گوگل تصاحب فیت بیت را بدون دریافت مجوز از وزارت دادگستری آمریکا کامل کرد

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در بیانیه‌ی رسمی از کامل شدن تصاحب فیت بیت خبر داد؛ درحالی‌که تحقیقات کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا و وزارت دادگستری آمریکا در مورد این قرارداد ادامه دارد.
تبلیغات

به گزارش ورج، گوگل رسما تصاحب برند فیت بیت (Gitbit)‌ را در قراردادی به‌ ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار کامل کرده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که اواخر سال گذشته اتحادیه‌ی اروپا قرارداد گوگل و فیت بیت را تأیید کرد و به ‌رسمیت ‌شناخت. گوگل برای دریافت مجوز از اتحادیه‌ی اروپا در زمینه‌ی اهدافش از تصاحب فیت بیت و نحوه‌ی استفاده از داده‌های سلامتی این شرکت، تعهداتی داده بود.

ریک آسترلو، مدیر بخش سخت‌افزار گوگل، اعلام کرد تصاحب فیت بیت با هدف دستگاه‌های این شرکت انجام شده است، نه داده‌هایی که از سلامتی کاربران جمع‌آوری می‌کند. آسترلو برای تأکید بیشتر روی این موضوع،‌ به تعهدات گوگل در قبال مدیریت برند فیت بیت در بازارهای مختلف در سراسر دنیا اشاره کرد.

گوگل به‌وضوح گفته است که قصد ندارد از داده‌های سلامتی کاربران فیت بیت برای سیستم تبلیغات استفاده کند. به‌گفته‌یآسترلو، تصاحب فیت بیت هیچ تغییری روی کارکرد دستبندهای تناسب اندام شرکت‌های دیگر با سیستم‌عامل اندروید اعمال نمی‌کند. همچنین محصولات فیت بیت مثل همیشه با سرویس‌هایی که تحت مالکیت گوگل نیستند کار خواهند کرد. 

جیمز پارک، مدیرعامل فیت بیت، با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی از خبر تکمیل شدن تصاحب شرکت تحت مالکیتش توسط گوگل، استقبال کرد و گفت قرارداد دو شرکت درنهایت به فیت بیت امکان می‌دهد سریع‌تر نوآوری خلق کند، انتخاب‌های بیشتری به کاربران ارائه دهد و محصولات بهتری تولید کند. او تأکید کرد محصولات این شرکت همچنان بدون مشکل روی اندروید و iOS کار خواهند کرد.

گوگل تعهد داده است از داده‌های سلامتی کاربران فیت بیت برای تبلیغات هدفمند استفاده نکند

پارک همچنین به اهمیت ویژه‌ای که فیت بیت برای محافظت از داده‌های شخصی کاربران و تأمین امنیت آن‌ها قائل می‌شود اشاره کرد و گفت فیت بیت درباره‌ی اطلاعاتی که از کاربران جمع‌آوری می‌کند و همچنین دلیل جمع‌آوری این اطلاعات، همچنان سیاستی شفاف در پیش خواهد گرفت. 

به ‌دنبال انتشار نخستین اخبار مربوط به تصاحب فیت بیت توسط گوگل، نهادهای تنظیم مقررات در بخش‌های مختلف دنیا از آغاز تحقیقات در مورد این قرارداد تجاری خبر دادند و گفتند دلیل اصلی آن‌ها برای انجام این کار، داده‌های عظیمی است که فیت بیت از وضعیت سلامتی مردم در اختیار دارد.

در اواخر سال گذشته‌ی میلادی، مسئولان اتحادیه‌ی اروپا از صدور مجوز برای تصاحب فیت بیت توسط گوگل خبر دادند. تحقیقات اتحادیه‌ی اروپا از ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) آغاز شده بود. البته صدور مجوز اتحادیه‌ی اروپا با برخی شرایط صریح همراه بود: گوگل اجازه ندارد از داده‌های کاربران منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EAA)‌ برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده کند. این داده‌ها شامل موارد مثل GPS و داده‌های سلامتی می‌شوند.

به‌عنوان بخشی از شرایط صدور مجوز، کاربران منطقه‌ی اقتصادی اروپا باید بتوانند به‌صورت اختیاری از به ‌اشتراک‌ گذاشته ‌شدن داده‌های سلامتی خود با دیگر سرویس‌های گوگل جلوگیری کنند. به‌علاوه گوگل توافق کرده است که همچنان از دستبندهای تناسب اندام شرکت‌های دیگر در اندروید پشتیبانی کند. گوگل می‌گوید این شرایط از جمله امکان جلوگیری از به‌ اشتراک‌ گذاشته ‌شدن داده‌ها، قرار است به‌صورت جهانی برای تمامی کاربران اعمال شود. 

به‌ نظر می‌رسد بیانیه‌ی گوگل با محوریت تکمیل تصاحب فیت بیت، پیش از انتشار رسمی جزئیات تصمیم نهایی کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) درباره‌ی این قرارداد، منتشر شده است. در اواخر آخرین ماه از سال گذشته‌ی میلادی، گاردین در گزارشی نوشت گوگل در صورت تکمیل تصاحب فیت بیت بدون دریافت مجوز ACCC ریسک حداکثر ۴۰۰ میلیون دلار جریمه را به‌ جان می‌خرد.

در آن زمان ACCC شرایط گوگل برای محافظت از داده‌های کاربران را رد ‌کرد و گفت نگران است که تصاحب فیت بیت توسط گوگل در نهایت باعث شود رقبای فیت بیت تصمیم‌ به‌ خروج از بازار رقابتیِ محصولات پوشیدنی بگیرند؛ زیرا پوشیدنی‌های امروزی به اندروید متکی هستند. گفته می‌شود تصمیم نهایی ACCC در روز ۲۵ مارس ۲۰۲۱ (۵ فروردین ۱۴۰۰) اعلام خواهد شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده نیز به تحقیقات در مورد قرارداد گوگل و فیت بیت ادامه می‌دهد و هنوز به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات