آمریکا شرکت SMIC را به فهرست سیاه خود اضافه می‌کند

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با ادامه یافتن تنش‌های ایالات متحده و چین، دولت ترامپ به‌زودی SMIC، بزرگ‌ترین کارخانه‌ی ریخته‌گری چین را به فهرست سیاه خود اضافه می‌کند.
تبلیغات

مدتی است که تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین شدت گرفته و بسیاری از شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. قطعا هواوی مهم‌ترین شرکتی محسوب می‌شود که از این تنش‌ها به‌شدت ضربه خورده است. طبق ادعای دولت ترامپ، هواوی به‌دلیل روابط نزدیک با دولت چین تحریم و از مراوده با شرکت‌های آمریکایی منع شده است. حال براساس اخبار منتشرشده، SMIC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی محصولات نیمه‌هادی چین، نیز به جمع هواوی و چندین شرکت دیگر پیوسته است تا تولید پردازنده برای محصولات چینی، به‌خصوص هواوی، سخت‌تر از هر زمان دیگری شود.

به‌گزارش روئیترز، SMIC، یکی از سازندگان بزرگ تراشه در جهان، در میان چهار شرکتی است که وزارت دفاع ایالات متحده قصد دارد آن‌ها را به‌عنوان شرکت‌های تحت مالکیت یا کنترل ارتش چین تعیین کند. براساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است از ۱۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۲۲ دی ۱۳۹۹)، سرمایه‌گذاران آمریکایی از خرید اوراق بهادار شرکت‌های موجود در فهرست سیاه منع شوند.

ترامپ / Trump

شرکت SMIC در بیانیه‌ای به خبرگزاری روئیترز اعلام کرده است که به ارتباط سازنده و علنی با دولت آمریکا ادامه می‌دهد و ارتباطی میان آن و ارتش چین وجود ندارد و تراشه‌های خود را به ارتش نمی‌فروشد. SMIC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی در چین، حدود ۴ درصد از کل تولیدات نیمه‌هادی در سراسر جهان را دراختیار دارد و طبق برآورد شرکت تحقیقات TrendForce، مشتریان آمریکایی این شرکت را کوالکام و برادکام و تگزاس اینسترومنتز تشکیل داده‌اند.

درحال‌حاضر، ۳۱ شرکت در فهرست سیاه وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا قرار دارند و به‌گزارش روئیترز، SMIC فقط یکی از چهار شرکت جدیدی است که وزارت دفاع قصد دارد آن را این فهرست اضافه کند. ناگفته نماند سه شرکت دیگر شرکت فناوری ساخت‌وساز چین و مشاور مهندسی بین‌المللی چین و شرکت نفت فلات قاره چین (CNOOC) هستند.

SMIC می ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۱۳۹۸) نام خود را از فهرست بورس نیویورک موسوم به NYSE خارج و اعلام کرد دلیل این امر محدودیت حجم معاملات و هزینه‌های اداری هنگفت است و به جنگ تجاری ایالات متحده مربوط نمی‌شود. همچنین در فهرست سیاه وزارت دفاع آمریکا، هواوی و سایر شرکت‌های فناوری چینی حضور دارند.

SMIC در گذشته با محدودیت‌هایی مبنی‌بر نبود امکان خرید تجهیزات ریخته‌گری آمریکایی مواجه شده بود و ابتدای اکتبر (آبان)، به سهام‌دارانش گفت محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده روی تولید آن تأثیر منفی خواهد گذاشت. حدود ۵۰ درصد از تجهیزات SMIC از آمریکا تأمین می‌شود و اعمال تحریم آمریکا زنجیره‌ی تأمین این شرکت را با مشکلاتی مواجه می‌کند که ممکن است روی تولید حسگرهای CMOS و PMIC (مدیریت جامع مدار برق) تأثیر منفی بگذارد.

دولت ترامپ با فرمان اجرایی جدید و احتمال قرارگرفتن چهار شرکت چینی بزرگ یادشده درکنار هواوی و ZTE و بایت‌دنس در فهرست سیاه، تلاش خود را برای مقابله با گسترش نفوذ چین افزایش می‌دهد؛ اما ممکن است بیستم ژانویه (اول بهمن) با روی‌کار‌آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، تغییری در این سیاست‌ها ایجاد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات