NFT-ها در راه کمک به مردم افغانستان

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بعد از منتشر شدن خبر تسلط طالبان بر افغانستان در سرتاسر جهان، مؤسسه خیره‌ CARE صندوقی از توکن‌های غیر قابل تعویض برای ارسال بسته‌های حمایتی به خانواده‌های آواره‌ی این کشور تهیه کرد.
تبلیغات

NFT-ها تنها برای اقتصاد بازی‌ها، خرید ملک در متاورس‌، دیجیتال کردن هویت افراد یا آثار هنری و کلکسیونی استفاده نمی‌شوند. اخیرا فردی به نام جک بوچر با همکاری مؤسسه خیریه‌ CARE از این توکن‌های غیر قابل تعویض برای جمع‌آوری کمک، تهیه بسته‌های حمایتی و ارسال آن‌ها برای مردم افغانستان استفاده کرده است.

به گزارش ان‌اف‌تی ایونینگ، ایده اصلی این بسته‌ها را جک بوچر، بنیان‌گذار آژانس طراحی گرافیک Visualize Value مطرح کرد و با استقبال سازمان خیریه بشردوستانه CARE روبه‌رو شد. هدف از این ایده، تهیه بسته‌های حمایتی برای کمک به خانواده‌های آواره در افغانستان است.

افرادی که مایل به همراهی در این ایده باشند می‌توانند یک بسته حمایتی را با پرداخت ۰٫۰۳ اتر (تقریبا معادل ۸۴ دلار) خریداری کنند. اهداکنندگان همچنین می‌توانند مجموعه‌ ده‌تایی NFT-ها را با قیمتی برابر ۰٫۲۸ اتر (حدودا ۸۳۷ دلار) بخرند. این افراد در ازای این اقدام بشردوستانه خود NFT دریافت خواهند کرد. 

در افغانستان چه می‌گذرد؟

با در دست گرفتن اختیار کابل، پایتخت افغانستان، توسط طالبان در روز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، بسیاری از مردم این کشور به کشورهای اطراف پناهنده شدند و خانواده‌های زیادی از هم پاشیدند.

افغانستان بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰) مورد هجوم نیروهای ایالات متحده قرار گرفت و بعد از تغییر رژیم در این کشور، دو دهه بی‌ثباتی تجربه کرد و هزینه‌های زیادی متحمل شد. 

جو بایدن اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان حداکثر تا  تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) از این کشور خارج خواهند شد؛ اما بعد از تسلط طالبان و برافراشتن پرچم آن‌ها در این کشور، روند خروج نیروهای آمریکایی سرعت گرفت.

در پی این اتفاق بسیاری از خانواده‌‌ها در این کشور آواره و افراد زیادی به کشورهای اطراف پناهنده شدند.

با توجه به همه اتفاقات اخیر در افغانستان، صندوق حمایتی NFT تاکنون ۹۰ هزار دلار برای کمک جمع‌آوری کرده است؛ این مقدار برای حمایت از هزار خانواده به مدت یک ماه کافی به نظر می‌رسد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون نفر از مردم افغانستان به کمک نیاز دارند و از هر سه کودک یک نفر دچار سوء تغذیه شدید خواهد شد. هر بسته حمایتی برای تأمین آب و غذا و ایجاد سرپناه برای یک خانوار طراحی شده است و عواید آن مستقیماً به سازمان خیریه CARE اختصاص می‌یابد.

سازمان خیریه CARE

care package

بسته حمایتی سازمان خیریه CARE بعد از جنگ جهانی دوم

CARE سازمانی بشردوستانه و بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۵ (۱۳۲۴) و بعد از جنگ جهانی دوم به هدف پایان دادن به فقر و گرسنگی جهانی تأسیس شد. این سازمان بیش از صد شعبه فعال در کشورهای مختلف دارد و تنها در یک سال گذشته با همکاری در ۱۳۰۰ پروژه به ۹۰ میلیون نفر کمک‌رسانی کرده است.

ترکیب پروژه‌های بشردوستانه و غیر متمرکز بودن NFT-ها می‌تواند کمک‌رسانی‌ها به جوامع مختلف را تا حد زیادی تسهیل کند.

در سال گذشته چندین پروژه خیریه به پشتیبانی NFT-ها انجام شد؛ فروش رمان‌هایی حراجی نوه نلسون ماندلا یا اجراهای کمدی استیو هاروی دو مورد از این پروژه‌های خیریه محسوب می‌شوند.

شما درباره استفاده از توکن‌های غیر قابل تعویض برای کمک‌رسانی‌ سازمان‌های خیریه چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات