اپل در حال جذب مهندسان بیشتر برای تکمیل فرایند توسعه مودم و ماژول‌های بی‌سیم است

جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش جدید بلومبرگ نشان می‌دهد که اپل در حال استخدام مهنداسان بیشتر و ایجاد دفتری جدید با تمرکز بر ساخت مودم و تراشه‌های ارتباطات بی‌سیم است.
تبلیغات

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل در ساخت مودم‌های سلولار به پیشرفت درخورتوجهی دست یافته است و متعاقبا قصد دارد با کنار گذاشتن کوالکام، مودم‌ها و تراشه‌های ارتباطی نسل بعدی آیفون‌ها را طراحی و وظیفه ساخت آن‌ها را به شریک تجاری دیرنه‌اش، یعنی TSMC محول کند. اکنون گزارشی از بلومبرگ منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود غول دنیای فناوری در حال استخدام ده‌ها مهندس برای دفتری در کالیفرنیای جنوبی به‌منظور توسعه جایگزین قطعات شرکت‌هایی همچون کوالکام، برودکام و... است.

این دفتر در شهر ارواین کالیفرنیا، نزدیک به لس آنجلس و جایی که سازندگان اصلی تراشه در آن قرار دارند، واقع شده است. طبق فهرست موقعیت‌های شغلی اپل، این شرکت به‌دنبال کارمندانی است که در تراشه‌های مودم و قطعات نیمه‌هادی بی‌سیم تخصص داشته باشند. در این مرکز، کارمندان روی رادیوهای بی‌سیم، نیمه‌هادی‌های یکپارچه با فرکانس رادیویی و نیمه‌هادی‌هایی برای اتصال به بلوتوث و وای‌فای کار خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که تیم توسعه‌دهنده تراشه‌های بی‌سیم اپل در حال توسعه نسل بعدی این نوع تراشه‌ها است. دراین‌میان، گفته می‌شود کارمندان جدید در مرکز یک گروه طراحی SoC بی‌سیم ادغام خواهند شد که تأثیری حیاتی بر راه‌حل‌های پیشرفته اتصال بی‌سیم اپل به صدها میلیون محصول خواهند داشت. درحال‌حاضر، اپل برای نیازهای مودم‌های ارتباطی محصولاتش، از جمله مودم 5G موجود در خانواده آیفون ۱۳، به کوالکام وابسته است و این خبر بعد از سال‌ها گمانه‌زنی بر توسعه‌ی مودم‌های اپل منتشر می‌شود که می‌تواند نقطه‌ی عطفی در کاهش وابستگی اپل به شرکت‌های دیگر تلقی شود.

غول فناوری واقع در کوپرتینو از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از سخت‌افزار «باند پایه» اینتل استفاده می‌کرد؛ اما گفته می‌شود که اینتل قادر به ارائه‌ی به موقع فناوری 5G برای ارائه در سال ۲۰۲۰ نبوده است و همین موضوع باعث توافق اپل و کوالکام شد. گفتنی است که شایعات مربوط به علاقه اپل به فناوری مودم به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد؛ اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که اپل درحالی‌که در دادگاه با کوالکام مبارزه می‌کرد برنامه‌های تولید مودم اختصاصی خود را به‌صورت چشمگیری تقویت کرده است.

اپل در سال ۲۰۱۷ از کوالکام به دلیل هزینه‌های صدور مجوز ثبت اختراع شکایت کرد و در نهایت در آوریل ۲۰۲۰، دو شرکت یادشده به توافق رسیدند. با توافق کوالکام و اپل، اینتل توسعه فناوری مودم 5G خود را متوقف کرد و سرانجام نمونه کارهای ثبت اختراع و بخش مودم‌های 5G خود را با بیش از ۲۲۰۰ کارمند به قیمت یک میلیارد دلار به اپل فروخت. فراتر از مالکیت معنوی بخش مودم‌های اینتل، اپل طی چند سال گذشته استعدادهای مهندسی را از کوالکام و دیگر بازیگران اصلی صنعت استخدام کرده است.

افزون‌براین، اپل در سال گذشته میلادی نیز قراردادی چندساله با برودکام امضا کرد که در سال ۲۰۲۳ به اتمام می‌رسد. طبق مفاد قرارداد، برودکام قطعات و ماژول‌های بی‌سیم را برای اپل تأمین می‌کند. وقتی قرارداد منقضی شود، اپل دیگر نیازی به استفاده از اجزای برودکام نخواهد داشت و در عوض می‌تواند از تراشه‌های خود در محصولات آینده‌اش استفاده کند.

به‌طور کلی، اپل طی سالیان گذشته به‌شدت برای کاهش اتکای خود به تأمین‌کنندگان شخص ثالث تلاش کرده است تا طراحی اغلب تراشه‌هایش را برعهده بگیرد. به‌عنوان مثال، اپل در توسعه تراشه مودم 5G بسیار پیشرفت کرده است و زمانی که توسعه آن کامل شود، دیگر نیازی به کوالکام در تأمین این نوع از تراشه‌ها نخواهد داشت.

از قرار معلوم، نخستین محصولات مجهز به مودم‌ اختصاصی اپل در سال ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار خواهند شد. گفته می‌شود TSMC که درحال‌حاضر تمام تراشه‌های سفارشی اپل را تأمین می‌کند، در حال آماده شدن برای تولید مودم 5G سفارشی این شرکت است. کوالکام نیز اخیرا اعلام کرده که انتظار دارد تنها ۲۰ درصد از تراشه‌های مودم اپل را در سال ۲۰۲۳ تأمین کند که درواقع مُهر تأییدی بر استفاده از مودم‌های اختصای اپل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات