چگونه تمام بیت کوین‌های خود را به باد دهیم؟

یک‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر فکر می‌کنید که می‌توانید به‌خوبی از بیت کوین‌هایتان محافظت کنید، وقت آن رسیده است که روش‌های برباد‌دادن آن‌ها را نیز یاد بگیرید.
تبلیغات

بیایید فرض کنیم که می‌خواهید تمامی بیت‌کوین‌های خود را برای همیشه از دست بدهید. دلیل این کار به خودتان بستگی دارد: شاید می‌خواهید مانند کسی که یک‌میلیون پوند را در جزیره‌ای دور‌افتاده در اسکاتلند آتش زد، اثری هنری خلق کنید یا بیت کوین‌های عزیزتان به همسری که قرار است از او طلاق بگیرید، تعلق نگیرد.

هر دلیلی که داشته باشید، با مهندسی معکوسی که در این مقاله انجام خواهیم دادیم، سعی می‌کنیم روش‌های حفاظت از بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال را بیاموزیم و ببینیم کسانی که در حفظ آن‌ها موفق نبوده‌اند، چطور بیت کوین‌های خود را از دست داده‌اند.

در این مقاله سعی کرده‌ایم به بیانی طنز، به روش‌هایی اشاره کنیم که موجب از‌دست‌رفتن بیت کوین‌هایتان می‌شوند. لازم به یادآوری نیست که اگر نمی‌خواهید بیت کوین‌هایتان را از دست دهید، هیچ‌کدام از کارهای زیر را انجام ندهید!

همه‌جا جار بزنید که بیت کوین دارید

اگر می‌خواهید دارایی‌های باارزش دیجیتال خود را از دست بدهید، آن‌ها را به رخ همه بکشید. اگر ساعت رولکستان روی دستتان سنگینی می‌کند، کافی است آن را با تی‌شرتی ست و سپس در مکانی عمومی آن را به دست کنید. سپس به مناطقی ناامن از شهر بروید و در یک چشم‌به‌هم‌زدن، آن را از دست دهید.

توییتی از مدیر صرافی بایننس با چشمان لیزر

بیت کوین هم وضعیتی مشابه دارد. اگر تمام دنیا بدانند که شما بیت کوینر هستید و به‌اندازه‌ی کافی بیت کوین جمع کرده‌اید که ارزش دزدیدن داشته باشد، کافی است مانند حامیان بیت کوین این دو کار را انجام دهید: تصویر رسانه‌های اجتماعی خود را به چشمان لیزر تغییر دهید و ایموجی دست‌های الماس توییت کنید.

حتماً بیت کوین‌هایتان را به رخ تمامی دوستان و اعضای خانواده‌تان و از همه مهم‌تر آشنایان جدیدتان بکشید. معلوم نیست کدام‌یک از این افراد روش‌های محافظت از بیت کوین شما را به چالش خواهند کشید و شما را از عذاب نگه‌داری آن‌ها نجات خواهند داد.

بیت کوین‌هایتان را در صرافی نگه دارید

در دوران غرب وحشی بیت کوین، یعنی اوایل ظهور آن، ازدست‌دادن بیت کوین کار آسانی بود؛ زیرا تعداد صرافی‌های ناامنی که به شما کمک می‌کردند سرمایه‌تان را از دست بدهید، خیلی زیاد بود. اگر کوین‌ها را در کیف‌پولی نگه‌داری می‌کردید که متعلق به صرافی بود، طولی نمی‌کشید که صرافی مانند صرافی معروف Mt. Gox هک می‌شد یا به‌کمک بانکداری ذخیره‌ی کسری یا سرقت کلیدهای خصوصی به‌وسیله‌ی صاحبان صرافی یا مرگ آن‌ها، همه‌ی دارایی اشخاص به باد می‌رفت.

در سال‌های اخیر، صرافی‌های رمزارز پیشرفت زیادی کرده‌اند و با روش‌هایی مانند تأیید هویت دوعاملی (2FA) و انتشار گواه اثبات ذخایر (Proof-of-Reserves) و گواه اثبات حضانت (Proof-of-Custody)، امنیت خود را افزایش داده‌اند.

بااین‌حال، مأیوس نشوید. اگر کلیدهای خصوصی خود را دراختیار شخص ثالثی قرار دهید، هر چیزی امکان‌پذیر است و البته در هر حال به‌وقوع خواهد پیوست. صرافی‌ها با قوانین و مقررات کشوری نابود می‌شود. اخیراً دولت‌ها درباره‌ی دارایی‌های بیت کوین افراد بیشتر حساس شده‌اند. منظورمان تنها کشورهایی مانند چین یا روسیه نیست؛ بلکه اخیراً دولت کانادا به مؤسسات مالی و رمزارز این کشور اعلام کرده است حساب کسانی را بلوکه کند که به راننده‌ی کامیون‌های معترض پولی اهدا می‌کنند.

حتی اگر کلمه‌ی عبور نیرومندی داشته باشید که با 2FA محافظت می‌شود، معلوم نیست بیت کوین‌هایتان با چه روش‌های دیگری در خطر خواهد بود. اگر همچنان کوین‌هایتان را در صرافی نگه می‌دارید، نگران نباشید، همان جایی هستند که نباید باشند.

کلمات بازیابی را یادداشت کنید

نگه‌داری بیت کوین در کیف‌پول‌های سخت‌افزاری و آفلاین نیز بدون دردسر نیست؛ چون کلیدهای خصوصی دراختیار خودتان است. پس می‌توانید همه بیت کوین‌ها را خودتان یک‌جا از دست دهید. چرا منتظر سایر روش‌های اشاره‌شده بمانیم؛ درحالی‌که می‌توانیم خودمان با به‌کارگیری بدترین روش‌های امنیتی، همه بیت کوین‌ها را از دست بدهیم؟

راز ناامن‌کردن کیف‌پول در کلمات بازیابی قرار دارد؛ یعنی همان کلماتی که هنگام ساخت والت برایتان نمایش داده و از آن‌ها برای تولید کلید خصوصی استفاده می‌شود. آسان‌ترین راه برای ازدست‌دادن دارایی‌ها در کیف‌پول دیجیتال، به‌خاطرسپردن کلمات بازیابی و سپس نابودکردن کاغذی است که کلمات بازیابی را روی آن نوشته‌اید. چند ماه بیشتر طول نخواهد کشید که ترتیب صحیح این کلمات از یادتان برود.

حال، اگر حافظه‌ای آهنی داشته باشید، چطور؟ روش بهتر یادداشت کلمات بازیابی با خطی ناخوانا یا نگه‌داری آن‌ها درکنار کیف‌پول سخت‌افزاری است. حتی می‌توانید کلمات بازیابی را در حافظه‌ای ابری ذخیره کنید تا هکرها بتوانند به‌راحتی و با حمله‌ی بروت‌فورس، رمزتان را بشکنند و به کلمات دست پیدا کنند. این روش همراه با روش قبلی به‌رخ‌کشیدن بیت کوین درمقابل دیگران تأثیر به‌مراتب بهتری خواهد داشت.

کار به این‌جا ختم نمی‌شود و روش دیگری نیز برای از‌دست‌دادن بیت کوین وجود دارد و آن ریست‌نکردن کیف‌پول سخت‌افزاری است. وقتی برای اولین‌بار کیف‌پولی سخت‌افزاری می‌خرید، اصولاً نباید قبلاً روی آن کیف‌پولی وجود داشته باشد؛ به‌همین‌دلیل، اگر می‌خواهید بیت‌کوین‌هایتان را از دست بدهید، به این نکته توجه نکنید و سراغ ریست‌نکردن دستگاهتان نروید تا در کمترین زمان کل دارایی‌هایتان را از دست دهید.

وارثانتان را از بیت کوین‌هایتان محروم کنید

این روش مختص کسانی است که برای طولانی‌مدت بیت کوین نگه‌داری می‌کنند و اصطلاحاً هودلر (Hodler) هستند. مطمئناً اصطلاح «نمی‌توان آن را با خود به گور برد» به گوشتتان خورده است. اتفاقاً بیت کوین را می‌توان به گور برد. اگر برای وارثان خود برنامه‌ای نداشته باشید، به‌احتمال زیاد تمام دارایی‌های دیجیتالتان با شما به گور خواهند رفت و بیت‌کوین‌های شما به جمع ۳٫۷ میلیون بیت کوینی خواهد پیوست که برای همیشه با این شیوه از دست رفته‌اند. این مقدار معادل حدود ۱۸ درصد از کل بیت کوین‌های موجود است.

تعداد کل بیت کوین‌های گم شده

اگر می‌خواهید فرزندانتان را از ارث محروم کنید، باید کاری کنید که هکرها به کلیدهای خصوصی‌تان دسترسی نداشته باشند. برای این منظور چیزی به آن‌ها نگویید و کلمات بازیابی را جایی یادداشت نکنید و کیف‌پولی سخت‌افزاری تهیه کنید. سپس هرکدام از ۲۴ کلمه‌ی بازیابی را در تکه‌کاغذهایی بنویسید و آن‌ها را در سراسر دنیا پخش کنید و دستورالعملی برای یافتن آن‌ها ایجاد نکنید.

مطئمن شوید که محل نگه‌داری بیت‌کوین‌ها و کسانی که خدماتی برای نگه‌داری بیت کوین ارائه می‌کنند، برنامه‌ای برای وارثان نداشته باشند. مطئمن باشید که حتی شیطان نیز نمی‌تواند به بیت‌کوین‌هایتان دسترسی پیدا کند.

اگر به هر دلیل خواستید از بیت‌کوین‌هایتان محافظت کنید، از تمامی مطالب گفته‌شده در این مطلب صرف‌نظر کنید و خلاف آن‌ها را انجام دهید و از تنها دارایی ضد‌سانسور و ضد‌تورم موجود، یعنی بیت کوین، محافظت کنید.

آیا شما نیز تاکنون بیت کوین‌ها و ارزهای دیجیتال خود را از دست داده‌اید؟ این اتفاق چگونه رخ داده است و پیشنهاد شما به دیگران چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات