قیمت رسمی پردازنده‌ های تردریپر پرو AMD اعلام شد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هم‌زمان با اعلام رسمی قیمت پردازنده‌های سری تردریپر پرو، فروش آن‌ها در خرده‌فروشی‌ها آغاز شد.
تبلیغات

AMD اخیرا اعلام کرد که پردازنده‌های تردریپر پرو (Threadripper Pro) این شرکت به‌زودی روانه‌ی فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌شوند؛ بااین‌حال، قیمت رسمی تراشه‌های مذکور تا دیروز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. پردازنده‌های یادشده در شش ماه نخستِ پس از معرفی در سیستم‌های از پیش اعتبارسنجی‌شده‌ و بسیار گران‌قیمتی همچون ThinkStation P620 لنوو استفاده شدند. اکنون، مشاهده‌ی عرضه‌ی آن‌ها به خرده‌فروشی‌ها خبر خوشی محسوب می‌شود. حساب کاربری momomo_us فهرستی از شناسه‌های محصول تراشه‌های تردریپر پرو را در توییتر منتشر کرده و وب‌سایت تامز هاردور به‌لطف آن توانسته است تا قیمت خرده‌فروشی این محصولات را از وب‌سایت خدماتی Compsource رهگیری کند.

البته پس از انتشار گزارش تامز هاردور، AMD قیمت تراشه‌های جدید سری تردریپر پرو را به‌اشتراک گذاشت و فهرست قیمت محصولات مذکور به‌روز شد. در فروشگاه Compsource، کاربران می‌توانند تراشه‌ی ۶۴ هسته‌ای و ۱۲۸ رشته‌ای تردریپر پرو 3995WX، پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای 3975WX و تردریپر پرو ۱۶ هسته‌ای 3955WX را به‌ترتیب با قیمت ۶،۰۸۶ و ۳،۰۴۳ و ۱،۲۵۳ دلار بخرند. قیمت افزایش‌یافته‌ی محصولات یادشده در این خرده‌فروشی به‌دلیل اعمال حق‌الزحمه‌ی فروشنده است.

نام پردازنده

تعداد هسته/رشته پردازشی

فرکانس پایه

فرکانس توربو

حافظه‌ی کش L3 برحسب مگابایت

استاندارد PCIe

پشتیبانی DRAM

قیمت برحسب دلار

تردریپر پرو 3995WX

۶۴/۱۲۸

۲/۷ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۲۵۶

۱۲۸ مسیر نسل 4

8xDDR4-3200

۵،۴۸۹

تردریپر 3990X

۶۴/۱۲۸

۲/۹ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۲۵۶

۸۸ مسیر نسل 4 (۷۲ مسیر قابل استفاده)

4xDDR4-3200

۳،۹۹۰

اپیک ۷۴۴۲

۶۴/۱۲۸

۲/۲۲۵ گیگاهرتز

۳/۴ گیگاهرتز

۲۵۶

۱۲۸ مسیر نسل 4

8xDDR4-3200

۶٫۹۵۰

تردریپر پرو 3975WX

۳۲/۶۴

۳/۵ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۱۲۸

۱۲۸ مسیر نسل 4

8xDDR4-3200

۲،۷۴۹ دلار

Xeon 8280

۲۸/۵۶

۲/۷ گیگاهرتز

۴/۰ گیگاهرتز

۳۸٫۵

۴۸ مسیر نسل 3

6xDDR4-2933

۱۰،۰۰۹

W-3175X اینتل

۲۸/۵۶

۳/۱ گیگاهرتز

۴/۸ گیگاهرتز

۳۸٫۵

۴۸ مسیر نسل 3

6xDDR4-2666

۲،۹۹۹

تردریپر 3970X

۳۲/۶۴

۳/۷ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۲۸

۸۸ مسیر نسل 4 (۷۲ مسیر قابل استفاده)

4xDDR4-3200

۱،۹۹۹

تردریپر 3960X

۲۴/۴۸

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۲۸

۸۸ مسیر نسل 4 (۷۲ مسیر قابل استفاده)

4xDDR4-3200

۱،۳۹۹

Xeon W-3265

۲۴/۴۸

۲/۷ گیگاهرتز

۴/۶ گیگاهرتز

۳۳

۶۴ مسیر نسل 3

6xDDR4-2933

۳،۳۴۹

تردریپر پرو 3955WX

۱۶/۳۲

۳/۹ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۶۴

۱۲۸ مسیر نسل 4

8xDDR4-3200

۱٫۱۴۹

رایزن 9 5950X

۱۶/۳۲

۳/۹ گیگاهرتز

۴/۹ گیگاهرتز

۶۴

۲۰ مسیر

2xDDR4-3200

۷۹۹

با اینکه قیمت پردازنده‌های سری تردریپر پرو سرسام‌آور است، با مبلغ هنگفتی که صرف خرید آن‌ها می‌کنید، قابلیت‌های زیادی به‌دست خواهید آورد. پردازنده‌های قدرتمند تردریپر پرو AMD به‌سادگی با شکست تراشه‌های استاندارد رده‌ی مصرف‌کننده‌ی تردریپر در بارهای کاریِ حاصل از توان عملیاتی حافظه، در سیستم‌های ورک‌استیشن نهایت قدرت را به ارمغان می‌آورند. خالی از لطف نیست که بدانید این تراشه‌ها با حداکثر ۶۴ هسته‌ی پردازشی و ۱۲۸ رشته و پشتیبانی از ۲ ترابایت حافظه‌ی تقسیم‌شده در هشت کانال حافظه، از ۱۲۸ خط PCIe 4.0 برای ارتباط با RDIMM و LRDIMM بهره می‌برند.

قیمت سری تردریپر پرو بسیار مناسب‌تر از آن‌ است که در سیستم‌های OEM شاهد هستیم. به‌عنوان مثال، ارتقای پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای 3945WX به تراشه‌ی ۶۴ هسته‌ای 3995WX در سیستم لنوو ۷،۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

تردریپر پرو 3995WX با قیمت ۵،۴۸۹ دلاری از همتای رده‌ی مصرف‌کننده‌ی خودش، یعنی 3990X، درحدود ۱،۴۹۹ دلار ارزان‌تر است؛ بااین‌حال، پردازنده‌ی مذکور درقیاس‌با تراشه‌ی مرکز داده‌ی اپیک 7442 که امکانات مشابهی ارائه می‌دهد، قیمت نسبتا گران‌تری دارد. البته قیمت‌های بیشتر پیشنهادی برای سری تردریپر پرو قابل پیش‌بینی بود؛ زیرا چنین اقدامی برای جلوگیری از ایجاد رقابت بین تراشه‌های ارزان‌قیمت‌تر ورک‌استیشن و مدل‌های اپیک مرکز داده AMD ضروری به‌نظر می‌رسید.

خرید تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای 3975WX درحدود ۲،۷۴۹ دلار هزینه دربرخواهد داشت که ۷۵۰ دلار بیشتر از قیمت تردریپر رده‌ی مصرف‌کننده‌ی 3970X است. نکته‌ی جالب‌ این است که AMD در سری تردریپر پرو، از عرضه‌ی تراشه‌ی ۲۴ هسته‌ای خودداری کرده است.

پردازنده تردریپر پرو / Threadripper Pro شرکت AMD روی برد

پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای 3955WX با قیمت ۱،۱۴۹ دلار عرضه می‌شود. این تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای در سری تردریپر همتایی ندارد؛ ولی با پردازنده‌ی ۷۹۹ دلاری رایزن 9 5950X رقابت می‌کند که به مادربردهای معمولی متصل می‌شود. تردریپر پرو 3955WX با ۳۵۰ دلار هزینه‌ی بیشتر، چهار برابر کانال حافظه‌ و ۱۰۸ مسیر PCIe 4.0 بیشتری دارد. بااین‌حال، برای جاسازی این تراشه و استفاده از هشت کانال حافظه‌ی آن، کاربران باید مادربرد کلاس ورک‌استیشن بخرند که به‌تنهایی محصولی گران‌قیمت است. علاوه‌براین با خرید تردریپر پرو 3955WX، عملکرد خیره‌کننده‌ی سری رایزن ۵۰۰۰ در پردازش تک‌رشته‌ای را نیر از دست خواهید داد.

برای استفاده از تمامی مزیت‌های سری تردریپر پرو، باید مادربرد WRX80 خریده شود. بااین‌حال، لازم نیست نگران باشید؛ زیرا ایسوس مدل سفارشی این مادربرد را با نام Pro WS Sage SE در فهرست محصولات وب‌سایتش قرار داده است و به‌زودی، قیمت و زمان عرضه‌ی آن مشخص خواهد شد. این محصول هفت اسلات شانزده‌مسیره‌ی استاندارد ارتباطی PCIe 4.0 و هشت اسلات حافظه دارد. همچنین، این مادربرد با زیرسیستم انتقال قدرت ۱۶ فاز همراه است و از حافظه‌ی RDIMMs پشتیبانی می‌کند. یک تراشه‌ی BMC نیز برای مدیریت از راه دور در آن تعبیه شده است.

شرکت گیگابایت نیز مدل اختصاصی خودش از این مادربرد با نام WRX80-SU8 را عرضه خواهد کرد؛ ولی جزئیات محصول یادشده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این مادربرد عظیم که احتمالا در کلاس E-ATX قرار دارد، با هفت اسلات PCIe، تراشه‌ی BMC، دو درگاه 10 GbE، دو درگاه GbE و یک سیستم صوتی ۷٫۱ کاناله همراه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات