کاهش ۲۸٫۵ درصدی درآمد و رشد ۷۵٫۹ درصدی سود خالص هواوی در سال ۲۰۲۱

چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هواوی در سال ۲۰۲۱ با کسب ۹۹٫۹ میلیارد دلار، شاهد افتی ۲۸٫۵ درصدی در درآمد خود بود؛ اما در عوض سود خالص آن رشد چشمگیر ۷۵٫۹ درصدی را تجربه کرد.
تبلیغات

با ادامه‌ی تحریم‌های آمریکا، هواوی در سال ۲۰۲۱ برای نخستین‌بار شاهد کاهش درآمد خود بود؛ اما به‌لطف تمرکز این شرکت بر سوددهی، سود خالص آن در مقایسه‌ با سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد. منگ وان‌ژو، مدیر مالی ارشد هواوی در رابطه با عملکرد شرکت متبوعش چنین می‌گوید:

با وجود افت درآمد در سال ۲۰۲۱، توانایی ما در سوددهی و تولید جریان نقدینگی در حال افزایش است و اکنون در مواجهه با عدم‌ قطعیت‌ها توانمندتر هستیم.

در سال ۲۰۲۱ هواوی با افت سالانه‌ی ۲۸٫۵ درصدی، به درآمد ۶۳۶٫۸ میلیارد یوآن (۹۹٫۹ میلیارد دلار) دست یافت. براساس گزارش‌هایی که از سال ۲۰۰۲ تاکنون درباره‌ی عملکرد مالی هواوی دردسترس هستند، این شرکت چینی برای نخستین‌بار دچار افت درآمد شده است.

منگ وان‌ژو می‌گوید تحریم‌های آمریکا، چالش‌های موجود در تداوم تأمین قطعات و کاهش تقاضا برای شبکه‌ی 5G جزو دلایل کلیدی افت درآمد هواوی به‌حساب می‌آیند.

با وجود افت درآمد هواوی، سود خالص این شرکت در مقایسه‌با سال گذشته با رشدی ۷۵٫۹ درصدی به ۱۱۳٫۷ میلیارد یوآن (۱۷٫۸۳ میلیارد دلار) رسید.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هواوی در لیست‌سیاهی موسوم به Entity List قرار گرفت و بدین‌ترتیب شرکت‌های آمریکایی از ارائه‌ی قطعات و نرم‌افزارهای کلیدی به هواوی منع شدند. دولت آمریکا به‌دنبال قطع دسترسی هواوی به تراشه‌های بالارده‌ی موردنیاز برای گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های شرکت چینی بودند. نتیجه‌ی چنین سیاستی، سقوط آزاد سهم هواوی از بازار گوشی‌های هوشمند بود.

دولت آمریکا، هواوی را یک تهدید امنیت ملی نامید و به سایر کشورها نیز هشدار داد که از تجهیزات مخابراتی این شرکت در شبکه‌های 5G خود استفاده نکنند. هواوی بارها ادعای آمریکا مبنی‌بر تهدید امنیت ملی بودنِ خود را رد کرده است.

اقدامات آمریکا ضربه‌ی بزرگی را به کسب‌وکار هواوی وارد کرد. واحد محصولات مرتبط به مصرف‌کنندگان عادی که دستگاه‌هایی همچون گوشی‌های هوشمند را در برمی‌گیرد، با افتی ۵۰ درصدی به درآمد ۲۴۳٫۴ میلیارد یوآن در سال ۲۰۲۱ دست یافت. کسب‌وکار تجهیزات مخابراتی نیز با افت ۷ درصدی به درآمد ۲۸۱٫۵ میلیارد یوآن رسید.

یک بخش امیدوارکننده برای هواوی، کسب‌وکار سازمانی در حال شکوفایی آن است که رایانش ابری را در نیز دربرمی‌گیرد. درحال‌حاضر کسب‌وکار سازمانی هواوی کوچک‌ترین واحد آن به‌ حساب می‌آید؛ اما چینی‌ها تمرکز ویژه‌ای بر بهبود آن دارند.

هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، روی حوزه‌های جدیدی همچون صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده‌ و پژوهشگران بیشتری را برای تمرکز بر توسعه‌ی فناوری جذب کرده‌ است. در سال ۲۰۲۱ چینی‌ها ۱۴۲٫۷ میلیارد یوآن صرف تحقیق و توسعه کرده‌اند؛ در حالی‌که این عدد در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۱۴۱٫۹ میلیارد یوآن بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات