رگولاتور ضدانحصار هند تحقیقات درمورد سیستم پرداخت‌های اپ استور را آغاز کرد

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود هم‌سو با شکایت یک گروه مصرف‌کننده از اپ استور، کمیسیون رقابت هند به‌طور رسمی دستور تحقیقاتی درمورد سیستم پرداخت و کمیسیون‌های این پلتفرم نرم‌افزاری را صادر کرده است.
تبلیغات

کمیسیون رقابت هند (CCI) روز گذشته اعلام کرد که به‌طور رسمی تحقیقات درمورد رفتار انحصارطلبانه‌ی اپل در اپ استور را آغاز کرده است. ظاهرا این نهاد ۶۰ روز فرصت دارد تا تحقیقات را تکمیل کند. کمیسیون رقابت هند می‌گوید که در حال بررسی ادعاهای مطرح‌شده برای منافع توسعه‌دهندگان است.

ادعا می‌شود که اپل توسعه‌دهندگان را برای انتخاب سیستم پرداخت دیجیتال محدود می‌کند و این محدودیت با دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی از خریدهای درون‌برنامه‌ای دوچندان نیز می‌شود. البته به‌نظر می‌رسد توجه نهادهای نظارتی، تنها بر سیستم پرداخت‌ها معطوف نخواهد شد و ممکن است امکان دریافت داده‌های برنامه‌های رقابتی اپل را نیز دربر بگیرد. بااین‌حال، مشخص نیست کمیسیون این موضوع را چگونه بررسی خواهد کرد.

کمیسیون یادشده خاطرنشان می‌کند که فقدان سیستم‌های پرداخت ثالث دردسترس مصرف‌کنندگان را بررسی خواهد کرد. شکایت همچنین بیان می‌کند انحصاری‌بودن فروشگاه نرم‌افزاری در سیستم‌عامل iOS این اجازه را به اپل می‌دهد که نرخ کمسیون‌ها را به‌دلخواه انتخاب و عملا شرایط ناعادلانه‌ای در رقابت ایجاد کند.

باید توجه کرد که اپل نرخ کمیسیون را برای مشاغلی با درآمد یک‌میلیون دلار در سال، به ۱۵ درصد کاهش داده است که ظاهرا ۹۸ درصد برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان را شامل می‌شود. مشخص نیست که کمیسیون این موضوع را در نظر خواهد گرفت یا خیر. افزون‌براین، کمیسیون هنوز هزینه‌های مشابهی را برای سونی، مایکروسافت، استیم و سایر پلتفرم‌ها بررسی نکرده است.

به‌طورکلی، یکی از مسائلی که اپل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به استفاده از درگاه اختصاصی برای پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای مربوط می‌شود که اخیرا موردتوجه دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است.

کره‌جنوبی از کشورهایی محسوب می‌شود که به‌شدت با این موضوع مخالف است و قصد مقابله با آن دارد. رأی‌گیری عمومی مجلس شورای ملی این کشور از قانون تجارت مخابرات حمایت کرده است که به‌موجب آن، اپل دیگر نمی‌تواند از توسعه‌دهندگان بخواهند برنامه‌هایشان را ازطریق درگاه اپ استور یا گوگل پلی استور بفروشند و به آن‌ها کارمزد بدهند.

افزون‌براین، کمیسیون اروپا نیز مدت‌ها است که سیاست‌های انحصارطلبانه‌ی اپل را زیرنظر گرفته و بارها آن را جریمه کرده است. اکنون هند نیز به جمع کشورهای مخالف سیاست‌های اپل درقبال اپ استور پیوسته است. این در حالی است که کوپرتینویی‌ها بخش بسیار کوچکی از بازار هند را دراختیار دارند. گفته می‌شود که گروه مصرف‌کننده‌ی هند علیه دو شرکت بزرگ فناوری دیگر نیز پرونده‌ی سنگینی آماده کرده‌اند؛ اما این شکایات هنوز مطرح نشده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات