رمز ارز فیسبوک از لیبرا به Diem تغییر نام داد

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رمز ارز لیبرا از این پس با نام دیم شناخته می‌شود. در پی تغییر نام این رمزارز، سازمان مسئول آن یعنی اتحادیه‌ی لیبرا نیز به اتحادیه‌ی دیم تغییر نام داد.
تبلیغات

دست‌اندرکاران پروژه‌ی رمزارز لیبرا (Libra) در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کردند برای نشان دادن آنچه خودشان «استقلال سازمانی» خطاب می‌کنند، این رمزارز از امروز به دیم (Diem) تغییر نام می‌دهد. پروژه‌ی لیبرا از مدت‌ها پیش آغاز به کار کرده و در تلاش است مجوزهای لازم را دریافت کند و سپس به بازار عرضه شود. در ابتدا واکنش‌ها به این پروژه شامل انتقادهای گسترده بود؛ زیرا لیبرا از فیسبوک نشأت می‌گرفت. همچنین اهدافی که فیسبوک برای لیبرا تعیین کرده بود، در نگاه اول نشان می‌داد لیبرا قرار است سیستم‌های مالی سنتی تحت مدیریت دولت را تهدید کند و همین موضوع یکی دیگر از عوامل برای انتقاد از رمزارز مورد بحث شد.

سازمان مستقلی که وظیفه‌ی اجرا کردن پروژه را بر عهده دارد و با نام اتحادیه‌ی لیبرا (Libra Association) شناخته می‌شود، از این پس قرار است اتحادیه‌ی دیم (Diem Association) نام داشته باشد. بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌نویسد رمزارز این سازمان قرار است تحت نام دیم دلار (Diem Dollar) عرضه شود. دیم از زمان معرفی اولیه (با نام لیبرا) با چالش‌های متعدد مواجه شده است. شرکای تجاری عظیم دیم سال گذشته به‌ شکل متوالی به پشتیبانی از این پروژه پایان دادند و گفتند دلیل اصلی‌شان برای انجام این کار، ماهیت بحث‌برانگیز و جدال‌آمیز دیم بوده است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد بسیاری از شرکت‌ها از پروژه کنار بکشند، موانعی بود که بر سر راه دیم برای دریافت مجوز عرضه قرار گرفتند. قانون‌گذاران آمریکایی نگرانی زیادی درباره‌ی دیم داشتند و به‌همین دلیل نگذاشتند عرضه‌ی این رمزارز اتفاق بیافتد. سال گذشته در کمیته‌ی خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده، جلسه‌ی استماع برگزار شد و در جریان برگزاری آن، اعضای کنگره به‌وضوح بی‌اعتمادی خود ‌به فیسبوک را نشان دادند و سؤالاتی سختی با محوریت اهداف اصلی پروژه‌ی دیم از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، پرسیدند. 

رمزارز دیم احتمالا اوایل زمستان به‌عنوان سکه‌ای واحد با پشتوانه‌ی دلار عرضه می‌شود

گزارش‌های جدید می‌گویند دیم قرار است در آینده به‌ شکلی بسیار محدودتر از آنچه در ابتدا گفته می‌شد، عرضه شود. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ممکن است دیم به‌عنوان سکه‌ای واحد با پشتوانه‌ی دلار عرضه شود. از قرار معلوم عرضه‌ی اولیه‌ی این رمزارز در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) اتفاق می‌افتد.

در ابتدا قرار بود لیبرا سکه‌ای واحد با وابستگی به چند رمزارز باشد. با گذر زمان برنامه‌ تغییر کرد و قرار شد لیبرا در قالب چند سکه دردسترس قرار بگیرد که هر یک از آن‌ها وابسته به نوع خاصی از رمزارز باشد . چند ماه پیش در اطلاعیه‌ای که اتحادیه‌ی دیم منتشر کرد، گفته شد سکه‌های مورد بحث قرار است در نقش «مکمل برای ارزهای داخلی» ظاهر شوند نه جایگزین آن‌ها.

استورات لوی،‌ مدیرعامل اتحادیه‌ی دیم، در اطلاعیه‌ی جدید گفت: «پروژه‌ی دیم پلتفرمی ساده برای نوآوری‌های فین‌تک (Fintech) ارائه خواهد داد تا مسیر پیشرفت فراهم شود و مشتریان و کسب‌وکارها بتوانند معاملات کم‌هزینه و بسیار امن را به ‌شکل فوری انجام دهند.»

فیسبوک در ابتدا دیم را نوعی رمزارز جریان اصلی جلوه داد که کاربر می‌توانست آن را به‌صورت آنلاین و آفلاین خرج کند؛ چیزی شبیه به دلار. دیم قرار بود فرایند انتقال دیجیتال پول را سریع‌تر و ساده‌تر از امروز کند تا شرکت‌هایی نظیر فیسبوک بتوانند خدمات مالی خود را برپایه‌ی آن ارائه دهند. فیسبوک در ابتدا از برنامه‌های خود برای نوعی کیف پول دیجیتال با نام کالیبرا (Calibra) پرده برداشت که قرار بود خدمات مالی این شرکت را ارائه دهد. این اپلیکیشن کیف پول اکنون به Novi تغییر نام داده است.

آنچه فیسبوک ادعا کرد بسیار هیجان‌انگیز بود و شک داریم که این شرکت بتواند تمامی ادعاهای خود را به حقیقت تبدیل کند. در حال ‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم دیم به چه صورت و در چه زمانی عرضه می‌شود؛ آنچه می‌دانیم این است که اتحادیه‌ی دیم تلاش می‌کند ارتباط این رمزارز به فیسبوک را ازلحاظ ظاهری کمتر کند. در ابتدا بسیاری از مردم به لیبرا به‌عنوان دلارِ کنترل‌شده توسط فیسبوک نگاه می‌کردند و به ‌نظر می‌رسد دیم قرار است از این لقب فاصله بگیرد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این مورد دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات