کریگ رایت، حق چاپ وایت پیپر بیت کوین را از آن خود کرد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کریگ رایت، مدعی اختراع بیت کوین، در دعوای حقوقی که در دادگاه عالی برگزار شد، Bitcoin.org را شکست داد و این وب‌سایت را وادار به حذف وایت پیپر بیت کوین کرد.
تبلیغات

همه‌ی افراد برای خواندن وایت پیپر بیت کوین، اول به سراغ Bitcoin.org می‌روند؛ اما این امکان برای بریتانیایی‌ها دیگر وجود نخواهد داشت.

دکتر کریگ رایت، مدعی بحث‌برانگیز ابداع بیت کوین، در دادگاه عالی با پیروزی در مقابل Bitcoin.org، این وب‌سایت آموزشی بیت کوین را مجبور به حذف وایت پیپر بیت کوین کرد. این پیروزی برای رایت، اولین قدم در مسیر تلاش برای کنترل نمایش محتوای وایت پیپر محسوب می‌شود.

در جریان جلسه‌ی آنلاین دادگاهی که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ (هفتم تیر ۱۴۰۰) برگزار شد، قاضی به کبرا (Cøbra)، مدیر ناشناس Bitcoin.org، دستور چاپ اطلاعیه‌ای مبنی بر این حکم را در وب‌سایتش داد. کبرا همچنین وادار به پرداخت حداقل ۳۵ هزار پوند (۴۸,۶۰۰ دلار) هزینه‌های حقوقی و حذف وایت پیپر از وب‌سایت خود شد. با توجه به اینکه کبرا برای حفظ نام مستعار خود دفاعیه‌ای ارائه نکرد، کریگ رایت به‌طور پیش‌فرض برنده‌ی این دادگاه معرفی شد.

رایت با ادعای نوشتن وایت پیپر بیت کوین تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، Bitcoin.org را متهم به نقض حق چاپ آن کرده بود. جامعه‌ی رمزارزها رایت را به‌عنوان مخترع بیت کوین به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما او همچنان در حال پیگیری این موضوع از طریق دادگاه است.

به گزارش دیکریپت، هنوز این دستور به‌طور رسمی به کبرا ابلاغ نشده است. او دراین‌باره می‌گوید:

نگه‌داری وایت پیپر بیت کوین بعد از ابلاغ رأی، نقض قانون است.

سایمون کوهن، عضو ارشد Ontier LLP و یکی از مشاوران تیم حقوقی رایت، می‌گوید از تاریخ دقیق ابلاغ این حکم اطلاعی ندارد. این شخص در بیانیه‌ای گفت:

دکتر رایت مایل به محدود کردن دسترسی‌ به وایت پیپر خود نیست؛ اما به طرفداران و توسعه‌دهندگان دارایی‌های جایگزین مانند Bitcoin Core نیز اجازه‌ی استفاده از آن نخواهد داد.

بیت کوین کور (Bitcoin Core)، عنوان فورکی (انشعاب ناموفقی) از بیت کوین است که به اعتقاد رایت باید به نسخه‌ی بیت کوین او (Bitcoin SV، نسخه ساتوشی بیت کوین) نسبت داده شود.

به گفته‌ی کوهن، رایت معتقد است که Bitcoin Core و دیگر شاخه‌های بیت کوین مانند Bitcoin Cash دیدگاه بیت کوین را خلاف آنچه رایت در وایت پیپر خود بیان کرده است، معرفی می‌کنند.

قیمت کوین (coin) رایت یا همان بیت کوین SV پس از انتشار اخبار مربوط به جلسه‌ی دادگاه ۲۱ درصد افزایش یافت. این ارز دیجیتال با ارزش بازاری برابر ۲٫۹ میلیارد دلار، هنوز ۲۲۴ برابر کم‌ارزش‌تر از بیت کوین است.

دیدگاه شما کاربر زومیت درباره‌ی ادعای کریگ رایت و برد او در مقابل Bitcoin.org چیست؟ ‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات