اسپیس ایکس به شرکتی ۱۰۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت مورگان استنلی می‌گوید برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، اسپیس ایکس می‌تواند به‌لطف فعالیت‌های درخشانش در صنعت فضایی، در آینده به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار دست پیدا کند.
تبلیغات

شرکت مورگان استنلی (Morgan Stanley) تخمین بلندمدت خود درباره‌ی ارزش برند اسپیس ایکس (SpaceX)، شرکت ایلان ماسک را دوبرابر کرد. مورگان استنلی انتظار دارد اسپیس ایکس به‌دلیل جایگاهش در صنعتِ درحال‌رشد فضایی، در آینده به ارزش حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. آدام جونز، از تحلیلگران مورگان استنلی، در یادداشتی می‌گوید:

اسپیس ایکس به تحکیم جایگاهش به‌عنوان مرکز کنترل مأموریت برای اقتصاد نوظهور فضایی ادامه می‌دهد. دستاوردهایی مهم با پروژه‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) و استارشیپ (Starship) و قرادادهای دولتی همگی درکنارهم قرار گرفته‌ و به‌همراه دلایلی دیگر باعث شده‌اند ارزش‌گذاری پایه‌ی قبلی‌مان را افزایش دهیم.

تخمین جدید مورگان استنلی برای ارزش اسپیس ایکس دوبرابر بیشتر از تخمینی است که این شرکت جولای ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) برای ارزش اسپیس ایکس در آینده اعلام کرده بود. آدام جونز درادامه‌ی یادداشت خود گفت از زمان انتشار گزارش تحلیلی مورگان استنلی در جولای تاکنون، اوضاع به‌طور محسوسی متحول شده است. در سه ماه اخیر، اسپیس ایکس توانسته است به دستاوردهای جدید دسترسی پیدا کند که از بین آن‌ها می‌توانیم به بازگشت موفقیت‌آمیز نخستین فضانوردانش از فضا اشاره کنیم.

اسپیس ایکس در قراردادی که با پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) منعقد کرد، صدها میلیون دلار به‌جیب زد. همچنین در ماه‌های اخیر، اسپیس ایکس صدها ماهواره‌ی جدید به مدار زمین فرستاده است تا پوشش شبکه‌ی اینترنت پرسرعت استارلینک گسترده‌تر از قبل شود. در خبری دیگر اعلام شد اسپیس ایکس توانسته است دو پرواز آزمایشی نسل بعد راکت استارشیپ خود را با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

اسپیس ایکس امروزه درحدود ۴۴ میلیارد دلار ارزش دارد

آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹)، اسپیس ایکس ازطریق فروش سهام، ۲٫۱ میلیارد دلار سرمایه‌ی جدید جذب کرد. برخی تحلیلگران می‌گویند اسپیس ایکس اکنون ۴۴ میلیارد دلار ارزش دارد. آدام جونز درادامه‌ی یادداشتش نوشت:

قطعات پازل برای اسپیس ایکس کم‌کم درکنارهم قرار می‌گیرند تا بتواند همچنان ازلحاظ اقتصادی و تکنولوژیکی به‌سمت جلو حرکت کند. برای سرمایه‌گذاران و ناظران بازار واضح است که اسپیس ایکس امروزه هزینه‌های زیادی برای فرستادن ماهواره به مدار پایینی زمین انجام می‌دهد. هرچه اسپیس ایکس بر مدار پایینی زمین تسلط بیشتری پیدا می‌کند، به دورانی نزدیک‌تر می‌شویم که این شرکت بتواند شبکه‌ی پهن‌باند قدرتمند و بادوام ارائه دهد. این موضوع به اسپیس ایکس کمک می‌کند سریع‌تر سرمایه‌ی هنگفت جذب کند. با جذب سرمایه‌ی بیشتر، فناوری‌ها و پروژه‌های مختلف اسپیس ایکس، سریع‌تر و بیشتر توسعه‌ می‌یابد.

مورگان استنلی تخمین پایه‌ای خود از ارزش برند اسپیس ایکس در آینده را قبلا ۵۲ میلیون دلار اعلام کرده بود؛ اما اکنون اعتقاد دارد که اسپیس ایکس می‌تواند به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار هم دست پیدا کند. مورگان استنلی تخمین ارزش بازار گاوی (Bull Market)‌ را اندکی بیشتر کرد و آن را از ۱۷۵ میلیارد دلار به ۲۰۳ میلیارد دلار رساند و گفت اسپیس ایکس در بازار گاوی عملکردی فراتر از حد انتظار نشان می‌دهد. 

همچنین، مورگان استنلی تغییراتی در بازار خرسی (Bear Market) اعمال کرد و آن را از ۲۰۰ میلیون دلار به ۵٫۴ میلیارد دلار رساند. مورگان استنلی می‌گوید تغییراتی در فرض‌های اولیه‌‌اش درباره‌ی فعالیت‌های اسپیس ایکس اعمال کرده و همین موضوع به تغییر ارزش‌گذاری این برند منتهی شده است. 

در بازار خرسی، واحد تجاری فعلی اسپیس ایکس که مشغول تولید راکت است، رشد بیشتری پیدا می‌کند و درآمد سرشاری برای شرکت به‌ارمغان می‌آورد. در ارزش‌گذاری پایه، راکت‌های اسپیس ایکس به کسب‌و‌کاری ۱۱٫۷ میلیارد دلاری تبدیل می‌شوند و ارزش استارلینک به ۸۰٫۹ میلیارد دلار می‌رسد. درنهایت در بازار گاوی، واحد تجاری راکت اسپیس ایکس ارزش ۵۲٫۵ میلیارد دلاری پیدا می‌کند و ارزش استارلینک به ۱۳۲٫۸ میلیارد دلار می‌رسد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات