آیا فروش هر واحد کنسول‌ پلی استیشن 5 برای سونی ضررده است؟

یک‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
سونی در گزارش مالی جدیدش از جمله‌ای استفاده کرد که باعث شد تحلیلگران تصور کنند فروش هر واحد PS5 برای این شرکت ضررده است. آیا این موضوع حقیقت دارد؟
تبلیغات

سونی به‌تازگی گزارش عملکرد خود در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرده است که شامل اطلاعاتی درباره‌ی فروش کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 می‌شود (در نظر داشته باشید که سال مالی سونی با تقویم عادی فرق دارد). براساس مقاله‌ی ExtremeTech، سونی موفق شد ه است در این بازه‌ی زمانی به‌طور کلی عملکردی قوی برجای بگذارد و درآمد سالانه کلی و عملیاتی خود را به ‌ترتیب ۹ و ۲۰ درصد افزایش بدهد.

واحد تجاری خدمات بازی و شبکه حدودا ۲۳ درصد از کل درآمد سونی را برای این شرکت به ‌ارمغان آورده است. بسیاری از رسانه‌های خبری نوشته‌اند سونی از تولید هر دستگاه کنسول پلی استیشن 5 ضرر کرده است. این گزارش‌ها متکی ‌بر جمله‌ای در گزارش مالی سونی هستند که به عوامل کاهش درآمد خدمات بازی و شبکه این شرکت در سه‌ماهه‌ی مالی پیشین اشاره می‌کنند.

براساس اعلام سونی، یکی از این عوامل، «ضرری حاصل از قیمت‌گذاری استراتژیک پلی استیشن 5 است که پایین‌تر از هزینه‌های تولیدی بود.» 

درادامه می‌توانید اسلایدی را مشاهده کنید که به جمله‌ی یادشده اشاره می‌کند:

ممکن است سونی از فروش هر دستگاه پلی استیشن 5 ضرر کند؛ در واقع این تفسیری است که بسیاری از افراد از گزارش سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ انجام داده‌اند. بااین‌حال احتمالا حقیقت چیز دیگری است. تحلیلگر ExtremeTech می‌نویسد سونی به‌طور مشخص به عبارت قیمت‌گذاری «استراتژیک» برای پلی استیشن 5 اشاره می‌کند.

سونی امروزه دو مدل کنسول پی اس 5 به ‌فروش می‌رساند: پی اس 5 عادی با قیمت ۵۰۰ دلار و پی اس 5 دیجیتال (PlayStation 5 Digital Edition) با قیمت ۴۰۰ دلار. درحال‌حاضر نمیدانیم سونی چند دستگاه از هر مدل تولید کرده است؛ اما دا‌ده‌های ارائه‌شده بر این موضوع دلالت می‌کنند که ۷۵ درصد از کاربران به تهیه‌ی مدل استاندارد علاقه نشان داده‌اند و صرفا ۲۵ درصد از کاربران سراغ تهیه‌ی مدل دیجیتال رفته‌اند. 

داده‌های سونی با فرضیه‌ی ضرردهی تک‌تک کنسول‌های پلی استیشن 5 هم‌خوانی ندارند

اگر سونی از فروش هر دستگاه پلی استیشن 5 ضرر کند، یعنی تولید مدل استاندارد این کنسول بیش از ۵۰۰ دلار هزینه برمی‌دارد. بیایید فرض کنیم هزینه‌ی تمام‌شده برای ساخت پلی استیشن 5، ۵۲۰ دلار است. بدین ترتیب تولید و فروش هر دستگاه پلی استیشن 5 استاندارد،‌ ۲۰ دلار برای سونی هزینه‌بر می‌شود. از طرفی فروش هر مدل پلی استیشن 5 دیجیتال ۹۰ دلار هزینه روی دست سونی می‌گذارد (۱۲۰ دلار منهای ۳۰ دلار برای درایو).

اگر نسبت ۷۵/۲۵ را برای پلی استیشن 5 در نظر بگیریم، عرضه‌ی کنسول‌ استاندارد ۶۷٫۵ میلیون دلار و عرضه‌ی کنسول‌ دیجیتال ۱۰۱ میلیون دلار برای سونی هزینه‌بر می‌شود؛ یعنی در نهایت سونی از فروش پلی استیشن 5 بالغ ‌بر ۱۶۸٫۷۵ میلیون دلار ضرر کرده است.

اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، باید اثرگذاری این ضرر را در گزارش مالی سونی مشاهده می‌کردیم؛ درحالی‌که سونی می‌گوید درآمد عملیاتی‌اش بهبود پیدا کرده و از ۵۰۹٫۴۵ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی سوم سال مال ۲۰۱۹ به ۷۶۳٫۶۸ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲ رسیده است. برخلاف ضرر فرضی ۱۶۸٫۷۵ میلیون دلاری، شاهد افزایش ۲۵۴٫۲۳ میلیون دلاری درآمد عملیاتی هستیم. داده‌های رسمی با فرضیات مطابقت ندارند. 

قبلا شاهد نمونه‌ای از استراتژی سونی یعنی عرضه‌ی دو دستگاه ضررده به‌صورت هم‌زمان، بوده‌ایم. برنامه‌ی سونی این بود که هر دو مدل کنسول پلی استیشن 3 را با ضرر بفروشد و آن را با فروش نرم‌افزار جبران کند. نمودار زیر نشان می‌دهد که در شرایطِ توصیف‌شده، اوضاع به چه صورت پیش رفت:

عرضه‌ی پلی استیشن 3 در سال ۲۰۰۷ برای سونی بسیار هزینه‌بر بود. تا فرا رسیدن سال ۲۰۱۱ واحد تجاری بازی و شبکه سونی به سوددهی نرسید و پلی استیشن 3 نتوانست هزینه‌های تولیدی را جبران کند. وقتی یک شرکت به ‌ازای فروش هر واحد کنسول ضرر کند، سخت است که بتواند جلوی رسانه‌ای شدن این موضوع را بگیرد؛ به‌خصوص وقتی موفقیت در فروش بیشتر به ‌معنی دستیابی به سود بیشتر است. هیچ مقدار فروش بازی نمی‌توانست این حقیقت را کتمان کند که عرضه‌ی پلی استیشن 3 هزینه‌ی هنگفتی به سونی تحمیل کرد.

حرکت هوشمندانه‌تر برای سونی در قبال پلی استیشن 5 می‌توانست این باشد که قیمت مدل ۴۰۰ دلاری کنسول پایین‌تر از هزینه‌‌های فرمول ساخت و مونتاژ کالا (BOM) تعیین شود. از آن طرف سونی می‌توانست قیمت کنسول پلی استیشن 5 استاندارد را بالای هزینه‌های BOM نگه دارد و در همین حین مشتریان را به تهیه‌ی مدل استاندارد ترغیب کند تا فرایند سوددهی آغاز شود.

هر کسی که مدل دیجیتال کنسول‌های سری پلی استیشن را خریداری می‌کند، قطعا سراغ استفاده از شبکه‌ی توزیع بازی سونی می‌رود. حداقل شماری از فروش پلی استیشن 5 به افرادی ارتباط دارد که مشتری جدید سونی هستند و حداقل شماری از این افراد سراغ تهیه‌ی سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس رفته‌اند یا به‌صورت آنلاین بازی خریده‌اند. پلی استیشن 5 دیجیتال حتی اگر برای سونی ضررده باشد، باز هم می‌تواند از طریق هدایت کردن گیمرها به تهیه‌ی بازی از فروشگاه آنلاین سونی، درآمد خوبی برای این شرکت به ‌همراه بیاورد. 

مقاله‌های مرتبط:

ExtremeTech نمی‌تواند به‌طور مستقل ادعای رسانه‌ها مبنی ‌بر ضرردهی سونی از فروش هر دستگاه پلی استیشن 5 را تأیید کند و چنین ادعایی هم ندارد؛ بااین‌حال معتقد است که باید داده‌های سونی به‌شکلی ظریف‌تر تحلیل شوند. سونی ممکن است از فروش شماری از کنسول‌هایش ضرر کند؛ اما فکر نمی‌کنیم یکایک این محصولات ضررده باشند. سونی در گزارش مالی جدید گفت به‌ دلیل کمبود تراشه، پاسخ‌گویی به تقاضا برای پلی استیشن 5 سخت است و تمام تلاشش را می‌کند تا تعداد کنسول‌های عرضه‌شده به بازار را افزایش دهد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی گزارش مالی جدید سونی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات