جدال بر سر دستمزدها ممکن است باعث اعتصاب کارگری سامسونگ شود

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات سامسونگ الکترونیکس با اتحادیه‌های کارگری درباره‌ی دستمزد کارکنان، این شرکت ممکن است با اولین اعتصاب کارگری خود را در ۵۰ سال گذشته روبه‌رو شود.
تبلیغات

پس از ماه‌ها مذاکرات پیاپی، نمایندگان اتحادیه‌ی کارگری درخواستی برای داوری به کمیسیون ملی روابط کار کره‌ی جنوبی ارسال کردند؛ این کمیسیون، آژانسی دولتی زیر نظر وزارت کار است و حالا به گزارش Gizmochina، سامسونگ ۱۰ روز فرصت دارد تا به نحوی با اتحادیه به توافق نهایی برسد؛ اگر به هر دلیلی این توافق بین دو طرف صورت نگیرد، کار بسیاری از بخش‌های سامسونگ، مانند بخش تراشه‌های نیمه‌هادی و لوازم الکترونیکی متوقف می‌شود و این غول فناوری با اعتصاب کارگری روبه‌رو خواهد شد.

به نظر می‌رسد که سامسونگ در شرایط پیچیده و سختی قرار گرفته است؛ این شرکت کره‌ای پیش‌تر به دلیل بحران کمبود قطعات نیمه‌رسانا و تأخیر در تأمین موجودی‌های خود، به‌شدت آسیب دید و حالا نیز با این اقدام اتحادیه‌ی کارگری شرایط متزلزلی را تجربه می‌کند.

اتحادیه‌ی ملی کارگری سامسونگ الکترونیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد:

با وجود ۱۵ دور مذاکره‌ی انجام‌شده با سامسونگ، مدیریت این شرکت، پیشرفت مذاکرات را به شیوه‌ای فریب‌کارانه به تعویق انداخته است.

اتحادیه‌ی ملی کارگری سامسونگ الکترونیکس در حال حاضر ۴۵۰۰ عضو دارد و مذاکراتش با سامسونگ از ماه اکتبر تاکنون در جریان است. اولین درخواست‌های این اتحادیه مربوط به افزایش دستمزدها، دریافت پاداشی برای جبران سخت‌های دوران همه‌گیری کرونا و فراهم شدن شرایطی برای گرفتن مرخصی‌های ویژه بود، که سامسونگ هیچ‌کدام را جدی نگرفت.

سامسونگ در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای را برای افزایش ۷٫۵ درصدی دستمزد پیشنهاد کرده بود؛ طبق این توافق‌نامه حقوق اولیه‌ی کارمندان ۴٫۵ افزایش پیدا می‌کرد، اما درخواست اتحادیه‌های کارگری را کنار گذاشت.

اتحادیه‌ی ملی کارگری سامسونگ الکترونیکس در این‌باره گفت:

ما به‌خاطر بی‌توجهی سامسونگ به مذاکرات، مجبور شدیم درخواستی برای داوری به کمیسیون ملی روابط کار کره‌ی جنوبی ارسال کنیم. ادامه‌ی مسیر به تمایل سامسونگ برای مذاکره بستگی دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات