۳۶ ایالت آمریکا گوگل را به تطمیع سامسونگ متهم کردند

شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس شکایت ۳۶ ایالت آمریکا علیه گوگل، این شرکت نه‌تنها در پلی استور قوانین ضد انحصارطلبی را زیر سؤال می‌برد بلکه برای از دور خارج کردن گلکسی استور، سامسونگ را تطمیع کرده است.
تبلیغات

ظاهرا گوگل باز هم درگیر جنگ حقوقی شده است و این بار ۳۶ ایالت آمریکا به خاطر انحصارطلبی علیه این شرکت شکایت کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، این شکایت حول مبلغی که گوگل برای اپلیکیشن‌ها و اشتراک‌های درون‌برنامه‌ای از توسعه‌دهنده‌ها دریافت می‌کند تنظیم شده است. علاوه بر این در شکایت فوق ادعا شده که گوگل برای مقابله با سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید، از نفوذ و قدرتش سوء استفاده کرده است.

گوگل هم مثل اپل، با اتهامات طولانی‌مدتی مبنی بر سوء استفاده از قدرت در پلی استور و دریافت هزینه اضافه از توسعه‌دهندگان مواجه است. این شرکت در حال حاضر ۳۰ درصد از درآمد فروش اپلیکیشن‌ها را از تمام توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. اما اخیرا گوگل با الگو قرار دادن اپل، درصد سهم دریافتی از توسعه‌دهندگان را به ازای ۱ میلیون دلار اول فروش، به ۱۵ درصد کاهش داده است تا علاوه بر مقابله با شکایت‌های مطرح‌شده، به وسیله ادعای کمک به توسعه‌دهندگان کوچک‌‎تر با مشکل چندانی در این بخش از درآمدهایش مواجه نشود. البته حرکت مذکور در ابتدای ماه جولای (کمتر از دو هفته پیش) به مرحله اجرا رسید و بعید است در روند شکایات جدید، سودی به حال گوگل داشته باشد.

این دعوی باعث شده است که برخی اطلاعات دیگر هم علیه گوگل فاش شود. طبق گزارش ArsTechnica، این شرکت به منظور جلوگیری از توسعه گلکسی استور سامسونگ، به این شرکت کره‌ای مزایا و امتیازات بی‌شماری پیشنهاد کرده است که از آن جمله می‌توان به دسترسی اختصاصی به اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، پروموت کردن رویدادهای سامسونگ در پلی استور، آگهی‌های سودآور در یوتیوب و حتی برچسب‌گذاری سفید (white labeling) پلی استور با برند گلکسی استور اشاره کرد. ادعا شده که پای مبلغ زیادی پول هم در میان بوده است.

البته شاید این‌طور برداشت شود که چنین مصالحه‌ای احتمالا نه به‌عنوان رشوه، بلکه به‌عنوان جایگزین تقسیم سود در پلی استور بوده است. در واقع شاید گوگل برای فاش نشدن درآمدش در پلی استور، چنین پیشنهادی را جایگزین اختصاص درصد مستقیمی از درآمدها به سامسونگ کرده است.

با توجه به فرمانروایی سامسونگ بر بازار گوشی‌ هوشمند، حرکت جسورانه گوگل شاید چندان  غیر منتظره به نظر نرسد. با وجود میلیون‌ها گوشی سامسونگ در بازار و گره خوردن نام گلکسی با اندروید، حضور پلی‌استور اختصاصی این شرکت می‌توانست تهدید بزرگی برای گوگل باشد.

البته توجیه‌های فوق تأثیر چندانی در اصل غیر قانونی بودن این اعمال ندارد. در صورت صحت داشتن اتهامات فوق، ادعاهای گوگل مبنی بر اینکه اندروید پلتفرمی باز برای فعالیت و رقابت همه کسب‌وکارها است، از اعتبار ساقط خواهد شد. در واقع می‌توان کاملا خلاف این موضوع را برداشت کرد؛ در مقابل هر کسب‌وکاری که به هر طریقی رقیب تلقی شود، گوگل برای اعمال قدرت و برتری خود وارد عمل خواهد شد.

از آن‌سو، گوگل در واکنش به این اتهامات بیانیه‌ای ارائه کرده  و در آن از پلی استور به‌عنوان «سیستمی که انتخاب و آزادی بیشتری از سایرین در اختیار می‌گذارد» نام برده است. طبق این بیانیه که توسط مدیر بخش سیاست‌های عمومی این شرکت، ویلسون وایت، منتشر شده، رقیب اصلی آن‌ها در بخش اپلیکیشن‌ها، اپ استور اپل است:

ما هم‌زمان در حالت رقابت برای جذب توسعه‌دهنده‌ها و کاربران هستیم. اگر موفق به فراهم کردن تجربه مناسب و کافی برایشان نشویم، انتخاب‌های دیگری برایشان جذابیت پیدا می‌کنند.

در این بیانیه گفته شده است که پلی استور باعث افزایش رقابت می‌شود؛ چرا که تنها انتخاب کاربران برای نصب اپلیکیشن به شمار نمی‌آید و حضور سایر اپ استورهای پیش‌فرض در دستگاه‌ها و امکان پروموت کردن سایر مارکت‌های اپلیکیشن توسط توسعه‌دهند‌‌‌‌‌ه‌ها، اثباتی بر این مدعا است. علاوه بر این، گوگل پیش از معرفی رسمی اندروید ۱۲ اعلام کرد که برنامه‌هایی برای معرفی قابلیت‌هایی مشابه پلی استور برای مارکت‌های شخص ثالث در این سیستم عامل دارد.

این تنها شکایتی نیست که اخیرا علیه سیاست‌های غول بزرگ دنیای فناوری شکل گرفته است. خالق فورتنایت یعنی شرکت اپیک گیمز، در آگوست ۲۰۲۰ شکایتی علیه گوگل ارائه کرد که بر اساس آن، این شرکت بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را مجبور می‌کند تا برای انواع مختلفی از پرداخت‌ها، فقط از سیستم پرداخت پلی‌استور استفاده کنند. اگر این شکایت به سرانجام برسد، گوگل وادار به برداشتن محدودیت‌هایش در سیستم پرداخت و ارائه مجوز به پرداخت‌های شخص ثالث خواهد شد.

طی سال‌های اخیر گوگل با شکایات بزرگی مبنی بر انحصارطلبی در حوزه موتور جستجو و همچنین تبلیغات اینترنتی مواجه شده است. با این وصف به نظر می‌رسد در صورت پیش رفتن مراحل قانونی شکایت جدید، گوگل با فشار قانونی زیادی در تمام زمینه‌های تجارتش مواجه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات