سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت افزایش یافت (به‌روزرسانی)

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بانک مرکزی به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا، تمهیدات جدیدی ازجمله افزایش سقف کارت به کارت در نظر گرفته است.
تبلیغات

با گسترده‌شدن شیوع کرونا در ایران و قرارگرفتن کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی، بانک مرکزی تمهیداتی برای کاهش مراجعه‌ی حضوری مردم به بانک‌ها در نظر گرفت. بانک مرکزی ۳ آبان در بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که سقف مجاز انتقال وجه کارت‌به‌کارت (شتابی و درون بانکی) را ازطریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه‌روز تا ۶ میلیون تومان افزایش دهند. طبق این بخش‌نامه، سقف مجاز انتقال وجه کارت‌به‌کارت ازطریق پرداخت‌ساز‌ها هم از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال قابل‌افزایش است؛ البته این موضوع منوط به حصول اطمینان از انطباق شماره‌ی ملی دارنده‌ی کارت و شماره‌ی ملی دارنده‌ی سیم‌کارت انجام‌دهنده‌ی تراکنش است. به‌گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی،‌ افزایش سقف انتقال وجه باتوجه‌به خطرهای ناشی از سوءاستفاده‌های احتمالی درصورت اعمال‌نشدن کنترل فوق مجاز نیست.

بانک مرکزی تأکید کرده که درصورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت‌سازها به هاب فناوران مالی، ‌این سقف می‌تواند تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال افزایش یابد. تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی نیز بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری تا پایان سال ۱۳۹۹ و به‌مدت یک سال بلامانع اعلام شد؛ البته انجام اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان ضروری اعلام شده است. روابط‌عمومی بانک مرکزی گزارش داده که میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال به‌صورت پلکانی لحاظ خواهد شد.

از دیگر تمهیدات گفته‌شده در بخش‌نامه‌ی بانک مرکزی باید به افزایش سقف صدور کارت هدیه به‌صورت موقت، به ۲۰ میلیون ریال اشاره کرد. بانک مرکزی در انتها تأکید کرده که بخش‌نامه‌ی جدید جایگزین بخش‌نامه‌‌های قبلی و رعایت مفاد آن تا اطلاع ثانوی لازم‌الاجرا است. گفتنی است بازگشت به وضعیت عادی نیز با ابلاغ همین بانک انجام خواهد شد.

‌‌به‌روزرسانی ۳۰ آبان:

به گزارش بانک مرکزی و به‌منظور کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها، سقف مجاز انتقال وجه کارت‌به‌کارت (شتابی و درون بانکی) ازطریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه‌روز به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت. عملیات تغییر رمز کارت با استفاده از خودپرداز یا هر یک از کانال‌های غیرحضوری هم رایگان اعلام شده است. همچنین تغییر رمز کارت در داخل شعبه به‌دلیل جلوگیری از مراجعه‌ی حضوری به شعبه، با کارمزد انجام خواهد شد.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرده که فرآیندهای افتتاح حساب و دریافت تسهیلات باید در راستای کاهش زمان حضور مشتریان در شعب اصلاح شوند و مشتریان باید بتوانند تمام اقدامات لازم نظیر تکمیل فرم‌ها را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند؛ همچنین شعب بانک‌ها باید توجه کنند که انجام امور مربوط پس از مراجعه‌ی حضوری، صرفاً برای احراز هویت و با صرف حداقل زمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رسد.

تمهیدات دیگری که برای کاهش مراجعه‌ی حضوری به بانک‌ها در زمان تعطیلی گسترده در سطح کشور در نظر گرفته شده، همانند اطلاعیه‌ی قبلی است. از فردا، یک آذرماه، بانک‌ها در شهرستان‌های قرمز از لحاظ شیوع کرونا، تنها با نیمی از نیروهای خود آماده‌ی خدمت‌رسانی به مردم هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات