ویتالیک بوترین دیدگاه مثبتی درمورد ایجاد شهرهای رمزنگاری دارد

سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
بنیان‌گذار اتریوم توکن‌های شهری را ابزارهای مهمی برای بهبود برابری اقتصادی و ابتکارات اجتماعی و حکمرانی بهتر می‌داند.
تبلیغات

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم (ETH)، در پستی وبلاگی که روز گذشته منتشر کرد، حمایت خود را از استفاده از پدیده‌ی ارزهای دیجیتال برای خدمت به منابع دولت‌های محلی و شهروندان آن‌ها اعلام کرد.

به‌گزارش کوین تلگراف، بوترین به‌طور خاص درمورد تشکیل توکن‌های شهری و سازمان‌های مستقلغ غیرمتمرکز موسوم به DAO صحبت کرده است. DAO به‌ سازمان‌های خودگردانی گفته می‌شود که کاربران در آن قوانینی را پیش‌نویس و اجرا می‌کنند؛ درست مثل رأی‌دادن به اصلاحات پروتکل، براساس میزان توکن‌هایی که در‌اختیار دارند.

این ایده درحال‌حاضر در مراحل ابتدایی است؛ اما بوترین مدعی شده که توکن‌های شهری باید حداقل سه‌ هدف از پنج هدف زیر را برآورده کنند:

  • به‌عنوان منبع درآمد پایدار برای دولت عمل کند
  • تسهیل همکاری اقتصادی بین ساکنان شهر
  • پس‌انداز و تولید ثروت برای همه‌ی ذی‌نفعان
  • ابتکارات اجتماعی در سطح شهر را تشویق کند

کاهش نابرابری ثروت

بوترین پیشنهاد داده است که اکثریت قریب‌به‌اتفاق توکن‌های شهر تازه‌صادر‌شده باید به‌عنوان شکلی از درآمد پایه‌ی جهانی در‌اختیار ساکنان قرار گیرد. بنیان‌گذار اتریوم از مکانیزم‌های اقتصادی کنونی انتقاد کرد و گفت: «افراد ثروتمند بر افراد فقیر ترجیح داده می‌شوند.» برجسته‌ترین پروژه‌های شهر رمزارزی که در پست وبلاگ بوترین ذکر شده، روی بلاک‌چین استکس (STX) ساخته شده است.

استکس راهکاری لایه‌ی یک است که قرارداد هوشمند را روی شبکه‌ی بیت‌کوین فعال می‌کند. این پروتکل ۳۰ درصد از درآمد استخراج بیت کوین را که به دارندگان STX ارسال می‌شود، به کیف‌پولی اختصاص می‌دهد که برای هر شهر رزرو شده است.

کاربردهای نظری شامل تخفیف‌ها و مزایایی است که کسب‌وکارهای محلی به دارندگان شهر رمزارزی ارائه می‌دهند. این گروه قبلا یکی از این توکن‌های شهری را با نام میامی کوین (MiamiCoin) راه‌اندازی کرده است. فرانسیس سانچز، شهردار میامی، علنا آن را تأیید کرده و گفته است که می‌تواند انقلابی در روش تأمین مالی دولت‌ها برپا کند.

بوترین با کنارگذاشتن اثرات اجتماعی‌اقتصادی این طرح، از پتانسیل توکن‌های شهری برای بهبود حکمرانی موجود نیز ستایش کرد. وی در توضیحات خود در این زمینه گفت:

دموکراسی دیجیتال قرن بیست‌ویکم، از‌طریق رأی‌گیری و تأمین مالی آنلاین به‌طور واقعی می‌تواند کار بسیار بهتری نسبت به دموکراسی قرن بیستم انجام دهد. استفاده از بلاک‌چین‌ها برای ایمن‌کردن رأی‌گیری بهتر است؛ زیرا این روش امنیت بیشتری ارائه می‌دهد و از نظر سیاسی نیز امکان‌پذیرتر از تطبیق مجدد سیستم‌های رأی‌گیری موجود است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات