رانت اپل به چینی‌ها؛ لوکس‌شر قراردادهای تجاری را می‌رباید!

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شواهد نشان می‌دهد اپل وابستگی خود را به شرکای زنجیره‌ی تأمین چینی، ازجمله لوکس‌شر افزایش داده است. این مسئله می‌تواند زنگ‌خطری برای فاکسکان، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی اپل باشد.
تبلیغات

چندی پیش، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد تیم کوک در سال ۲۰۱۶ شخصا با انعقاد قراردادی پنج‌ساله با چین به‌توافق رسیده است. ظاهرا بخشی از مفاد این توافق تعهد اپل برای کمک به تولیدکنندگان چینی به‌منظور توسعه‌ی پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولید، حمایت از آموزش استعدادهای چینی، استفاده از قطعات بیشتر از تأمین‌کنندگان چینی، امضای قرارداد با شرکت‌های نرم‌افزاری چینی، همکاری در تحقیقات دانشگاهی، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های فناوری چینی و کمک به حدود دَه‌ها هدف دولت چین را شامل می‌شود.

در گزارشی جدید، بخش دیگری از سرمایه‌گذاری‌های اپل در چین رسانه‌ای شده است که به‌نوعی مُهر تأییدی بر ادعاهای پیشین محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد که اپل بخش بیشتری از کسب‌وکار زنجیره‌ی تأمین محصولاتش را به شرکت‌های مستقر در چین منتقل کرده است. مستندات منتشرشده حاکی از آن هستند که تیم کوک، مدیرعامل اپل، به تعهد برای کمک به پکن در گسترش صنعت فناوری محلی خود عمل می‌کند. برای مثال، یک‌ سال پس از انجام این معامله، اپل شرکت لوکس‌شر را برای مونتاژ ایرپادها به‌کار گرفته و ظاهرا این روند ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به تأمین‌کنندگان تایوانی زده است. دراین‌میان، از اضافه‌شدن لوکس‌شر به زنجیره‌ی تأمین به‌عنوان نقطه‌ی عطفی در روابط اپل و چین یاد می‌شود.

مدتی قبل، مشخص شد که اپل قصد دارد بین ۹۰ تا ۹۵ میلیون دستگاه آیفون را تا ژانویه‌ی ۲۰۲۲ تولید و روانه‌ی بازار کند و برای پاسخ‌گویی به این حجم از تولید، احتمالا شرکت چینی لوکس‌شر در‌حدود ۳ درصد از سفارش‌های تولید سری آیفون ۱۳ را از رقبای تایوانی و سرشناس خود، یعنی فاکسکان و پگاترون ربوده است. از قرار معلوم، شرکت یادشده تولید آیفون ۱۳ پرو را آغاز کرده و این پیشرفت بزرگی برای شرکتی محسوب می‌شود که هرگز مستقلا آیفون تولید نکرده است!

تازه‌واردان در زنجیره‌ی تأمین اپل معمولا تولید مدل‌های قدیمی‌تر را شروع می‌کنند؛ اما شواهد نشان می‌دهد که لوکس‌شر ره صدساله را یک‌شبه طی کرده است و از همه مهم‌تر، تولید هرچند اندک مدل‌های پرو را برای نخستین سال حضورش در زنجیره‌ی تأمین اپل بر‌عهده می‌گیرد. لوکس‌شر با کمکِ رانتی اپل، خود را به‌عنوان رقیبی بالقوه برای سایر تولیدکنندگان معرفی می‌کند و گویا سایر تولیدکنندگان در رقابت با شرکت مذکور محتاط هستند و این احتمال وجود دارد که شرکت چینی بتواند سفارش‌های بزرگ‌تری در آینده از اپل دریافت کند.

درحال‌حاضر، این شرکت از نظر ارزش بازار فاکسکان را پشت‌سر گذاشته و حتی ممکن است در موقعیتی برتر از غول تایوانی صنعت مونتاژ در زنجیره‌ی تأمین اپل قرار بگیرد. گفته می‌شود فاکسکان به‌دلیل نگرانی از موقعیت این شرکت چینی، سرعت رشد خود را افزایش داده است و حتی شایعه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد فاکسکان تیمی برای شناسایی و مقابله با لوکس‌شر تشکیل داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات