سهم ۷۹ درصدی اپل از بازار گوشی‌های پریمیوم در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
قیمت‌گذاری تهاجمی و سری گوشی‌های قدرتمند با فناوری 5G و درخشیدن کوپرتینویی‌ها در بازار چین به‌دلیل سقوط هواوی به رکوردشکنی اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ منجر شد.
تبلیغات

به‌گزارش اندرویدسنترال، اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ به تولیدکننده‌ی برتر گوشی در دنیا تبدیل شد و سال موفقی را به‌پایان رساند. اگرچه به‌طورکلی بازار کاهش ۳٫۲ درصدی را درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰ تجربه کرد، در‌نهایت طبق گزارش IDC، درمجموع ۳۶۲٫۴ میلیون دستگاه عرضه شد و در‌این‌بین اپل با ۸۴٫۹ دستگاه پیشتاز بود.

ناگفته نماند که این ارقام کمتر از ۸۷٫۵ میلیون دستگاهی است که در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ عرضه شد؛ اما سال پرباری برای کوپرتینویی‌ها بود. بخش عمده‌ای از فروش اپل در این بازه‌ی زمانی به سری آیفون ۱۳ مربوط می‌شد که IDC به افزایش مشابه در میانگین قیمت فروش آیفون اشاره کرد. داده‌ها نشان می‌دهند که اپل به‌تازگی رکورد درآمد سه‌ماهه‌ی ۱۲۳٫۹ میلیارد دلاری را ثبت کرد که درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

عوامل زیادی در این رشد مؤثر بوده‌اند. اپل معمولاً در فصل تعطیلات عملکرد موفقی دارد؛ زیرا جدیدترین گوشی‌هایش در پاییز معرفی و در سه‌ماهه‌ی چهارم فروخته می‌شوند و دراین‌بین استفاده از شبکه‌ی ارتباطی 5G نیز به‌عنوان محرک عمل کرد. نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC، گفت که اپل با موفقیت توانست سری آیفون ۱۳ را به‌عنوان «جریان بعدی» چرخه ارتقا دهد و کاربران آیفون‌های قدیمی‌تر را به استفاده از گوشی های 5G ترغیب کند.

رابط کاربری ios 15 آیفون ۱۳ پرو مکس

افزون‌براین، اپل به‌اندازه‌ی سامسونگ و شیائومی با کمبود تراشه مواجه نشد. پوپال یادآور شد که تمرکز اپل روی فناوری 5G نقش مهمی ایفا کرده است. گوشی‌های مجهز به مودم 5G به‌اندازه‌ی هم‌رده‌های 4G تحت‌تأثیر قرار نگرفتند و با‌‌‌توجه‌به اینکه دستگاه‌های 5G حدود ۷۰ درصد از حجم فروش جهانی اپل را تشکیل می‌دهند، توانستند پاسخ‌گوی نیازها باشند. ناگفته نماند بیشتر از ۶۰ درصد از دستگاه‌های سامسونگ و شیائومی که در همان بازه فروخته شده‌اند، فقط به فناوری 4G مجهز بوده‌اند و تولیدکنندگان اندروید شدیداً از کمبودهای مداوم تراشه صدمه دیده‌اند.

معاملات جذاب در ایالات متحده‌ی آمریکا و قیمت‌گذاری تهاجمی در چین باعث افزایش فروش آیفون ۱۳ شد

جدا از این موضوع، پیشنهاد‌های عالی مبادله‌ی اپراتورهای آیفون ۱۳ این دادوستد را شیرین کرد و درنهایت، بازار ایالات متحده‌ی آمریکا ۳۱ درصد از فروش کلی اپل را ازآنِ خود کرد. عامل مهم دیگر به بازار چین مربوط می‌شود. اپل فروش درخورتوجهی از سری آیفون ۱۳ در چین را تجربه کرد و بهترین آمارش را در بیش از ۶ سال گذشته ثبت کرد.

اطلاعات IDC نشان می‌دهد که چینی‌ها ۲۱ درصد از حجم فروش جهانی اپل را کسب داده‌اند که درمقایسه‌با سال گذشته‌ی میلادی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. پوپال متذکر شد که بخش زیادی از رشد اپل به‌دلیل عملکرد ضعیف هواوی و کاهش درخورتوجه سهم بازار این شرکت چینی در دو سال گذشته مربوط می‌شود. هواوی شرکت بزرگی در بخش پریمیوم چین بود و در مدت تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا تلاش‌های زیادی برای رسیدن به جایگاهش انجام داد؛ اما در‌نهایت موفق نشد و مشتریان چینی به‌سمت اپل رفتند.

طراحی پشت آیفون ۱۳

با این‌ تفاسیر، اپل موفق شد در بیشتر بازارهای جهانی در بخش پریمیوم پیشتاز شود. در سال ۲۰۲۰، سامسونگ حدود ۲۹ درصد از سهم بازار این رده را ازآنِ خود کرده بود؛ اما این رقم اکنون به ۱۸ درصد رسیده است؛ چراکه اپل توانسته جایگاه بهتری به‌دست آورد. در مدت مشابه، اپل از سهم ۶۳ به ۷۹ درصد رسید. کوپرتینویی‌ها کاملاً در این زمینه مسلط هستند و جای تعجب نیست که در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ رکورد جدیدی شکستند.

اپل در بازار هند نیز با ثبت ۲٫۳ میلیون دستگاه و افزایش ۳۴ درصدی درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰ بهترین سال خودر را پشت‌سر گذاشت. به‌‌‌گفته‌ی بلومبرگ، اپل ۲٫۰۹ میلیارد دلار درآمد از این کشور کسب کرد و با اینکه سامسونگ بیش از سه برابر تعداد گوشی‌ در سبد محصولاتش دارد، از برند کره‌ای در این زمینه پیشی گرفت.

اپل اکنون ۷۹ درصد از بخش پریمیوم را کسب کرده است

هنوز کشور هند بازار بزرگی برای اپل محسوب نمی‌شود؛ اما ظرفیت و توانایی زیادی دارد. فروش مدل‌های قدیمی‌تر آیفون در طول فروش‌های فصلی همچنان سریع است و اپل برای تشویق خریداران به خرید پرچم‌دار قدیمی، آیفون ۱۲ را با تخفیف وسوسه‌کننده‌ای می‌فروشد.

گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل در دست یک زن

در سال ۲۰۲۱ اپل با همه‌ی این تلاش‌ها، رشد ۱۵٫۹ درصدی را در بازارهای جهانی با عرضه‌ی ۲۳۵٫۷ میلیون دستگاه ثبت کرد. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۲ رشد بیشتری در بازار کند؛ ازاین‌رو، احتمالاً در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ آیفون SE مجهز به 5G را معرفی خواهد کرد. پوپال یادآور شد که کوپرتینویی‌ها می‌توانند در سال ۲۰۲۲ به‌لطف مشتریان ثابت بسیار وفادارشان جایگاه خود را در رده‌ی پریمیوم حفظ کنند.

در همین زمینه، سامسونگ برای افزایش فروش پریمیوم روی گوشی‌های تاشدنی مانند گلکسی زد فولد ۳ تمرکز کرده و گلکسی S22 آینده قرار است به‌عنوان بهترین گوشی اندرویدی سال وارد میدان شود. بیشترین سرعت فروش سامسونگ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به سری میان‌رده‌های گلکسی A مربوط می‌شود.

درحال‌حاضر، هرچند گوشی‌‌های تاشدنی جدید سامسونگ، به‌خصوص در آمریکای‌شمالی فروش درخورتوجهی تجربه کرده‌اند، هنوز در مراحل اولیه هستند و راه زیادی برای پیشرفت و تکامل بیشتر دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات