بیش از ۸۰ درصد از NFTهایی که به‌‌‌رایگان در OpenSea ایجاد شده بودند، جعلی هستند

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارشی جدید، بیش از ۸۰ درصد از NFTهای ایجاد‌شده با ابزار رایگان پلتفرم اوپن‌سی، جعلی یا ناشی از سرقت ادبی بوده است.
تبلیغات

اوپن‌سی (OpenSea)، یکی از بازارهای بزرگ توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT)، اخیراً تعداد NFTهایی که می‌توان به‌‌رایگان ایجاد کرد، محدود کرده است. این تغییر پس از مطرح‌شدن اعتراض‌ها به حالت قبل بازگشت؛ اما اوپ‌سی اعلام کرده که این مورد به‌دلیل استفاده‌ی نادرست در این پلتفرم اعمال شده است.

به‌‌گزارش پتاپیکسل و به‌نقل از وب‌سایت انگجت، اوپن‌سی اخیراً محل بحث‌وجدل بوده است. همین چند ماه قبل، یکی از کارمندان این شرکت پس از استفاده از اطلاعات داخلی برای کسب سود از افت قیمت NFT، مجبور شد استعفا دهد. اکنون بحث جدیدی درباره‌ی ابزار تولید رایگان NFT این شرکت پدیدار شده است که درابتدا بدون محدویت دردسترس کاربران بود.

اوپن‌سی به‌طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی در ابزار رایگان ایجاد NFT خود محدودیت ایجاد کرد. درادامه، توییت این پلتفرم را درباره‌ی محدودیت یادشده مرور می‌کنیم:

برای رسیدگی به بازخوردی که درباره‌ی ابزارهای ساخت NFT خود دریافت کرده‌ایم، محدودیت‌های قرارداد ویترین مجموعه‌ی خود را به‌روزرسانی کردیم و از‌این‌پس فقط می‌توان حداکثر پنج مجموعه ایجاد کرد و حداکثر ۵۰ آیتم در هر مجموعه قرار داد.

همان‌طور‌که انتظار می‌رفت، اعلامیه‌ی مذکور با بازخورد مثبت جامعه‌ی مخاطبان اوپن‌سی مواجه نشد؛ زیرا این ابزار برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌ی گس (Gas Fee) استفاده می‌‌شد. گس‌فی اصطلاحی است که برای توصیف هزینه‌ای به‌کار می‌رود که استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال برای نوشتن داده‌ها روی بلاک‌چین دریافت می‌کنند. اوپن‌سی با مشاهده‌ی نارضایتی کاربران توییت جدیدی منتشر کرد که آن را درادامه مرور می‌کنیم:

برای همه‌ی سازندگان جامعه‌ی ما که تحت‌تأثیر محدودیت ۵۰ موردی ابزار رایگان ایجاد NFT قرار گرفته‌اند، متأسفیم و تصمیم خود را تغییر داده‌ایم؛ اما می‌خواهیم توضیحاتی دراین‌باره بدهیم.

بازخورد منفی به اعمال محدودیت در ابزار رایگان ایجاد NFT در اوپن‌سی به‌قدری واضح بود که این پلتفرم محدودیت اشاره‌شده را حذف کرد؛ اما شرکت مذکور در این فرایند اشاره کرد که دلیل اعمال چنین محدودیتی جلوگیری از کلاه‌برداری و سرقت دسته‌جمعی بوده است.

اوپن‌سی در موضوعی که Vice مشاهده کرد، به‌دلیل اعمال محدودیت در ابزار رایگان ایجاد NFT خود عذرخواهی کرده است؛ ولی درعوض توضیح داده که این اقدام با هدف رفع مشکلی بزرگ در این پلتفرم انجام شده است. این شرکت اخیراً شاهد افزایش بی‌رویه‌ی سوءاستفاده از ابزار رایگان خود بود که باعث شده بیش از ۸۰ درصد از نمونه‌های ایجاد‌شده با آن، جعلی یا سرقت ادبی باشند. اوپن‌سی در توییت دیگری اعلام کرد:

اخیراً شاهد افزایش تصاعدی استفاده‌ی نادرست از ابزار رایگان ایجاد NFT بوده‌ایم. بیش از ۸۰ درصد از نمونه‌های ایجاد‌شده با این ابزار شامل سرقت آثار ادبی، مجموعه‌های جعلی و هرزنامه بوده‌اند.

اوپن‌سی در بخش دیگری از توضیحاتش گفت:

این تصمیم را به‌سادگی اتخاذ نکردیم و این تغییر را برای حل مشکل بازخوردهایی انجام دادیم که از کل جامعه‌ی کاربران خود دریافت می‌کردیم. بااین‌حال، باید پیش از اقدام به اعمال این محدودیت، خبر آن را به اطلاع شما می‌رساندیم.علاوه‌بر تغییر این تصمیم، در حال کار روی راهکارهایی هستیم تا مطمئن شویم که از سازندگان خود حمایت و درعین‌حال از فعالیت کاربران مخرب جلوگیری کنیم. ما متعهد می‌شویم که قبل از اعمال چنین تغییراتی، خبرش را ازقبل با شما درمیان بگذاریم. لطفاً در طول این مسیر بازخوردهایتان را برایمنا ارسال کنید.

همان‌طورکه Vice خاطرنشان می‌کند، ابزار رایگان ایجاد NFT ویژگی‌ای بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود و این واقعیت که اوپن‌سی مایل بود بدون اخطار قبلی محدودیتی اساسی روی آن اعمال کند، بزرگی این مشکل را نشان می‌دهد؛ مشکلی که اکنون دوباره به‌طور فعال به آن پرداخته نمی‌شود.

اوپن‌سی درباره‌ی روش‌های دیگری که ممکن است به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده از ابزار رایگان خود استفاده کند، توضیحی نداده است؛ اما وجود NFT جعلی یا سرقت‌شده موضوع جدیدی نیست و هنوز نمی‌دانیم آیا روشی برای جلوگیری از ایجاد این نوع NFTها وجود دارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات