آیا کاهش ۲۸ درصدی سختی استخراج باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود؟

سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
بررسی رابطه «نرخ هش و قیمت» نشان می‌دهد هنوز تا رسیدن به کف قیمت بیت کوین فاصله داریم.
تبلیغات

۱۲ مرداد (سوم جولای)، بیت کوین بیشرین افت در میزان سختی استخراج (حدود ۲۸ درصد) را در تاریخ خود تجربه کرد؛ اما مدل ارائه‌شده نشان می‌دهد قیمتش تا مهر (اکتبر) به کف خود نخواهد رسید.

تیموتی پترسون، تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال، چهار روز پیش در رشته‌ توییتی با استناد به رابطه بین قیمت بیت کوین و نرخ‌ هش (Hash rate) استدلال کرد که افت قیمت بیت کوین هنوز تمام نشده است.

نمودار هش ریت بیت کوین

متوسط نرخ‌ هش شبکه بیت کوین در هفت روز گذشته (منبع: Blockchain.com)

مدل هش ریت؛ راه طولانی تا کف قیمت بیت کوین

روز شنبه، میزان سختی استخراج بیت کوین با ۲۷/۹۴ درصد کاهش در بلوک ۶۸۹۴۷۲ رقم خورد که در طول تاریخ این ارز دیجیتال بی‌سابقه بوده است. براساس اعلام قبلی وب‌سایت Cointelegraph، کاهش میزان سختی استخراج به‌دلیل مهاجرت ماینرها به خارج از چین و درنتیجه افت نرخ‌ هش اتفاق افتاده است. این اتفاق برای ماینرهای فعالیت به‌معنای افزایش سود است. هرگاه نرخ هش شبکه بیت کوین افت می‌کند، شبکه به‌صورت خودکار میزان سختی استخراج را کاهش می‌دهد که درنتیجه، ماینرها می‌توانند با قدرت سخت‌افزاری پیشین خود بیت کوین بیشتری استخراج کنند.

انتظار نمی‌رود ماینرهایی که در حال مهاجرت از چین هستند، تا چند ماه آینده فعالیتشان را از سر بگیرند. در این حین، نرخ هش و سختی شبکه به‌مرور دوباره افزایش خواهد یافت. باوری کلاسیک در میان صاحبان بیت کوین وجود دارد که می‌گوید «قیمت بیت کوین دنبال‌کننده نرخ هش است»؛ اما اگر این باور صحیح باشد، مدلی که براساس این پدیده رفتار قیمتی بیت کوین را پیش‌بینی می‌کند، آینده روشنی برایمان ترسیم نمی‌کند.

پترسون عقیده دارد وقتی در مقیاس بلندمدت به قله‌های قیمتی نگاه کنیم، رابطه بین قیمت بیت کوین و نرخ هش می‌تواند مفید و کارامد باشد. در نمودار پایین، قله‌های افزایش هش ریت در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ تقریبا منطبق بر قله‌های قیمتی در بازار گاوی این دو سال هستند؛ قله‌هایی که رکورد قیمتی خود را چهار سال حفظ کردند. در سال ۲۰۲۱ نیز، رفتار مشابهی را شاهد هستیم؛ اما با سقوط قیمت بیت کوین در اردیبهشت ماه، نسبت نرخ هش در حال حرکت به‌سمت عدد ۱ است. در این نقطه، فرایند اصلاح قیمت بیت کوین تکمیل می‌شود.

پترسون می‌گوید براساس روند فعلی p(h) در نمودار نسبت نرخ هش، حباب قیمتی بیت کوین تا ۹ مهر (۳۱ اکتبر) کاملا از بین می‌رود. به‌گفته وی، ازآنجاکه نسبت استفاده‌شده در نمودار زیر با استفاده از «تقسیم قیمت بر نرخ هش» به‌دست می‌آید، ازبین‌رفتن حباب حتما مستلزم کاهش قیمت بیت کوین نیست؛ بلکه با ثابت‌ماندن قیمت و افزایش هش ریت نیز حباب موجود در این مدل از بین می‌رود.

نمودار نسبت نرخ هش بیت کوین

نمودار نسبت نرخ هش. منبع: Timothy Peterson

به‌عبارت‌دیگر، بازگشت ماینرها به‌احتمال زیاد از افت بیشتر قیمت بیت کوین (مشابه سیکل‌های گذشته) جلوگیری می‌کند؛ اما برای افزایش قیمت باید بیشتر منتظر ماند تا قیمت بیت کوین به کانال بالاتری برسد. البته باید توجه کرد خود پترسون عقیده دارد در مدلی به‌ این سادگی اشتباهات زیادی وجود دارد و خود او از آن استفاده نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات