دردسر ۱۶۲ میلیون دلاری توییت ایلان ماسک برای تسلا

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
توییت ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد دعوای مالی اساسی بین تسلا و بانک جی‌پی مورگان چیس شده است.
تبلیغات

توییت‌های عجیب ایلان ماسک باعث به‌دردسرافتادن مجدد تسلا شده است. این‌بار بانک جی‌پی مورگان چیس شرکت خودروسازی تسلا را به دادگاه کشانده و خواستار ۱۶۲ میلیون دلار به‌دلیل توییت «تأمین سرمایه مطمئن» ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ شده است.

به‌گزارش گیزمودو، ایلان ماسک در توییتی در سال ۲۰۱۸، اعلام کرده بود اگر سهام تسلا به ۴۲۰ دلار برسد، سهام این شرکت تنها به‌صورت خصوصی عرضه خواهد شد و سرمایه‌ی این کار نیز تأمین شده است. تسلا برای اولین‌بار سهام خود را در سال ۲۰۱۰ به‌صورت عمومی عرضه کرده بود؛ اما ماسک با ارسال این توییت نشان داد که می‌خواهد رویکردی متفاوت در این زمینه پیش گیرد. تخمین زده شده است که خرید مجدد تمام سهام‌های فروخته‌شده‌ی عمومی حدود ۷۰ میلیارد دلار هزینه دربر خواهد داشت.

توییت دردسرساز ایلان ماسک

پرونده‌ی مطرح‌شده از توافق بین تسلا و جی‌پی مورگان در سال ۲۰۱۴ نشئت می‌‎گیرد. در این قرارداد، این بانک از تسلا «ضمانت نامه‌ی سهام یا وارانت» خریده بود. به بیان ساده، در این ضمانت‌نامه تسلا امکان خرید سهام در تاریخ و قیمت مشخص را به جی‌پی مورگان می‌داد.

در این پرونده، ضمانت‌نامه‌های که جی‌پی مورگان در سال ۲۰۱۴ خریده بود، در ژوئن و جولای ۲۰۲۱ منقضی می‌شد. زمانی که زمان انقضا فرابرسد، یک از این دو حالت رخ خواهد داد: ۱. اگر تا زمان انقضا، قیمت از ۵۶۰٫۶۴ دلار کمتر باشد، تسلا معامله را بدون پرداخت هیچ وجهی ترک خواهد کرد؛ ۲. اگر قیمت هر سهم تسلا از مقدار ذکر‌شده بیشتر باشد، تسلا موظف است مقداری از سهام یا مقداری مشخص پول بپردازد.

تمامی این قراردادهای قانونی و مطمئن با ارسال توییت ماسک در آگوست ۲۰۱۸ متزلزل شد. در‌نهایت، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) وارد قضیه شد و پس از بررسی قرارداد، پی برد که هیچ‌کدام از جزئیات پشت این قرارداد واقعی نیست و ماسک را به کلاه‌برداری متهم کرد. قبل از آنکه نبرد قانونی ذکر‌شده آشکار شود، جی‌پی مورگان قیمت سهام تعیین‌شده‌ی این شرکت پرنوسان راه تا ۴۲۴٫۶۶ دلار کاهش داد.

دو هفته بعد، تسلا مجددا سنگی دیگر جلو پای جی‌پی مورگان انداخت و اعلام کرد که قصد دارد به شرکتی با سهامی خاص تبدیل شود. جی‌پی مورگان دوباره قیمت توافق را روی ۴۸۴٫۳۵ دلار تنظیم کرد. در پرونده‌ی دادگاه، ذکر شده است که تسلا در کنفرانس تلفنی بین شرکت‌ها به تنظیم مجدد قیمت اعتراضی نکرد و تا شش ماه نیز ارتباط مستقیمی با این بانک برقرار نکرده است؛ به‌همین‌دلیل جی‌پی مورگان قرارداد را تمام‌شده فرض کرده بود.

ظاهرا تسلا بعد از شش ماه با فرستادن وکیل خود، به جی‌پی مورگان اعلام کرده بود که تنظیم مجدد قیمت به‌صورت غیرمعقولی سریع انجام شده و سعی کرده است از نوسان موجود در سهام تسلا به‌نفع خود بهره ببرد. جی‌پی مورگان با ارسال نامه‌ای اعتراض خود را به ادعاهای تسلا اعلام کرد؛ اما تسلا پاسخی نداد.

در‌حقیقت دو سال پس‌از‌آن، تسلا مجددا به موضوعات ذکر‌شده اعتراضی نکرد. تا آن زمان اعتبار قرارداد منقضی شده بود و این بدان‌معنا بود که تسلا طبق قرارداد باید پول را به جی‌پی مورگان پرداخت می‌کرد. زمانی که جی‌پی مورگان برای مطالبه‌ی پول خود با تسلا تماس گرفت، تسلا دوباره اعتراض‌های قبلی‌اش را مطرح و از پرداخت پول خودداری کرد.

در‌نهایت به پرونده‌ی مطرح‌شده‌ی جی‌پی مورگان در هفته‌ی قبل می‌رسیم. این بانک ادعا کرده است که تسلا ۲۲۷،۷۷۵ سهم معادل بیش ۱۶۲،۲۲۱،۶۲۹ دلار بابت قرارداد به جی‌پی مورگان بدهکار است. تا روز بعد از تشکیل پرونده، ماسک واکنشی به این قضیه نشان نداد؛ زیرا به‌شدت درگیر جنگ توییتری با برنس ساندرز بود و حدودا ۷ میلیارد دلار از سهامش را فروخت.

ماسک درباره‌ی این فروش گفته بود که می‌خواسته با آن مالیات‌هایش را پرداخت کند؛ اما درحقیقت، او ماه‌ها در حال فروش سهامش در بازار بود؛ زیرا قراردادهای آتی او در حال انقضا بود و زمانی که سهام تسلا در سال گذشته بیش از ۱۳۶ درصد رشد کرده بود، فرصت را برای فرار مناسب دیده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات