دولت آمریکا یک میلیارد دلار بیت کوین از یک کیف پول دیجیتال ضبط کرده است

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای نوشت بالغ ‌بر یک میلیارد بیت کوین از یک کیف پول دیجیتال ضبط کرده که به یکی از وب‌سایت‌های مجرمانه‌ی دارک وب مربوط است.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته پس از اینکه یک کیف پول دیجیتال حاوی تقریبا یک میلیارد دلار بیت کوین (Bitcoin) توسط فردی ناشناس تخلیه شد، اعضای جامعه‌ی بیتکوین شوکه شدند. گفته می‌شود این یک میلیارد دلار بیت کوین از فروش مواد مخدر در یکی از بازارهای آنلاین دارک وب با نام Silk Road  به‌ دست آمده که اکنون بسته شده است. پس از گذشت چند روز، کسانی که مسئولیت تخلیه‌ی والت بیت کوین مورد بحث را بر عهده داشتند، هویت خود را فاش کردند. از قرار معلوم، دولت ایالات متحده مسئول این کار بوده است.

پنج‌شنبه‌ی گذشته وزارت دادگستری آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن و به‌عنوان بخشی از پرونده‌ای که علیه بازار آنلاین Silk Road به‌راه افتاده بود، یک میلیارد دلارِ موجود در یک کیف پول دیجیتال را ضبط کرده است. دولت آمریکا گفت ۷۰ هزار بیت کوین موجود در این کیف پول دیجیتال را به کمک یک هکر - که فعلا نامش را نمی‌دانیم - به ‌دست آورده است. این هکر که هویتش برای دولت مشخص است، در سند منتشرشده در وب‌سایت رسمی وزارت دادگستری با نام فرد ایکس (Individual X) خطاب می‌شود.

فرد ایکس ظاهرا سیستم پرداختیِ بازار Silk Road را در زمانی نامشخص در سال‌ ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ هک کرده است. دولت آمریکا می‌گوید خالق Silk Road یعنی راس الریکت، به‌ دلیل نقشی که در سایت Silk Road ایفا کرده به حبس ابد محکوم شد است. دولت آمریکا می‌گوید خالق Silk Road، فرد ایکس را برای بازگرداندن رمزارزهای به‌سرقت‌رفته تهدید کرده؛ اما فرد ایکس به تهدید او بی‌اعتنایی نشان داده است. در روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۹) فرد ایکس موافقت کرد که ۷۰ هزار بیت کوین مورد بحث را به دولت آمریکا بدهد. در حال‌ حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که همکاری فرد ایکس و دولت آمریکا چگونه رخ داده و فرد ایکس زندانی شده است یا خیر. 

دیوید ال. اندرسون، وکیل آمریکایی، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت عملیات ضبط یک میلیارد دلار بیت کوین مرتبط‌ به Silk Road موفقیتی بزرگ برای دولت آمریکا محسوب می‌شود. اندرسون گفت Silk Road بدنام‌ترین بازار آنلاین جرم‌محور تا‌به‌امروز محسوب می‌شود و ادامه داد: «پس از محکوم شدن مدیرعامل Silk Road در سال ۲۰۱۵، سؤالی میلیارد دلاری در ذهن‌مان ایجاد شد؛ چه بر سر پول‌ها آمد؟ بیانیه‌ی امروز وزارت دادگستری به این سؤال پاسخ داد؛ حداقل به بخشی از آن. یک میلیارد دلار از این درآمدهای مجرمانه اکنون در مالکیت ایالات متحده قرار دارد.»

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ی جدید گفت Silk Road پیچیده‌ترین، سطح‌بالاترین و پهناورترین بازار آنلاین مجرمانه در اینترنت به‌حساب می‌آمد و به‌همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخودار بود. این بازار آنلاین بزرگ بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ فعالیت‌های گسترده‌ای داشت تا اینکه به‌صورت رسمی توسط FBI از دسترس خارج شد. 

Silk Road که در دارک وب میزبانی می‌شد، محفلی برای گردهمایی خریداران و فروشندگان مواد مخدر و کارت ملی جعلی و... بود و محبوبیت زیادی در بین مجرمان داشت. آمریکا می‌گوید هزاران معامله‌کننده و بیش از ۱۰۰ هزار خریدار در Silk Road فعالیت می‌کردند. 

دولت آمریکا تخمین می‌زند وب‌سایت Silk Road در دوران فعالیتش بالغ ‌بر ۹٫۵ میلیون بیت کویت به‌عنوان درآمد و ۶۰۰٬ هزار بیت کوین به‌عنوان کمیسیون معاملات به ‌دست آورده است. حدودا ۱۷۵ هزار بیت کوین به‌ هنگام دست‌گیری مدیرعامل Silk Road و از دسترس خارج شدن این وب‌سایت در اکتبر ۲۰۱۳ (مهر و آبان ۱۳۹۲) ضبط شد. وزارت دادگستری تاکنون نگفته است چه برنامه‌ای برای یک میلیارد دلارِ ضبط‌شده در سر می‌پروراند. دولت آمریکا سابقه‌ی به‌ حراج‌ گذاشتن رمزارزهای ضبط‌شده را دارد و شاید اقدامی مشابه برای بیت کوین‌های جدید انجام دهد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات