هزاران سال حبس سهم مدیران مجرم صرافی ارز دیجیتال Thodex

یک‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دادستانی در ترکیه می‌خواهد بنیان‌گذاران و مدیران صرافی ارزهای دیجیتال Thodex را به حداکثر ۴۰,۵۶۴ سال زندان محکوم کند.
تبلیغات

دادستانی در ترکیه قصد دارد سخت‌ترین حکم را برای بنیان‌گذاران و مدیران صرافی ارزهای دیجیتال Thodex صادر کند. گزارش‌های منتشرشده ادعا می‌کنند که دادستان مذکور می‌خواهد هریک از ۲۱ متهم پرونده را به حداکثر ۴۰,۵۶۴ سال زندان محکوم کند.

براساس گزارش بیتکوینیست و به‌گفته‌ی منابع رسانه‌های محلی ترکیه، متهمان ازجمله افرادی هستند که گفته می‌شود در کلاه‌برداری‌های ۱۰۸ میلیون دلاری Thodex نقش داشته‌اند. فاروق فاتح اوزر، مؤسس و مدیر اجرایی Thodex، مظنون اصلی این تحقیقات است که مقام‌های محلی و پلیس اینترپل او را به‌عنوان فردی تحت‌تعقیب می‌شناسند.

شرکت مذکور ماه آوریل اعلام کرد پلتفرم آن به‌دلیل «نوسان‌های غیرعادی در حساب‌های شرکت» به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمده است؛ درحالی‌که اوزر با بیش از ۲ میلیارد دلار پول سرمایه‌گذار به آلبانی سفر کرد. در آن زمان، حدود ۶۲ نفر به‌عنوان بخشی از روند تحقیقات دستگیر و زندانی شدند.

خبرگزاری Demiroren عکسی را منتشر کرد که ظاهراً اوزر را در حال خروج از فرودگاه استانبول نشان می‌دهد. در همان ماه، کاربران Thodex اظهار کردند که صدها میلیون دلار از ارزهای رمزنگاری‌شده را نمی‌توانند برداشت کنند. در زمان شکایت کیفری اولیه، صرافی رمزارز مذکور بیش از ۴۰۰ هزار کاربر داشت که ۳۹۰ هزار نفر از آن‌ها فعال بودند.

شکار رئیس گم‌شده‌ی Thodex

پس از انتشار فایل دوربین مداربسته اوزر در فرودگاه استانبول در آوریل سال گذشته، مقام‌های ترکیه در تلاشی ناموفق برای یافتن مقام ارشد اجرایی به چهار کشور ازجمله آلبانی پرواز کردند. با اینکه مظنون اصلی هنوز دستگیر نشده، دادستان در حال رسیدگی به اتهامات است.

این اتهام‌ها شامل به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعاتی به‌صورت متقلبانه، ایجاد سازمانی مجرمانه و استفاده از سیستم‌های اطلاعات بانکی یا اعتباری به‌عنوان ابزار می‌شوند. اوزر درصورت دستگیری ممکن است به ۴۰,۵۶۴ سال زندان محکوم شود.

برخی از شهروندان ترکیه به‌منظور حفظ سرمایه‌ی خود دربرابر افزایش تورم و کاهش ارزش پول ترکیه به ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. طبق گزارش بلومبرگ، Thodex در ماه گذشته میلیون‌ها دوج کوین رایگان دراختیار ثبت‌کنندگان جدید قرار داد.

در ماه فوریه، Chainalysis تحقیقاتی انجام داد که نشان می‌داد Thodex مسئول حدود ۹۰ درصد از دارایی‌های از‌دست‌رفته‌ی کاربران ازطریق کلاه‌برداری Rug Pull در سال گذشته بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات