گزارش مالی مایکروسافت در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲؛ رشد ۲۵ درصدی درآمد ویندوز

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش عملکرد مالی سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ مایکروسافت نشان می‌دهد این شرکت در بازه‌ی یادشده با کسب درآمد ۵۱٫۷ میلیارد دلاری، رشد ۲۱ درصدی درآمد سالانه‌ را تجربه کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت امروز نتایج دومین فصل مالی سال ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد که در حقیقت درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی را شامل می‌شود. غول فناوری واقع در ردموند گزارش می‌دهد که درآمد تمامی بخش‌هایش در این بازه به ۵۱٫۷ میلیارد دلار رسیده و از مجموع آن، ۱۸٫۸ میلیارد دلار درآمد خالص بوده است. به‌طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که خدمات ابری، آفیس و ویندوز درآمد این شرکت را نسبت به سال گذشته بالغ‌بر ۲۰ درصد افزایش داده‌اند.

طبیعتاً مایکروسافت بخشی از این عملکرد چشمگیر را مدیون شیوع ویروس کرونا و نوع جهش‌یافته‌ی آن است؛ چراکه تبعات همه‌گیری سبب خانه‌نشینی مردم، رواج دورکاری و متعاقباً افزایش تقاضا برای رایانه‌های خانگی شد که در‌ حقیقت بخش عمده‌ای از درآمد غول نرم‌افزار جهان متکی بر آن است. درحال‌حاضر، ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ در ۱٫۴ میلیارد دستگاه فعال ماهانه استفاده می‌شود.

مایکروسافت می‌گوید که درآمدهای مجوزهای ویندوز ۲۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً در‌ نتیجه‌ی تقاضای قوی و ارائه ویندوز 11 بوده است. حتی بخش سرفیس نیز در این سه‌ماهه هشت درصد رشد داشت.

فروش ایکس باکس سری ایکس و سری اس

افزون بر این، بخش ایکس‌باکس نیز افزایش چهار درصدی درآمد سخت‌افزار را تجربه می‌کند و درآمد کلی آن نیز هشت درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از محتوا و خدمات است. از قرار معلوم، ۲۰ میلیون گیمر بازی پرطرفدار هیلو اینفنیت (Halo Infinite) را تجربه کرده‌اند که می‌توان آن را موفقت بزرگی برای بخش تحت هدایت فیل اسپنسر محسوب کرد. البته هیلو تنها بازی انحصاری موفق ایکس‌باکس نیست؛ زیرا ظاهراً فورزا هورایزن ۵ (Forza Horizon 5) نیز توسط ۱۸ میلیون نفر بازی شده که آمار خیره‌کننده‌ای برای بازی در سبک ریسینگ محسوب می‌شود.

بخش خدماتی نیز جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارکان درآمدی مایکروسافت حفظ کرد و اکنون، خدمات ابری آژور، لینکدین، آفیس و... همگی رشد درآمدی دو رقمی را تجربه می‌کنند. درآمد ابری تجاری مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۲ به ۲۲٫۱ میلیارد دلار رسید که رشد ۳۲ درصدی درآمد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

بااین‌‌حال، حاشیه‌ی سود ناخالص مایکروسافت کلاد به دلیل تغییر در برآورد مایکروسافت برای عمر مفید تجهیزات سرور و شبکه، یک درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۷۰ درصد رسید. آژور و سایر خدمات ابری ۴۶ درصد رشد کردند که البته با‌ وجود عملکرد عالی، از کاهش رشد چهار درصد در مقایسه با سه‌ماهه‌ی گذشته حکایت دارد. در این میان، درآمد تجاری مجموعه‌ی آفیس رشد ۱۹ درصدی را تجربه می‌کند و درآمد لینکدین نیز ۳۷ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش مالی آمده که تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی برنامه‌ی تیمز به ۲۷۰ میلیون نفر رسیده است که در مقایسه با آمار ارائه‌شده در ژوئیه‌ی سال گذشته‌ی میلادی افزایش ۲۰ میلیونی کاربران را نشان می‌دهد. در‌حال‌حاضر، کانون توجه مایکروسافت روی خرید اکتیویژن بلیزارد، بزرگ‌ترین ناشر بازی‌های ویدئویی جهان، معطوف شده است. انتظار می‌رود این قرارداد در اواخر سال ۲۰۲۲ تا اوایل سال ۲۰۲۳ نهایی شود. جالب است بدانید با این اتفاق، مایکروسافت مالک فرنچایزهایی مانند Call of Duty، Diablo، Overwatch و World of Warcraft خواهد بود و این می‌تواند درآمد بخش ایکس‌باکس را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات