واحد ابری علی بابا پس از ۱۱ سال به سوددهی رسید

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
واحد تجاری علی بابا در حوزه‌ی رایانش ابری موسوم به Alibaba Cloud برای نخستین‌بار از زمان بنیان‌گذاری در سال ۲۰۰۹، برای این شرکت سوددهی کرد.
تبلیغات

علی بابا کلاد (Alibaba Cloud)، زیرشاخه‌ی غول بزرگ تجارت الکترونیکی در چین و فعال در حوزه‌ی رایانش ابری (Cloud Computing)‌، اعلام کرد در سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) نخستین‌بار در تاریخ به سوددهی رسیده است.

براساس گزارش خبرگزاری تک‌کرانچ، واحد تجاری علی بابا در حوزه‌ی رایانش ابری در جریان سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی EBITA (درآمد قبل از بهره و مالیات و استهلاک) مثبتی دریافت کرده است. این نخستین‌بار از سال ۲۰۰۹ (زمان بنیان‌گذاری علی بابا کلاد) تاکنون است که واحد رایانش ابری علی بابا به EBITA مثبت دست پیدا می‌کند. علی بابا می‌گوید دستاورد جدید واحد ابری‌اش تا حدی نتیجه‌ی تحقق ‌بخشیده‌شدن به استراتژی صرفه‌جویی‌ به مقیاس یا مزیت مقیاس (Economies of Scale) است. 

امروزه، علی بابا کلاد در حوزه‌های مختلفی ازجمله دیتابیس، حافظه‌های ‌ذخیره‌سازی، ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل کلان‌داده (بیگ‌دیتا)، امنیت، یادگیری ماشین و سرویس‌های حوزه‌ی اینترنت اشیاء (IoT) فعالیت می‌کند و توانسته است در چند سال اخیر بازار زیرساخت‌های ابری چین را ازآنِ خود کند.

آمار نشان می‌دهد سهم علی بابا کلاد از زیرساخت‌های ابری در سطح جهان سیری صعودی طی می‌کند. تا سال ۲۰۱۹، این غول حوزه‌ی رایانش ابری با داشتن ۹ درصد از سهم بازار و ارائه‌ی خدمات حوزه‌ی IaaS (مخفف Infrastructure as a Service)، به سومین شرکت بزرگ مبتنی‌بر رایانش ابری در دنیا تبدیل شده بود. براساس آمار مؤسسه‌ی Gartner، علی بابا کلاد در پشت سر آمازون و مایکروسافت قرار دارد. 

دنیاگیری ویروس کرونا مشکلات متعددی برای صنایع مختلف ایجاد کرد؛ بااین‌حال باعث رشد درخورتوجه حوزه‌ی رایانش ابری و استفاده‌ی بیشتر مردم از ابزارهای دیجیتالی در دنیا شد؛‌ زیرا قرنطینه‌های ناشی از کووید ۱۹ باعث شدند فعالیت‌های آفلاین مردم به‌ حالت آنلاین دربیاید و میزان وابستگی به زیرساخت‌های ابری افزایش پیدا کند. علی بابا در گزارش مالی جدیدش گفت تقاضا برای دیجیتالی‌سازی (Digitalization) در صنعت رستوران و خدمات مرتبط همچنان پس از عبور از دوران بحرانی کروناویروس در چین ادامه دارد. این شرایط باعث شده است سرویس تحویل غذای علی بابا، یعنی Ele.me پردرآمدتر شود.

براساس آمار رسمی، درآمد علی بابا از حوزه‌ی ابری در سه‌ماهه‌ی منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ با رشد مواجه شد و به ۲٫۴۷ میلیارد دلار رسید. علی بابا می‌گوید دلیل اصلی افزایش درآمد واحد ابری، افزایش درآمدهای ناشی از فروش سرویس به مشتریان اینترنتی و صنایع خرده‌فروشی و بخش عمومی بوده است. علی بابا در بازه‌ی زمانی یادشده بیشترین درآمد، خود یعنی تقریبا ۷۰ درصد از کل درآمد را نیز ازطریق واحد تجارت (Commerce) به‌دست آورده است. واحد ابری ۷ درصد از کل درآمد علی بابا در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی را تشکیل داد. واحد ابری شرکت تنسنت (Tencent) را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب علی بابا کلاد خطاب کرد. طبق آمار مؤسسه‌ی Gartner، تا سال ۲۰۱۹ واحد ابری تنسنت ۲٫۸ درصد از سهم بازار جهان را دراختیار داشت.

قائم‌مقام اجرایی هیئت‌مدیره‌ی علی بابا سال گذشته در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران اعلام کرده بود رایانش ابری در چین همچنان جای زیادی برای پیشرفت دارد. در آن زمان، او گفت براساس مطالعه‌های شرکت‌های دیگر ارزش بازار ابری چین قرار است حدودا به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد. البته بازار ابری ایالات متحده در همان زمان هشت برابر ارزشمندتر خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، بازار چین هنوز در مرحله‌ی بسیار ابتدایی به‌سر می‌برد.

قائم‌مقام اجرایی هیئت‌مدیره‌ی علی بابا درادامه‌ی سخنانش گفت این شرکت از حضور در بازار چین احساس بسیار خوشایندی دارد و با وجود محدود‌بودن منابع درمقایسه‌با بازار آمریکا، به دستاوردهای ارزشمندی رسیده است. 

یکی از دلایل مهمی که باعث شده سرعت رشد واحد تجاری علی بابا کلاد چشمگیر باشد، این است که علی بابا سرویس ابری‌اش را با سرویس چت سازمانی Dingtalk ادغام کرده است. علی بابا ازطریق سرویس Dingtalk می‌خواهد توجه سازمان‌های بیشتری را به واحد ابری خود جلب کند. یکی از مدیران علی بابا گفته بود همکاری واحد ابری و اپلیکیشن Dingtalk این شرکت همچون ارتباط بین سرویس‌های مایکروسافت 365 و مایکروسافت آژور است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات