طرح ضد انحصار آمریکا می‌تواند اپل را از ارائه‌ی برنامه‌ی پیش‌فرض در iOS منع کند

پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود در صورت تصویب قوانین جدید ضد انحصار مجلس نمایندگان آمریکا، ارائه برنامه‌های پیش‌فرض در iOS و سایر پلتفرم‌ها غیر قانونی تلقی خواهد شد.
تبلیغات

مجلس ایالات متحده آمریکا در اوایل ماه ژوئن (خرداد) پنج لایحه گسترده ضد انحصار با هدف جلوگیری از تسلط کامل بر بازار توسط غول‌های فناوری مانند اپل معرفی کرد. به گفته رئیس کمیته فرعی ضد انحصار دادگستری مجلس نمایندگان ایالات متحده، دیوید سیسیلین، یکی از این لوایح به این معنی است که اگر برنامه‌های پیش‌فرض پلتفرم‌ها رقبایی در فروشگاه‌های نرم‌افزاری داشته باشند، آن پلتفرم نمی‌تواند برنامه‌ی خود را به‌صورت از پیش نصب‌شده به کاربران ارائه بدهد. برای مثال، اپل تا وقتی رقیبی برای برنامه‌ی فیس‌تایم در اپ‌استور وجود داشته باشد، نمی‌تواند برنامه مذکور را به‌صورت پیش‌فرض در iOS ارائه بدهد.

با استناد به این لایحه‌ها، شرکتی مانند اپل باید برنامه‌های خود را در کنار گزینه‌های شخص ثالث ارائه بدهد. این می‌تواند به معنای دیدن درخواست بارگیری برنامه‌ی زوم یا اسکایپ در کنار فیس‌تایم یا واتساپ در کنار آی‌مسیج باشد.

قانون پایان دادن به انحصار بسترهای نرم‌افزاری در میان پنج لایحه ضد انحصاری بود که در ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) توسط قانون‌گذاران ارائه شد و به موجب آن، فعالیت‌های شرکت‌های فناوری که سبب ایجاد تضاد منافع می‌شوند، غیر قانونی خواهند بود. به‌عنوان مثال، این لایحه می‌تواند آمازون را هدف قرار بدهد که یک بازار آنلاین را اداره می‌کند اما محصولات خود را نیز در پلتفرمش به‌ فروش می‌رساند.

قرار است کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده پنج لایحه را در اواخر ماه ژوئن بررسی و اصلاح کند و در صورت تصویب قوانین، غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، فیسبوک، گوگل، اپل و... با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه خواهند شد.بسته قانونی جدید هم‌سو با گزارش تحقیق چندماهه کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان تهیه شده است که شیوه‌های تجاری شرکت‌های بزرگی مانند اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل را زیر نظر داشت.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات