اپل به‌دنبال بی‌ثباتی اقتصاد ترکیه، هزینه‌های اپ استور در این کشور را افزایش می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا اپل امروز به توسعه‌دهندگان اطلاع داده است که به‌دلیل کاهش ارزش لیر، قیمت اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای در ترکیه را افزایش می‌دهد و متعاقبا تغییرات قیمتی در روزهای آینده اعمال خواهد شد.
تبلیغات

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید اخیرا به‌دلیل کاهش ارزش لیر، مشکلات متعددی برای شرکت‌های خارجی همچون اپل در ترکیه رخ داده است و همین امر سبب شد تا کوپرتینویی‌ها برای مدتی فروش محصولاتشان را در این کشور متوقف کنند. بااین‌حال، دیری نپایید که اپل با افزایش قیمت‌ها، فروش محصولات سخت‌افزاری‌اش را از سر گرفت.

اکنون به‌نظر می‌رسد که این شرکت درصدد است تا تعرفه‌های اپ استور را نیز در بازار این کشور افزایش بدهد. اپل در ایمیلی به توسعه‌دهندگان می‌گوید:

وقتی مالیات یا نرخ ارز خارجی تغییر می‌کند، گاهی اوقات لازم است قیمت‌های اپ استور در مناطق خاصی به‌روزرسانی یا درآمدهای شما را تنظیم کنیم. در چند روز آینده، قیمت اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای (به استثنای اشتراک‌های قابل تمدید خودکار) در اپ استور ترکیه افزایش می‌یابد. درآمد شما بر این اساس تعدیل و براساس قیمت بدون مالیات محاسبه می‌شود. پس از اعمال تغییرات یادشده، بخش «قیمت‌گذاری و در دسترس بودن برنامه‌های من» به‌روز می‌شود. می‌توانید قیمت برنامه‌ها و خریدهای درون‌برنامه خود، از جمله اشتراک‌های قابل تمدید خودکار را در هر زمانی در App Store Connect تغییر دهید. اگر اشتراک ارائه می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که قیمت‌ها برای مشترکین موجود حفظ شود.

گفته می‌شود اپلیکیشن‌های سطح یک در اصلاح قیمتی، اکنون از ۱۶٫۹۹ لیر قیمت خواهند داشت که درواقع ۶ لیر درمقایسه با قیمت‌گذاری ۱۰٫۹۹ تعیین‌شده در ماه اکتبر افزایش یافته است. در هنگام نوشتن این مقاله، ۱۶٫۹۹ لیر معادل ۱٫۲۴ دلار است.

بحران اقتصادی در ترکیه زمانی رخ داد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سیاست نرخ بهره پایین را با وجود تورم بالا اعلام کرد. این دقیقا برعکس واکنش معمول به تورم است؛ یعنی افزایش هزینه استقراض برای کاهش تقاضای بالا که باعث افزایش قیمت می‌شود. حتی برخی از صاحب‌نظران این سیاست را «دیوانه‌وار» توصیف کرده‌اند. به‌طور کلی، ارزش لیر ترکیه طی چند هفته گذشته با ادامه روندی که از سال گذشته آغاز شده بود، کاهش درخورتوجهی داشته است. یک لیر ترکیه اکنون معادل تقریبا ۰٫۰۷۲ دلار آمریکا معامله می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات