مدیریت ریسک در حوزه رمزارزها یا «هنر بر باد ندادن تمام پول‌هایتان»

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برای جذب و حفظ علاقه‌ی تریدرهای سازمانی، به ابزارهای مدیریت ریسک پیشرفته‌ای نیاز داریم که بتواند سود را برای سرمایه‌گذاران به‌حداکثر برساند.
تبلیغات

مدیریت ریسک عنصری حیاتی در موفقیت هر تریدر (معامله‌گر) در هر بازاری است. فرقی نمی‌کند با چقدر سرمایه در حال معامله یا سرمایه‌گذاری هستید؛ زیرا ضرر مخصوصا در بازارهای بسیار بی‌ثبات مانند رمزارزها اجتناب‌ناپذیر است. یادگیری مدیریت ریسک برای به‌حداقل‌رساندن ضرر امری حیاتی است؛ بااین‌حال، خبره‌شدن در مدیریت ریسک برای اطمینان از سود حداکثری نیز مهم است. هرچه ریسکتان بیشتر باشد، احتمال سودتان نیز بیشتر خواهد بود.

مدیریت ریسک برای جلوگیری از ضرر

حتی باتجربه‌ترین تریدرها با سوابق خیره‌کننده در خواندن بازار نیز اگر مدیریت ریسک مناسبی به‌کار نگیرند یا دچار احساسات شوند، تنها با یکی‌‌دو معامله‌ی بد ممکن است تمام سرمایه‌شان را از دست دهند. طمع رسیدن به بیشترین سود یا دنباله‌روِ بازار بودن، می‌تواند بسیار قوی باشد. این امر موجب گیج‌شدن یا اعتماد‌به‌نفس کاذب در تریدرها می‌شود. برای جلوگیری از ضررهای مداوم و امکان معامله با ذهنی آسوده، حداقل ساده‌ترین ابزارها و شکل‌های مدیریت ریسک باید استفاده شوند. این امر شامل به‌کارگیری قوانین معامله ازجمله سفارش به قیمت بازار (Market Order) و سفارش محدود (Limit Order) و سفارش حد ضرر (Stop-loss) است که به تریدرها اجازه می‌دهد با فعال‌شدن شرایطی خاص، ضررهایشان را محدود کنند.

با داشتن چنین سازوکارهایی، تریدرها می‌توانند چشم از صفحات نمایشگرها بردارند و با دانستن محدودبودن ضررها یا کسب سود معقول با اطمینان معامله کنند. میزان این حد ضرر به میزان ریسک پذیرفته‌شده‌ی سرمایه‌گذار و سرمایه‌ای بستگی دارد که شخص حاضر است در معامله از دست دهد. البته راه دیگر مدیریت ریسک، قانون طلایی داشتن همیشگی پرتفو متنوعی از چندین سرمایه است. این کار موجب کسب تجربه با چندین سرمایه حین محدود‌کردن ضررها می‌شود. همچنین، از این اتفاق جلوگیری می‌کند که سرمایه‌گذاری بد تمام سرمایه‌تان را نابود نکند.

مدیریت ریسک برای به‌حداکثررساندن سود

سال قبل در حوزه رمزارزها رشدی نجومی همراه‌ با سودهای خارق‌العاده از اکثر ارزهای دیجیتال اصلی را شاهد بودیم. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) موجب شعله‌ورشدن اشتیاقی بی‌نظیر برای کشت سود (Yield Farming) و کسب درآمدی منفعل از رمزارزها و فعال‌شدن اکوسیستم قرض‌گرفتن و وام‌دادن کاملا جدا از امور مالی سنتی شد. در‌مقابل اقتصادی در تکاپوی ناشی از پاندمی کرونا و سود منفی حاصل از نگه‌داشتن پول نقد، سرمایه‌گذاران دسته‌دسته وارد حوزه رمزارزها می‌شوند.

پشتیبانی سرمایه‌گذاران مؤسسه‌ها و اسم‌های بزرگی مانند مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، پِی‌پال (PayPal)، اسکوئر (Square) و گاگنهایم (Guggenheim) باعث اعتبار‌بخشی و برافروختن شعله‌های ترس از قافله عقب‌ماندن (FOMO) سازمانی شدند. بیت‌کوین امسال مانند موشکی به هوا پرتاب شد و به‌لطف اقدامات سازمان‌ها، تمامی رکوردهای قبلی‌اش را شکست. سال گذشته، مایکرواستراتژی به‌تنهایی بیش از هفتادهزار بیت‌کوین خرید که نشان‌دهنده‌ی تداوم حمایت گاوی (Bullish) است.

هر اندازه سرمایه‌گذاران سازمانی بیشتری در این حوزه وارد شوند، به همان اندازه نیاز به راه‌های پیچیده‌ی مدیریت ریسک بیشتر می‌شود که از سفارش‌های بازارهای پایه فراتر رود، به تریدرهای حرفه‌ای و سازمانی امکان اجرای استراتژی های خلاقانه و انعطاف‌پذیر بیشتری دهد، ریسک را در تمامی سرمایه‌ها توزیع و رسیدن به پاداش‌های احتمالی را تقویت کند. تاکنون، چنین محصولات سطح سازمانی که به مدیریت ریسک توجه کنند، در حوزه‌ی کریپتوکارنسی نبوده است. بااین‌حال، اگر بخواهیم به نیازهای این دسته از سرمایه‌گذاران توجه کنیم، معاملات جدی باید زیربنای موردنیاز سازمان‌ها را فراهم کند. این امر توانایی اجرای وثیقه‌ی متقابل (cross collateralize) برای درخواست‌های خرید‌و‌فروش و مدیریت مؤثرتر ریسک را شامل می‌شود.

مدیریت ریسک ارتقا‌داده‌شده برای حداکثر انعطاف‌پذیری در معامله

تریدرها ازطریق ویژگی‌هایی مانند مدیریت حساب یکدست که از آن به‌عنوان حد پرتفو (Portfolio Margin) نیز یاد می‌شود، می‌توانند تمامی حساب‌ها و معامله‌ها و دارایی‌های رمزارزشان را تنها در یک اینترفیس مدیریت کنند. مهم‌تر از همه اینکه آن‌ها می‌توانند تمامی دارایی‌هایشان را متحد و با هر ابزاری معامله کنند و بدین‌ترتیب، قدرت خریدشان را به‌حداکثر برسانند.

برای مثال، بیایید فرض کنیم که تریدری می‌خواهد معامله‌ی آتی (ETH/USD اتریوم به دلار) انجام دهد. با یک حساب یگانه، بدون نیاز به خرید اتر (ETH) و تنها با استفاده از آلت‌کوین‌هایی (ارزهای جایگزین) موجودش به‌عنوان همتا، این معامله را می‌تواند انجام دهد. این راه برای تریدرها راحت‌تر است و کارمزدهای مرتبط با خرید آلت‌کوین‌ها با تتر (USDT) یا بیت‌کوین را کاهش و به آن‌ها اجازه می‌دهد ریسک‌ها و معامله‌های بیشتری بپذیرند تا سودهایشان را چند برابر کنند و در‌نتیجه حد بهره‌شان را بهبود ببخشند.

احتمالا مدیریت ریسک مهم‌ترین بخش سرمایه‌گذاری است. اگر حوزه‌ی رمزارزها بخواهد به رشد و جذب توجه سرمایه‌گذاران سازمانی به خود ادامه دهد، ما به ابزارهای مدیریت ریسک پیشرفته‌ای نیاز داریم که بتواند سود سرمایه‌گذاران را به‌حداکثر برساند و تریلیون‌ها دلار را به بازار رمز‌ارزها هدایت کنند؛ جایی که بحق بدان تعلق دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات