اینتل به‌ دلیل نقض دو پتنت، ۲٫۲ میلیارد دلار جریمه شد

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکتی با نام VLSI می‌گوید اینتل پتنت‌هایش را نقض کرده است. دادگاهی در ایالت تگزاس پس از بررسی پرونده اعلام کرد اینتل باید ۲٫۱۸ میلیارد دلار به ‌خاطر نقض دو پتنت VLSI خسارت پرداخت کند.
تبلیغات

هیئت‌منصفه‌ی یک دادگاه فدرال در شهر ویکوی تگزاس، اخیرا اعلام کرده اینتل ملزم‌ است ۲٫۱۸ میلیارد دلار خسارت به VLSI (شرکتی در حوزه‌ی طراحی قطعات نیمه‌هادی) پرداخت کند؛ زیرا بر اساس شواهد، اینتل دو پتنت ثبت‌شده توسط VLSI را نقض کرده است. بر اساس گزارش تامز هاردور، خسارت نقض یکی از پتنت‌ها به ۱٫۵ میلیارد دلار می‌رسد و جریمه‌ی‌ نقض پتنت دوم، ۶۷۵ میلیون دلار اعلام شده است.

پرونده‌ی گسترده‌تری که به همین موضوع ارتباط دارد همچنان در جریان است؛ زیرا VLSI در چندین ایالت شامل کالیفرنیا، دلاویر و تگزاس از اینتل شکایت کرده و مدعی شده که تیم آبی ۶ پتنت دیگر را هم نقض کرده است و باید خسارت بیشتری پرداخت کند. طبق جدیدترین پرونده‌‌ی 10K ثبت‌شده توسط اینتل، شکوائیه‌های VLSI همچنان در جریان هستند و این شرکت می‌خواهد به ‌دلیل نقض شدن هشت پتنت، مجموعا ۷٫۱ میلیارد دلار غرامت دریافت کند.  این مبلغ در کنار امتیازهای آینده، حق‌الوکاله‌، هزینه‌های عمومی و سود قرار می‌گیرد تا هزینه‌ی نهایی تحمیل‌شده بر اینتل ۱۱ میلیارد دلار شود. 

اینتل به‌شدت با این حکم مخالفت می‌کند و در گفت‌و‌گو با تامز هاردور، اعلام کرده است که درخواست تجدید نظر می‌دهد و اطمینان دارد که برنده‌ی این پرونده خواهد شد. بر اساس گزارش واکو هرالد تریبون، یکی از پتنت‌ها به صرفه‌جویی در مصرف برق رایانه و پتنت دیگر به بالا بردن سرعت پردازنده مربوط می‌شود. کارشناس تامز هاردور پس از بررسی دقیق، پتنت‌ها را پیدا کرد. او می‌گوید پتنت ۷۵۹ با هدف بهبودهایی در مدیریت سرعت کلاک ثبت شده است و پتنت ۳۷۳ راهکاری برای کاهش حداقل ولتاژ عملیاتی حافظه را شرح می‌دهد. 

وکلای اینتل غیر مستقیم می‌گویند VLSI «پتنت ترول» است

گفته می‌شود VLSI این دو پتنت را از شرکت صنایع نیمه‌هادی NXP خریداری کرده است. بررسی پرونده‌ی دادگاه نشان می‌دهد در صورت پیروزی VLSI، بخش نامشخصی از غرامت به NXP می‌رسد. منبع اصلی پتنت‌ها به شرکت‌های صنایع نیمه‌هادی Freescale و SigmaTel برمی‌گردد که توسط NXP تصاحب شده‌اند.

اینتل نقض کردن پتنت‌ها را انکار می‌کند. تیم آبی پیش‌تر به ‌همراه اپل شکوائیه‌ای علیه شرکت مادر VLSI یعنی Fortress ثبت کرده است و مدعی شده این شرکت به ‌شکل غیر قانونی پتنت‌ها را جمع کرده است. وکلای اینتل در بخش پایانی سخنان خود در دادگاه گفتند VLSI هیچ محصولی در بازار ندارد و تنها راه کسب درآمد این شرکت، از طریق شکوائیه است. بدین ترتیب وکلای اینتل به‌طور غیر مستقیم VLSI را «پتنت ترول» خطاب کردند. 

جریمه‌ی ۲٫۲ میلیارد دلار هزینه‌ی سنگینی محسوب می‌شود؛‌ اما اینتل موفق شد در سال ۲۰۲۰ بالغ ‌بر ۷۷٫۹ میلیارد دلار درآمد کسب کند؛ به ‌همین دلیل جریمه‌ی ۲٫۲ میلیارد دلاری چیزی نیست که اینتل نتواند از پس پرداخت آن بربیاید.

حدودا یک دهه پیش اینتل در دادگاه حاضر و به‌ دلیل انجام رفتار انحصارگرایانه علیه ای ام دی با جریمه‌ی ۱٫۲ میلیارد دلاری مواجه شد. جالب است بدانید پس از گذر این همه سال، اینتل همچنان با آن جریمه مخالف است. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، اینتل قصد دارد درخواست تجدید نظر بدهد. بدین ترتیب احتمال دارد دعوای حقوقی اینتل و VLSI برای مدت‌زمانی طولانی ادامه داشته باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات