منگ وانژو برای رفع اتهامات و آزاد شدن، با آمریکا وارد مذاکره می‌شود

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارشی جدید، احتمالا جمعه‌ی آینده مذاکراتی جدی بین منگ وانژو و دولت آمریکا برای رفع اتهامات او انجام خواهد شد؛ بدین ترتیب پرونده‌ی موردبحث کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.
تبلیغات

اگر می‌خواهید بدانید چگونه رابطه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا و هواوی به اینجا کشید، احتمالا منگ وانژو (مدیر ارشد مالی هواوی) می‌تواند دلیل اصلی را به شما بگوید. البته این اتفاق تنها در صورتی رخ می‌دهد که وانژو بخواهد لب به سخن بگشاید.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت منگ وانژو که مد‌ت‌ها است موضوع اصلی یکی از پرونده‌های کیفری در ایالات متحده محسوب می‌شود، ممکن است جمعه‌ی پیش رو سخنانی درباره‌ی اتفاقات اخیر مطرح کند. رویترز می‌گوید ایالات متحده قصد دارد در صورت حرف زدن منگ وانژو، اتهامات او را به ‌حالت تعلیق دربیاورد و سپس به‌‌کلی لغو کند. مشکل اصلی پرونده این است که منگ وانژو هرگونه کارِ غیر قانونی را انکار می‌کند و همین موضوع باعث شده است آغاز مذاکرات در این زمینه، چالش‌برانگیز باشد.

سخت است بخواهیم به روزی مشخص به‌‌عنوان تاریخ آغاز تنش‌ تجاری هواوی و ایالات متحده‌ی آمریکا اشاره کنیم؛ بااین‌حال مدیر ارشد مالی هواوی در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر و دی ۱۳۹۷) دست‌گیر شد. در آن زمان اعلام شد منگ وانژو در یک کلاه‌برداری دست داشته است که به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد.

بر اساس جزئیات پرونده، مقامات قضایی مدعی شده‌اند هواوی به کمک ایران، از شرکتی با نام Skycom Tech به‌عنوان پوششی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده است تا بتواند به‌ شکل غیر قانونی به خدمات و فناوری‌های آمریکایی دسترسی پیدا کند.

منگ وانژو احتمالا قرار است بخشی از اتهامات را بپذیرد

طبق اتهامات وارده، منگ وانژو اطلاعاتی غلط درباره‌ی ماهیت قراردادها به HSBC Holdings داده که باعث شده است این بانک در خطر انجام معاملاتی قرار بگیرد که به ایران ارتباط دارند. وانژو این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید هواوی شرکت Skycom Tech را در سال ۲۰۰۷ فروخته و از آن زمان هیچ قراردادی با آن امضا نکرده است. 

بر اساس گزارش‌‌های جدید، احتمال دارد پرونده‌ی منگ وانژو خاتمه پیدا کند تا اجازه‌ی بازگشت او به چین صادر شود. به درخواست مقامات آمریکایی، منگ وانژو حدودا دو سال است که در کانادا به‌ سر می‌برد. انتظار می‌رود مذاکرات در این زمینه روز جمعه ادامه پیدا کند. البته مذاکراتِ مورد بحث روی اتهامات دیگری که علیه هواوی با محوریت تلاش این شرکت برای دسترسی غیر قانونی به اسرار تجاری شرکت‌های آمریکایی مطرح شده است، اثر نمی‌گذارند. دولت ایالات متحده مدت‌ها است هواوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم می‌کند و همین موضوع باعث شده است ارتباط بین آمریکا و هواوی بسیار بد باشد.

هواوی امروزه وضعیت بسیار سختی دارد و دلیل اصلی این موضوع، تحریم‌های آمریکا است. به‌ موجب این تحریم‌ها، هواوی نمی‌تواند از تراشه‌های رده‌بالایی که در گوشی‌های 5G امروزی پیدا می‌شوند در محصولات خود استفاده کند. این شرکت همچنین توانایی تولید تراشه‌های پرچم‌دار سری کرین (Kirin) را از دست داده است. به‌علاوه گزارشی دیگر اعلام می‌کند که دولت بریتانیا تصمیم گرفته است استفاده از تجهیزات هواوی را در زیرساخت شبکه‌ی موبایل خود متوقف کند.

ظاهرا مذاکرات وزارت دادگستری ایالات متحده و وکلای منگ وانژو پس از پایان انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا ادامه پیدا کرده است. مقامات رسمی هواوی امیدوار هستند که رئیس ‌جمهور منتخب آمریکایی‌ها یعنی جو بایدن نحوه‌ی رفتار دولت آمریکا را با این شرکت تغییر دهد. اتفاقات چند ماه آینده برای هواوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات