۳۰ درصد سفارش‌های پست را خریدهای اینترنتی تشکیل می‌دهد

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
با شیوع کرونا و افزایش خریدها به‌صورت اینترنتی، ۳۰ درصد از ترافیک پستی را سفارش‌های آنلاین تشکیل می‌دهند.
تبلیغات

نشست شرکت ملی پست به‌مناسبت روز جهانی پست که دو روز دیگر است، برگزار شد. در این نشست، رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست اعلام کرد که قدمت پست به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد و گفته می‌شود که ایرانیان مبتکر آن بودند. بااین‌حال اکنون پست ایران وضعیت مناسبی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته ندارد و این موضوع از نبود فرهنگ‌سازی مناسب نشئت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پست اعلام کرد که پراکندگی خدمت در بخش پست نیز دیگر عامل توسعه‌نیافتن پست در ایران است؛ چرا که بخش‌های مختلفی در کشور ما، ارسال بسته انجام می‌دهند و زیر چتر یک متولی قرار ندارند.

سبحانی‌فر اذعان کرد که ورود تکنولوژی نیز باعث شد تا مردم ارسال نامه و پاکات زیادی را به‌صورت پستی متوقف کرده و به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند. به‌گفته‌ی سبحانی‌فر، پیش از این، ۱۰۰ میلیون قبض در طول سال توزیع می‌شد؛ اما اکنون این خدمت الکترونیکی شده است. درمقابل این موضوع، اکنون خریدهای اینترنتی، جایگزین خدمات قبلی پست شده اما نیاز به انجام فرهنگ‌سازی بیشتری برای آن است. بنا به‌گفته‌ی وی، توزیع سفارش‌های اینترنتی توسط پست می‌تواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند و ترافیک را نیز کاهش دهد.

عقب‌ماندگی پست از شرکت‌های خصوصی

هم‌اکنون پست، ۸۴۰ خدمت ارائه می‌دهد و با دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها قراردادهایی را دارد تا به نیابت آن‌ها، خدمات ارسال دسته چک، تعویض کارت بانکی، تحویل تک‌برگ سند و غیره را انجام دهد؛ بااین‌حال خدمات پست هنوز با کُندی و ابهام در اجرایی‌کردن برخی خدمات رخ می‌دهد. برای مثال مردم نمی‌دانند که آیا می‌توانند همانند شرکت‌های خصوصی در این حوزه، بسته‌های خود را ازطریق شرکت ملی پست ارسال کنند یا نه. مدیرعامل شرکت پست می‌گوید وظیفه‌ی پست دولتی براساس سیاست‌های اصل ۴۴ شبکه‌ی اصلی تجزیه مبادلات حاکمیتی است و پست برای توسعه‌ی خدمات خود و سودده بودن، نیاز به همکاری با بخش خصوصی دارد؛ چرا که خود تنها می‌تواند به‌عنوان متولی زیرساخت فعالیت کند و باید خدمات پستی را به شرکت‌های خصوصی به‌عنوان واسط بسپارد.

معاون شرکت پست در همین خصوص اشاره می‌کند که خدمت «الوپست» با ادعای تحویل بسته از در منزل برای مشتری خرد یا مصرف‌کننده شکل گرفته بود؛ اما سازمان تنظیم مقررات قانع نشد تا نرخ مرسولاتی که نیاز به بسته‌بندی دارند را براساس وزن آن به شرکت پست بدهد؛ به‌همین دلیل، طرح مذکور شکست خورد اما بخش خصوصی می‌تواند با واسطه‌شدن در این میان، به پاگرفتن آن کمک کند.

تاکنون ۶۷۰ نفر از کارکنان شرکت پست به کرونا مبتلا شده و پنج نفر نیز درگذشته‌اند

برای مسئله‌ی بازاریابی شرکت پست که با دشواری زیادی پیش می‌رود، قرار است امسال برنامه‌هایی پیاده شود و با همکاری بیشتر شرکت‌های خصوصی این حوزه، خدمات بهتر و بیشتری به مردم معرفی می‌شود. در نشست امروز خبر داده شد که تمبر الکترونیک هم همین هفته رونمایی می‌شود.

زیان‌دهی شرکت پست

مدیرعامل شرکت پست می‌گوید سال گذشته نیز با زیان برای این شرکت همراه بود. شرکت پست سال گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان زیان داد. درآمد شرکت پست از محل دریافت هزینه‌ی بسته‌های ارسالی است و پست بر اساس قانون، ملزم به ارائه‌ی خدمات پایه‌ی پستی و همچنین خدمات به مناطق محروم با نرخ مصوب کمیسیون تنظیم مقررات است؛ این سوبسید که به مردم ارائه می‌شود باید توسط دولت تأمین شود و نرخ مابه‌التفاوت به پست پرداخت نشده، به‌همین منظور هم پست زیان‌ده شده است.

سبحانی‌فر می‌گوید شرکت پست به‌دنبال افزایش تعرفه‌هایش نیست؛ اما سازمان مدیریت باید مطابق مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی در اساسنامه‌ی پست، مابه‌التفاوت نرخ تمام‌شده‌ی خدمات را پرداخت کند تا زیان انباشته‌ی شرکت پست که تا پایان سال گذشته ۸۵۰ میلیارد تومان برآورده شده، جبران شود. همچنین، باتوجه‌به اینکه تاکنون بخش خصوصی فعال و مطلوبی برای ارائه‌ی خدمات پایه‌ی پستی در مناطق محروم و الزام به انجام سایر خدمات پستی وجود نداشته، انجام این دسته خدمات هنوز برعهده‌ی دولت است. بااین‌حال قرار است ظرف دو سال اپراتور خصوصی ایجاد شود و عقب‌گرد پست را باکمک دو اپراتور دیگری که اکنون ایجاد شده‌اند، جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی پست

خدمات شرکت پست برای ارسال سریع‌تر و امن‌تر مرسولات

مدیرعامل شرکت پست می‌گوید که ایران در زمینه‌ی ارسال مرسوله‌های خود نیز اکنون در مسیرهای پرترافیک، تعدادی واگن در قطارها اجاره می‌کند، حال آنکه در کشورهای توسعه‌یافته قطارهایی را برای پست مرسولات اختصاص می‌دهند. وی ابراز امیدواری می‌کند که با افزایش درخواست‌ها به پست، در آینده هواپیمای اختصاصی هم برای پست مرسولات درنظر گرفته شود. همچنین پست با تهیه‌‌ی باکس‌های فلزی برای قراردادن بسته‌ی مرسولات درنظر دارد تا امنیت بسته‌های مردم را تأمین کند.

سبحانی‌فر با اشاره به اینکه در زمان شیوع کرونا هم فعالیت‌های شرکت پست درون کشور متوقف نشد، اعلام کرد که بااین‌حال، به‌دلیل بسته‌بودن مرز کشورها، مبادلات با خارج کشور انجام نمی‌شد؛ اما طی سه هفته‌ی گذشته، ارسال مرسولات به ۶۰ تا ۷۰ کشور آغاز شده و این تعداد درحال افزایش است. به‌گفته‌ی وی، اکنون روزی دست‌کم ۵ تُن بسته و امانات به خارج کشور ارسال می‌شود.

سبحانی‌فر خبر داد، اجرایی‌کردن طرح نشانی استاندارد مکانی ملی (GNAF) که از مدتی پیش به شرکت پست محول شده بود، تا امروز ۸۰ درصد عملی شده و پیمانکار جدید آن هم هفته‌ی گذشته کار خود را آغاز کرده است. وی ابراز امیدواری کرد جی‌نف تا یک سال آینده صددرصد اجرا شود.

شرکت پست درنظر دارد تا سیستم سورتینگ مکانیزه را هم برای تفکیک و شناسایی آدرس‌ها با بارکد دستگاه، ابتدا در تهران و پنج هاب منطقه‌ای اجرا کند.

سبحانی‌فر خبر داد که از همکارانش در شرکت پست، تا امروز تعداد ۶۷۰ نفر به کرونا مبتلا شده و پنج نفر نیز درگذشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات