماهری که دارند، می‌توانست دامنه دستاوردهای ماسک در زمینه ساخت خودروهای خودران و برقی را افزایش دهد و سکوی پرتابی برای رؤیاهای ثروتمندترین فرد جهان باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات