سونی گزارش مالی سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ را منتشر کرد؛ درآمد بالای بخش سرگرمی

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
سونی در سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۰، در بخش‌های مختلف و به‌خصوص سرگرمی، به درآمد قابل‌توجهی رسیده است؛ اما همچنان از فروش کم گوشی‌های هوشمند سری اکسپریا رنج می‌برد.
تبلیغات

سونی آمار مرتبط با گزارش سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرد که نشان می‌دهد توانسته است به سود عملیاتی ۶۶٫۵ میلیارد ین (۶۱۰٫۸ میلیون دلار) برسد. این دستاورد در حالی رقم می‌خورد که سود عملیاتی شرکت ژاپنی در بازه زمانی مشابه سال ۲۰۱۹ به ۳۵٫۴ میلیارد ین می‌رسید. در واقع می‌توان گفت سود عملیاتی سونی در سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۰ نسبت به همین بازهٔ زمانی در سال ۲۰۱۹، تقریباً دوبرابر شده است.

اما شرکت ژاپنی در برخی از بخش‌ها مانند موبایل نتوانسته مانند بخش‌های دیگر موفق عمل کند. طبق گزارش AndroidCentral، در سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۰ سونی که از ژانویه شروع می‌شود و در  مارس به پایان می‌رسد، شرکت ژاپنی تنها ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند از سری اکسپریا فروخته است. این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ افت چشمگیری داشته و از رقم ۱ میلیون به ۴۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

در نگاهی کلی، سونی در سال مالی ۲۰۱۹ توانسته است در مجموع ۳٫۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند از سری اکسپریا در سراسر دنیا بفروشد که این رقم در سال مالی ۲۰۲۰ به ۲٫۹ میلیون دستگاه کاهش یافته است. سران سونی طی ارائهٔ گزارش به عملکرد ضعیف بخش موبایل اشاره داشته‌اند. 

چنین آمار ضعیفی را ال‌جی نیز تجربه کرد که درنهایت سبب شد از بازار گوشی هوشمند چشم‌پوشی و رسماً بخش موبایل خود را تعطیل کند؛ البته نمی‌توان با اطمینان کامل گفت سونی نیز چنین تصمیم تلخی برای بخش موبایل خود خواهد گرفت یا خیر. البته بر اساس آمار و ارقام ارائه‌شده، اگر سونی تصمیم جدی برای تجارت گوشی‌ هوشمند نگیرد، نه‌تنها سهم این شرکت ژاپنی از بازار پرسود تلفن‌ هوشمند کمتر خواهد شد؛ بلکه خسارات بیشتری نیز تجربه خواهد کرد.

سونی ممکن است فعالیت خود در بخش موبایل را به تأمین قطعات مورد نیاز برای شرکت‌های دیگر محدود کند. شرکت ژاپنی توانسته است با تأمین حسگرهای مورد نیاز برای دوربین آیفون‌های جدید اپل در سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۰، به سود قابل‌ توجهی برسد؛ اما از دست دادن مشتری خوبی مانند هواوی امکان دارد به کاهش درآمد سونی در آینده منجر شود.

از طرفی رقیب سونی، یعنی سامسونگ پیشرفت‌ قابل‌ توجهی در زمینهٔ تولید حسگر دوربین گوشی‌ هوشمند و تبلت داشته است. اخیراً شرکت کره‌ای اعلام کرده که به‌زودی حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی خود برای گوشی‌های هوشمند را معرفی خواهد کرد؛ حسگری که معرفی‌نشده، دارای مشتری است و شیائومی می‌خواهد از آن حداقل در یکی از پرچم‌داران خود استفاده کند.

با نگاهی به موارد ذکرشده می‌توان به این نتیجه رسید که اگر سونی در بخش موبایل بازنگری جدی نداشته باشد، در آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد شد؛ مشکلاتی که شرکت‌هایی مانند ال‌جی را مجبور به قبول شکست و خروج از بازار گوشی‌ هوشمند کرد. سونی پیشینهٔ قابل قبولی در تولید گوشی‌ هوشمند دارد و کافی است نگاهی به اکسپریا وان مارک ۳ داشت که اخیراً معرفی شده و توانسته توجه بسیاری از منتقدان فضای مجازی و رسانه‌ها را به خود جلب کند. در واقع سونی می‌تواند رقیبی جدی برای شرکت‌های چینی و سامسونگ باشد؛ اما رسیدن به چنین هدفی با استراتژی‌ها و سیاست‌های فعلی شرکت ژاپنی کمی دشوار و چالش‌برانگیز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات